Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Redan mitt i uppvärmningen hade jag dödsångest…

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Marcus Ericsson är just nu nere i Spanien och väntar in årets första F1-tester som drar igång om bara ett par dagar. Bilarna kommer vara snabbare i år än tidigare, mycket snabbare. Det kommer i sin tur ställa mycket högre krav på förarnas fysik. Att höja kurvhastigheten från redan astronomiskt snabbt till ultralöjligt snabbt gör att kroppen måste utstå ännu mer g-krafter under racen. Det i sin tur leder till trötthet och misstag pga att man är okoncentrerad.

Därav har F1-förarnas träning och fysik varit ett av de hetaste samtalsämnena under vintern. Vilka har tränat tillräckligt, hur vältränade är de egentligen, hur jobbigt är det att köra dagens F1-bilar?

Det tog jag reda på för några dagar sedan när jag tillsammans med fotografen James Holm åkte till Karlskoga och hälsade på Marcus och hans tränare Alex Elgh för att prata lite om årets säsong och vara med på ett träningspass för att se hur jobbigt det egentligen är.

Jag är som ni säkert sett på bilder i en vansinnigt bra form, rund kallas den. Så hur klarade jag ett crossfitpass som F1-förare tror ni? Jag har gett en ledtråd i rubriken, resten tillsammans med lite bildbevis kommer ni få ta del av i vår F1-special som snart kommer ut i butik. Årets roligaste och mest informativa reportage såklart eftersom det är jag som har skrivit det.

Glad helg!

Nackövningarna är det moment i träningen som är mest F1-specifikt. Framför allt tränar man nacken så att inte huvudet ska flyga av i de snabba kurvorna.

 

 

Jag ser glad ut, det är för att det är det första roddtaget vi gjorde. Om 12 sekunder ser minen väldigt annorlunda ut.

3 glada gossar. Från vänster: Marcus Ericsson, F1-stjärna, i mitten: Peder Karlsson, chipsätare, till höger. Alex Elgh, mannen som gav ordet Fettfri ett ansikte.