Gå till huvudsajt

Vill du äga en bit historia? Här har du chansen…

Knappt har bläcket hunnit torka på den nya kalendern innan årets första bil är inköpt. Känns kanon! jag och min vän JB ska göra ett stort kryss i vår gemensamma bucketlist genom att köra Midnattsolsrallyt! Hur coolt är inte det!? En dröm som går i uppfyllelse! Varför vet jag egentligen inte. Har aldrig varit någon rallynörd och har aldrig kört en rallytävling, men midnattsolsrallyt känns som ett värdigt sätt att både börja, och troligtvis avsluta sin rallykarriär. Så häftigt att se alla dessa klassiska bilar fara omkring i skogen!

Sagt och gjort. Vi har för ändamålet köpt in en Opel Ascona B från 1977, helt i nyskick. Har aldrig sett nåt liknande. Med den kommer vi tävla i grupp H. Jag vet inte riktigt vad det innebär men jag tror det är skitbra. Vi har också köpt massor av delar eftersom vi troligtvis kommer krascha rätt ofta. Det vi inte har kommit fram till riktigt än är vem som ska köra och vem som ska sitta bredvid. Jag tror vi får köra nån form av tävling där som jag hoppas jag vinner då jag är fruktansvärt åkrädd.. Vi får se hur det går. Det löser sig.

Det dök bara upp ett litet problem. Efter vi köpte den kom vi på att vi redan hade en Opel Ascona B från 1977 i garaget.. Nämligen Marcus Ericssons gamla träningsbil, som förutom att ha blivit hårt hanterad av Marcus själv, även har kvar salivstänk på insidan av rutan efter att en viss Kenny har försökt ”bräcka” Marcus tider ute i skogen. Utan att lyckas säger den versionen vi har hört…

Den måste vi alltså nu då sälja. Vi har liksom inte plats för ett helt rallystall, jag får inte ens in EN bil i mitt garage, glöm att ha två där.

Denna Ascona är en grupp E bil med vagnbok och hela klabbet. Men viktigare än det är såklart bilens historik. De 5 senaste personerna som har kört den är Marcus Ericsson, känd från Formel 1, Kenny Bräck, som vann Indy 500 när bilen i fråga bara var 22 år gammal, Victor Bouveng, Sveriges nästa DTM-stjärna, Janne Blomqvist, känd från Robot wars på tv4, som han gjorde med Svullo i mitten av 90-talet. Samt självklart kanske den största stjärnan av alla, jag själv. Peder Karlsson. Ni förstår att den kommer bli dyr den här…

Victor Bouveng har dessutom lagt ner tid och bytt avgasrör och grejat med den. så förutom att den är kändiskörd så är den något så unikt som kändismeckad.

Skicka era bud till peder.karlsson@automotorsport.se. I köpet ingår en selfie med Robot Wars-killen. Du kommer också få vara med på bild i den här bloggen. Senast jag kollade var marknadsvärdet på det ca 26 miljoner i nån valuta.

Nu måste jag bara lära mig köra rally lite snabbt men det löser sig. Jag har sett det på teve några gånger och hur svårt kan det vara egentligen. Eftersom väldigt mycket i mitt liv redan går på snabbspolning så kör vi även här en fast forward, så istället för att lära mig det här från grunden kommer jag och Janne vara med rallylandslaget på deras träningsläger om några veckor. Det vi inte lär oss där lär ju inte vara värt att veta liksom.

Nedan kan ni se en mycket informativ film om bilen och dess historia. Mycket nöje.

 

Film Janne och Peders Ascona

 

 

Från inköpsdagen! Känns tråkigt att sälja den men vi har helt enkelt inte plats för den. Och den klassar inte in i midnattssolsrallyt som har blivit vårt mål att köra.

 

Som ni ser här så krävs det 2st F1 killar att lasta 1st rallybil.

 

Ännu ett eländigt år till ända, när ska det vända?

Snart är ännu ett år till ända. Jag börjar undra när den här oturen ska vända? Jag menar hur mycket ska en människa behöva klara, innan det är ok att deprimerad vara.

Några exempel på mitt förfall ska ni få, som kanske gör det lättare att förstå. Det är nämligen inte alltid så roligt att vara Pedda P, även om den här bloggen kanske får er att tro de.

Förra året stod det en Bentley vid huset, nu har vi knappt råd att slå på ljuset. Endast fyra bilar vi nu har plånbok till, det går inte med fler, hur gärna jag än vill.

