Gå till huvudsajt

Skitsnygg! Idiot! Superhäftig! Tönt! Cool! Trams! Tummen upp! Tummen ner!

 

Där har du en snabb sammanfattning av kommentarerna kring Volvo V90 projekt:)

Jag beställde en V90 innan den faktiskt gick att beställa, för att få en först. Det kan ju vara roligt att ha något först nån gång tänkte jag. Jag tänkte också göra samma resa som de första som köpte nya XC90, nämligen ha den ett halvår kanske, och sen sälja den och få tillbaka pengarna. Vi får väl se hur det går med det…

Men.. Eftersom jag har en image att tänka på så kan jag ju inte bara åka omkring i en helt vanlig svennebananvolvo, hur skulle det se ut. Nä precis. Så självklart tog jag, som så många gånger förut, hjälp av Wrapzone för att ta fram någon rolig idé kring hur bilen skulle kunna se ut. Vi kom väldigt snabbt fram till att en av få folieringar som kan få en volvo att sticka ut lite är att göra en ”hyllning” till deras BTCC-satsning. Vår Svenska racerstjärna Rickard Rydell, som jag numera brukar möta i F1-depån då och då, var en av dem som körde Volvo i England med bravur. Han har faktiskt kvar en av bilarna han tävlade med då, en S40. Med lite tur kan vi lura honom till att ta lite bilder tillsammans med vår låtsasräser och få honom berätta hur det var att köra the real deal… Att köra BTCC med en kombi var sjukt kaxigt och faktiskt en genialisk marknadsföringsidé. Man vann inga mästerskap med den men det var utan tvekan den bil som fick mest uppmärksamhet i hela startfältet.

Sagt och gjort. Skepple i Florida, samma Amerikanska designfirma som har gjort bland annat min Bumblebee fick också uppdraget att göra Volvon. Uppdraget jag gav dem var att få det se ut som att den gått i ett stenhårt 24h-lopp, och sen ställts undan, för att tas fram 20 år senare. Eller 22 år senare om vi ska vara noga.. De fick till det helt fantastiskt. Detaljerna är suveräna med massor av gummirester, flagnande dekaler osv osv. Kolla in bilderna så ser ni. Skitkul! Jag tycker den blev helt kanon och helt enligt mina önskemål. Den seglade direkt igår upp som en av de mest gillade bilderna under 2016 på flera instagramkonton och intresset på filmerna vi la ut om hur det gick till att göra, och sen själva ”avtäckningen” har setts av enormt många. Till och med Rydell him self delade bilden igår vilket såklart var lite extra kul eftersom han har kört originalet.

Betyget från Auto Motor & Sports läsare var dock inte riktigt lika genomgående glatt, hahahaha! Förutom ett fåtal bitska, sarkastiska och rätt igenom arga kommentarer på nätet så har de som tagit sig tid att rösta här på hemsidan sågat bilen rejält! Shit alltså! Jag är helt knäckt!

Nej jag bara skojar, jag är inte alls knäckt. Jag tycker bilen blev kanonfin och skulle inte ändra på någonting. Wrapzone har faktiskt redan fått in flera förfrågningar på att göra likadana, vilket är ovanligt. Så det får vi väl se som ett bra betyg.

Det har dock kommit in en del frågor. En av dem är såklart varför vi har nummer 14 som nån holländare körde med istället för Svenske Rickards nummer 15. Det är enkelt. När vi letade bra bilder och ritningar att ha som grundplåt så var de flesta som dök upp på bil nummer 14. Sen så vill jag faktiskt inte framstå som en stalker heller…. Jag träffar ju trots allt Rickard ibland.. 😉 men vi får se, ska vi göra nån rolig fotografering med originalet så byter vi säkert numret innan för sakens skull.

De andra frågorna handlade mest om mig som person. Hur kan du vara så bra på att filma, var tränar du? Hur kan man vara så rolig och snygg på samma gång, osv osv. De frågorna besvarar vi i nästa livesändning.

