Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Kära Mercedes, jag funderar på att göra slut

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Jag fick upp ett felmeddelande i G63:an häromdagen. Hyggligt oroväckande felmeddelande då det stod nåt om växellådan… Så jag ringde ner till Upplands Motor i Danderyd som sa åt mig att komma ner med bilen direkt, vilket jag gjorde.

Efter ett par dagar när bilen stått utan att de hunnit titta på den fick jag plötsligt ett sms att den var klar. Toppen! Jag åker ner för att hämta ut min fina bil, och möts av en mycket trevlig man i verkstadskassan. Han berättar att de bara behövde starta om nån dator som hade hängt sig så var problemet löst. Han gav mig mina papper och jag blev sjukt glad och tackade för bra service, bra service är sjukt viktigt för mig. Jag vill känna mig viktigt även fast jag inte är det. Och om en firma löser småproblem blir jag jävligt imponerad. Där skiljer sig handlare väldigt mycket åt, bara att kolla våra sportbilshandlarundersökningar, det är på servicen det avgörs om en handlare uppskattas eller hatas.

I min gladhet gick jag genast bort för att titta på en bil som jag är lite sugen på att köpa. Jag hade bett en av de trevliga säljarna att ge mig en offert på en helt vanlig E-klass som jag tänkte ta ut istället för min V90 som jag inte använder. Jag hade nog köpt en redan, men jag har stora problem att köpa saker utan höga rabatter. Jag vill ju liksom känna att jag gör en bättre affär än nån annan, men Merca har väl dragit ner brallorna på sina fleetbilar redan så det inte finns så mycket kvar till mig. Så även om priset är bra tar det emot att köpa med för lite rabatt… Skittöntigt jag vet.

Men då kommer samma trevliga verkstadsman gående efter mig och säger att han trodde att arbetet skulle faktureras: ”Men du skulle ju betala kontant.” Oj då, sa jag. Så vi går tillbaka till hans kassa där jag får stoppa in visakortet i maskinen och betala 5.000 kronor – för omstarten av datorn.

Jag försöker trevande fråga om det inte är nån garanti eller goodwill som täcker sånt här, – jag trodde jag hade förlängd nybilsgaranti eftersom den är servad på Mercedes sedan den var ny. Då berättade han något om att det inte gäller G-wagon då det är en terrängbil, inte en personbil. ”Ok, då är det väl bäst att jag kör genom skogen hem då”, sa jag.

Till saken hör att senast jag var på verkstaden så var det med min E63 för nån slang som hade lossnat. Jag stod och pratade med killarna på verkstaden och gjorde säkert på eget bevåg att arbetet tog 50 procent längre tid än om jag hade satt mig i väntrummet och hållit käften. Men när det skulle betalas avspeglades det inte riktigt, jag trodde nämligen att hela skiten skulle tas som ett backjobb eftersom den hade varit inne veckan innan för typ exakt samma problem, men nej, så var det inte… Plus, och hör här. Jag fick betala 50 kronor för en sån där skylthållare som det står Mercedes på, som andra handlare kastar efter en och slåss om att ha på bilarna. Nej 50 spänn skulle det ha.

Jag bråkar aldrig med folk om vad de ska ha betalt men jag går därifrån sur och säger till mig själv att jag aldrig mer ska handla där, men nu är ju Mercedes mitt favvomärke, jag älskar de där jäkla bilarna, så jag har svårt att hålla mig därifrån.

Fast nu undrar jag om det inte är dags att göra slut. Jag vet, jag vet. Haka upp sig på 50 spänn och 5000 kronor på en bil som kostar närmare 2 Mill ny är ju skitlarvigt – och det går bra att fylla kommentarsfältet med kommentarer om att jag har råd osv. Fine, men det är inte riktigt det som är grejen.

För att ställa det i perspektiv så ringde jag till 7H Bil där jag köpte bilen, och frågade om det fanns nån garanti från deras sida som jag kunde använda. Det fanns det inte då jag haft bilen längre än en halvår, men direkt erbjöd de sig att betala min självrisk på försäkringen om det skulle vara så att jag blev tungt drabbad, det var när vi fortfarande inte visste att det var ett skitfel. SÅ ska en bilhandlare agera tycker jag. Jävligt imponerad och tacksam över erbjudandet och kanske är det därför 7H är en av dem som alltid ligger i topp på tidningens undersökningar. Sen kan man inte begära vad som helst, det är jag medveten om. Men betala för skylthållaren? Kom igen.

Nej, nu tänker jag ringa till nån av mina favvohandlare och försöka köpa en bil istället. 7H ligger alltid bra till och Dream Auto gillar jag, där får jag alltid proteinkakor och kaffe när jag hälsar på. Det är viktigt. Man ska stötta handlare man gillar, även om jag hoppas att de alltid säljer bilarna till mig utan förtjänst. Jag är nog egentligen en jävligt jobbig kund att ha att göra med inser jag. Fattig och krävande. Men låt mig vara det då. Nu måste jag in på Blocket, vi hörs.