En av dem är dessutom en Volvo, som trots att den vunnit massa tester, inte är mycket att skryta om på fester.

Året innan stod där en Lamborghini och en finfin Merca, hade jag gjort bra affärer på dem hade jag inte behövt suttit här och versa.

Värdet på min aktieportfölj har bara gått upp med 40 procent, men det är långt ifrån det värsta som hänt.

Ni förstår, för mina vänner går det bra, och ingen är mer missunnsam än jag.

Min kompis Mange miljon framgångar fortsätter skörda, för en promille av hans förmögenhet, jag förmodligen skulle mörda.

MM är inte den enda det går för bra för, jag är så avundsjuk att jag tror jag dör.

Danner von anka, fortsätter till banken vanka, med säckar fulla av miljoner, han tjänat på installationer.

Henrik S tog sitt företag till börsen och drog in en driljard eller två. Hur det gick till har jag svårt att förstå. Men snart blir vi grannar och då kan han försöka förklara, hur orättvis världen kan vara. Det skulle vara kul att få lite bättre koll, på varför han har 23 Porschar, och jag har noll.

Mikael B är kanske värst av alla, när han är i fjällen använder han bladguld som valla. Köpa 952 bilar har han i år har hunnit med, ändå fanns tid över att handla på Ullared. Han sa att han var där och handlade med eliten, i verkligheten tror jag han köpte hela skiten.

Jag skulle kunna dra exempel långt in på kvällen, men jag är faktiskt i fjällen. Så nu ska jag ut och skida, även om jag invärtes kommer fortsätta lida.

Alla mina vänner dricker nämligen redan champagne uppe på toppen, själv sitter jag nere i värmestugan och suger på en varma koppen.

Ja livet är bra jävligt och kommer nog så fortsätta vara, men Jag får detta elände försöka klara.

För vem vet, en vacker Dag, (med lite tur) träffar jag nån som har det värre än Jag.

God fortsättning!

Skitsnygg! Idiot! Superhäftig! Tönt! Cool! Trams! Tummen upp! Tummen ner!

 

Där har du en snabb sammanfattning av kommentarerna kring Volvo V90 projekt:)

Jag beställde en V90 innan den faktiskt gick att beställa, för att få en först. Det kan ju vara roligt att ha något först nån gång tänkte jag. Jag tänkte också göra samma resa som de första som köpte nya XC90, nämligen ha den ett halvår kanske, och sen sälja den och få tillbaka pengarna. Vi får väl se hur det går med det…

Men.. Eftersom jag har en image att tänka på så kan jag ju inte bara åka omkring i en helt vanlig svennebananvolvo, hur skulle det se ut. Nä precis. Så självklart tog jag, som så många gånger förut, hjälp av Wrapzone för att ta fram någon rolig idé kring hur bilen skulle kunna se ut. Vi kom väldigt snabbt fram till att en av få folieringar som kan få en volvo att sticka ut lite är att göra en ”hyllning” till deras BTCC-satsning. Vår Svenska racerstjärna Rickard Rydell, som jag numera brukar möta i F1-depån då och då, var en av dem som körde Volvo i England med bravur. Han har faktiskt kvar en av bilarna han tävlade med då, en S40. Med lite tur kan vi lura honom till att ta lite bilder tillsammans med vår låtsasräser och få honom berätta hur det var att köra the real deal… Att köra BTCC med en kombi var sjukt kaxigt och faktiskt en genialisk marknadsföringsidé. Man vann inga mästerskap med den men det var utan tvekan den bil som fick mest uppmärksamhet i hela startfältet.

Sagt och gjort. Skepple i Florida, samma Amerikanska designfirma som har gjort bland annat min Bumblebee fick också uppdraget att göra Volvon. Uppdraget jag gav dem var att få det se ut som att den gått i ett stenhårt 24h-lopp, och sen ställts undan, för att tas fram 20 år senare. Eller 22 år senare om vi ska vara noga.. De fick till det helt fantastiskt. Detaljerna är suveräna med massor av gummirester, flagnande dekaler osv osv. Kolla in bilderna så ser ni. Skitkul! Jag tycker den blev helt kanon och helt enligt mina önskemål. Den seglade direkt igår upp som en av de mest gillade bilderna under 2016 på flera instagramkonton och intresset på filmerna vi la ut om hur det gick till att göra, och sen själva ”avtäckningen” har setts av enormt många. Till och med Rydell him self delade bilden igår vilket såklart var lite extra kul eftersom han har kört originalet.

