Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Porschekunderna vill ha det de inte kan få! Och blir förbannade när de får det!

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Under några år nu har priserna på sportbilar rusat i höjden. Framför allt på Porsche. Jag har flera egna exempel på missade guldaffärer. Bland annat blev jag erbjuden en 2007 års GT3 RS för 620.000 kronor som senare såldes för över 1,5 miljoner. Inte flera år senare utan 8 månader senare. Pratar man om andra märken var jag erbjuden en Merca SLS för 900.000 kronor, de står nu i drygt 2 mill. Bilar jag ägt och sålt är värda mycket mer idag än när jag hade dem. Skitirriterande om jag ska vara brutalt ärlig. Men så är det. Ingen idé att gråta över spilld mjölk. Nån måste göra en dålig affär för att nån annan ska kunna göra en bra. Jag har hittat min plats på stegen…

Tillbaka till Porsche som har sett de största värdeökningarna. Där har helt plötsligt samlare/kunnare krupit ur sina gömmor och kommit fram till att det är så sjukt viktigt att till exempel ha en GT3 RS av förrförra modellen, för att det är den sista med manuell låda, man kan ju inte köra en GT3 med modern låda. Eller med turbo eller vad det nu kan vara denna gång som snart ska försvinna eller precis försvunnit. Det är ju inte på riktigt. Ingen känsla. Det är samma killar som ska ha en 993 för att det är den sista luftkylda osv. Den sista ”riktiga” Porschen osv bla bla bla bla. Bullshit säger jag. Jo men det tillverkades bara 2.000 av den vetu. Jomen vetu, det hade bara tillverkats 2.000 av dem för tre år sen också när folk mer eller mindre gav bort dem, eller hur?

Visst är det roligt att ha till exempel en 993, det är en fantastisk bil, men entusiasterna pratar ofta om att det var bättre förr osv osv. Men det var det inte. Det här är ett klassiskt ”man vill ha vad man inte kan få”-scenario. Hur många skulle köpa en luftkyld Porsche om de släppte en idag? Inte jättemånga tror jag.

Helt plötsligt när det inte finns längre är det jätteviktigt med manuell låda. Eller sugmotor eller som sagt vad som nu är på tapeten. 911R (en GT3 med manuell låda och utan vinge bak typ) som folk trodde skulle vara den sista såldes ut blixtsnabbt och säljs nu beggade för 5-10 gånger mer än vad de egentligen kostar. Jo med det är ju en manuell låda… Och utan bakvinge… En sån måste man ha.. Kom igen nu! Ärligt talat. Nu säger jag bara det här en gång till. Porsche är ett vinstdrivande företag som alla andra, de kommer ge sina kunder vad de vill ha. De har inget intresse av att bara sälja 500 bilar om de kan sälja 5.000.

Vill Porschekunderna ha manuell låda så kommer de få det, det skrev jag för länge sen, nu visar det sig sant såklart. Porsche kommer ut med en ny GT3 som ska erbjudas med manuell låda. Grattis alla fans! Inte jättestort grattis till de som betalat 8 miljoner eller nåt liknande för en 911R, men grattis till de andra fansen som nu kommer rusa till sin Porschehandlare och beställa GT3 med manuell låda. Eller?

NEJ det kommer de inte göra! För egentligen är det ingen som vill ha manuell låda istället för en helt suverän dubbelkopplingslåda som är det andra alternativet. Samma gäller om den skulle erbjudas med och utan turbo. Folk väljer den som är snabbast, 99 gånger av 100. 999 gånger av 1000.

Man vill bara ha den manuella lådan för att det på nåt sätt är ballt att säga att man kör med manuell låda, typ som gymkillar som inte kan använda maskiner utan måste köra med lösa vikter för att det är hårdare, ni fattar vad jag menar. Men försäljningssiffrorna kommer garanterat visa att 90 procent av de som säljs kommer säljas med PDK. Mark my words.

Manuell låda kommer bli helt ointressant att köpa tills dess Porsche går ut och säger att de inte kommer tillverka den längre. Då kommer alla vilja ha den. Människan fungerar så. Porschemänniskan i synnerhet verkar det som. Porsches GT-chef Andreas Preuninger sa i en intervju häromdagen att de kommer försöka stoppa de som köper nya Porschar i enbart spekulationssyfte, de vill att bilarna ska användas.

Bra och sunt tänkt. Men.. Så länge Porscheentusiasterna är så lättlurade att de sväljer varenda ”limited edition”-modell som Påsse släpper med hull och hår kommer hysterin fortsätta. Det vet Porsche såklart också, och skrattar hela vägen till banken. Ni kan ju tänka er hur det låter på deras R&D möten: ”Ok grabbar, vi har 500 manuella gamla lådor kvar på lager, hur blir vi av med dem? Jo vi kastar i den i en GT3, sen sliter vi bort den där dyra vingen också och höjer priset lite, så kallar vi den R. Jag lovar att vi kommer sälja slut på den direkt, hahahaha!” Mycket riktigt. Ibland tror jag det räcker bara de sätter dit ett speciellt klistermärke…

Nu ska det också tydligen komma en modell som är mer eller mindre identisk med R:en fast som ”vanlig” modell i ordinarie sortimentet. Ska bli kul att se om den blir lika poppis som sin lågseriebroder med andra klistermärken. Tvivlar på det.

Nej tar du åt dig av det jag skriver och tycker att jag har fel så iväg med dig och bevisa det. Gå in på Porschecenter och beställ en ny GT3 med manuell låda, för att du vill åt körglädjen, den som för tre år sen, eller vad det nu var, blev så otroligt viktig helt plötsligt. Beställ en manuell låda utan att Porsche säger att det är en ”limited edition” trots att du vet att killen som beställer en likadan bil med PDK kommer köra snabbare än dig på i stort sett varenda bana.

Om du gör det har du bevisat att du är en entusiast, hatten av för dig. Fram tills dess är du bara en posör. Och då borde du egentligen inte ha någon Påsse överhuvudtaget, då borde du ha en Ferrari.