Betyget från Auto Motor & Sports läsare var dock inte riktigt lika genomgående glatt, hahahaha! Förutom ett fåtal bitska, sarkastiska och rätt igenom arga kommentarer på nätet så har de som tagit sig tid att rösta här på hemsidan sågat bilen rejält! Shit alltså! Jag är helt knäckt!

Nej jag bara skojar, jag är inte alls knäckt. Jag tycker bilen blev kanonfin och skulle inte ändra på någonting. Wrapzone har faktiskt redan fått in flera förfrågningar på att göra likadana, vilket är ovanligt. Så det får vi väl se som ett bra betyg.

Det har dock kommit in en del frågor. En av dem är såklart varför vi har nummer 14 som nån holländare körde med istället för Svenske Rickards nummer 15. Det är enkelt. När vi letade bra bilder och ritningar att ha som grundplåt så var de flesta som dök upp på bil nummer 14. Sen så vill jag faktiskt inte framstå som en stalker heller…. Jag träffar ju trots allt Rickard ibland.. 😉 men vi får se, ska vi göra nån rolig fotografering med originalet så byter vi säkert numret innan för sakens skull.

De andra frågorna handlade mest om mig som person. Hur kan du vara så bra på att filma, var tränar du? Hur kan man vara så rolig och snygg på samma gång, osv osv. De frågorna besvarar vi i nästa livesändning.

 

Ha en trevlig helg!

img_0861

Det är svårt att få fram detaljerna på bild, men jäkligt cool är det tycker jag!

img_0891

Här en liten jämförelse mot orginalet. Vi bytte däcksponsor illa kvickt.

bvar9592

Några av de glada tillropen som kom på livesändningen:) You can´t please everyone…

 

img_0937

Titta här! En totalsågning! Jag vill ha omräkning! Måste vara något fel!

 

unknown-6

 

 

unknown-7

 

unknown-9

 

Breaking news! Nico Rosberg har kört sitt sista race!

För bara några få minuter sedan lade den nya världsmästaren ut denna text på sin facebooksida. Den är bekräftad via en presskonferens som nyss avlutats med han själv och teamchefen Toto Wollf närvarande.

Nico Rosberg:
“Since 25 years in racing, it has been my dream, my ‘one thing’ to become Formula One World Champion. Through the hard work, the pain, the sacrifices, this has been my target. And now I’ve made it. I have climbed my mountain, I am on the peak, so this feels right. My strongest emotion right now is deep gratitude to everybody who supported me to make that dream happen.

“This season, I tell you, it was so damn tough. I pushed like crazy in every area after the disappointments of the last two years; they fuelled my motivation to levels I had never experienced before. And of course that had an impact on the ones I love, too – it was a whole family effort of sacrifice, putting everything behind our target. I cannot find enough words to thank my wife Vivian; she has been incredible. She understood that this year was the big one, our opportunity to do it, and created the space for me to get full recovery between every race, looking after our daughter each night, taking over when things got tough and putting ourchampionship first.

“When I won the race in Suzuka, from the moment when the destiny of the title was in my own hands, the big pressure started and I began to think about ending my racing career if I became World Champion. On Sunday morning in Abu Dhabi, I knew that it could be my last race and that feeling cleared my head before the start. I wanted to enjoy every part of the experience, knowing it might be the last time… and then the lights went out and I had the most intense 55 laps of my life. I took my decision on Monday evening. After reflecting for a day, the first people I told were Vivian and Georg (Nolte, from Nico’s management team), followed by Toto.

“The only thing that makes this decision in any way difficult for me is because I am putting my racing family into a toughsituation. But Toto understood. He knew straight away that I was completely convinced and that reassured me. My proudest achievement in racing will always be to have won the world championship with this incredible team of people,the Silver Arrows.

“Now, I’m just here to enjoy the moment. There is time tosavour the next weeks, to reflect on the season and to enjoy every experience that comes my way. After that, I will turn the next corner in my life and see what it has in store for me…”

 

Nico Rosberg meddelar att han slutar, bara 4 dagar efter att han blivit Världsmästare

Nico Rosberg meddelar att han slutar, bara 4 dagar efter att han blivit Världsmästare