 

Ha en trevlig helg!

img_0861

Det är svårt att få fram detaljerna på bild, men jäkligt cool är det tycker jag!

img_0891

Här en liten jämförelse mot orginalet. Vi bytte däcksponsor illa kvickt.

bvar9592

Några av de glada tillropen som kom på livesändningen:) You can´t please everyone…

 

img_0937

Titta här! En totalsågning! Jag vill ha omräkning! Måste vara något fel!

 

unknown-6

 

 

unknown-7

 

unknown-9

 

Breaking news! Nico Rosberg har kört sitt sista race!

För bara några få minuter sedan lade den nya världsmästaren ut denna text på sin facebooksida. Den är bekräftad via en presskonferens som nyss avlutats med han själv och teamchefen Toto Wollf närvarande.

Nico Rosberg:
“Since 25 years in racing, it has been my dream, my ‘one thing’ to become Formula One World Champion. Through the hard work, the pain, the sacrifices, this has been my target. And now I’ve made it. I have climbed my mountain, I am on the peak, so this feels right. My strongest emotion right now is deep gratitude to everybody who supported me to make that dream happen.

“This season, I tell you, it was so damn tough. I pushed like crazy in every area after the disappointments of the last two years; they fuelled my motivation to levels I had never experienced before. And of course that had an impact on the ones I love, too – it was a whole family effort of sacrifice, putting everything behind our target. I cannot find enough words to thank my wife Vivian; she has been incredible. She understood that this year was the big one, our opportunity to do it, and created the space for me to get full recovery between every race, looking after our daughter each night, taking over when things got tough and putting ourchampionship first.

“When I won the race in Suzuka, from the moment when the destiny of the title was in my own hands, the big pressure started and I began to think about ending my racing career if I became World Champion. On Sunday morning in Abu Dhabi, I knew that it could be my last race and that feeling cleared my head before the start. I wanted to enjoy every part of the experience, knowing it might be the last time… and then the lights went out and I had the most intense 55 laps of my life. I took my decision on Monday evening. After reflecting for a day, the first people I told were Vivian and Georg (Nolte, from Nico’s management team), followed by Toto.

“The only thing that makes this decision in any way difficult for me is because I am putting my racing family into a toughsituation. But Toto understood. He knew straight away that I was completely convinced and that reassured me. My proudest achievement in racing will always be to have won the world championship with this incredible team of people,the Silver Arrows.

“Now, I’m just here to enjoy the moment. There is time tosavour the next weeks, to reflect on the season and to enjoy every experience that comes my way. After that, I will turn the next corner in my life and see what it has in store for me…”

 

Nico Rosberg meddelar att han slutar, bara 4 dagar efter att han blivit Världsmästare

Nico Rosberg meddelar att han slutar, bara 4 dagar efter att han blivit Världsmästare

Hamilton borde få sparken! Igen!

I söndags var jag på plats nere i Abu Dhabi och såg Nico Rosberg vinna förarmästerskapet i årets Formel 1-cirkus. Välförtjänt och rättvist slog han sin enda riktiga konkurrent i år, och tillika teamkollega, Lewis Hamilton över säsongens 21 deltävlingar. Lewis Hamilton vann själva racet i Abu Dhabi med minsta möjliga marginal och slutade som given tvåa i mästerskapet.

Segermarginalen – eller iallafall marginalen till 3:an – i söndags borde ha varit mycket större, men Hamilton valde, som en sista desperat möjlighet att vinna VM, att medvetet slå av på farten för att backa ner sin teamkollega Rosberg mot Ferrari och Red Bull-bilarna som låg närmast bakom. Hans plan var att antingen få ett par av dem mellan sig själv och Rosberg, eller att ihoppackningen av bilar skulle orsaka en situation som gjorde att Rosberg inte kunna fullfölja loppet.

Det lyckades inte, men diskussionen efter loppet har handlat mer om den situationen än om att vi faktiskt har en ny världsmästare. Jag har skrivit om Hamiltons beteende av och på banan tidigare. Senast jag raljerade om honom var det på grund av att han åkte runt i Beverly Hills och jagade paparazzifotografer i en Ferrari. En Ferrari! Han är Mercedes högst betalde anställde och deras absolut största affischnamn, och han åker runt och visar upp sig i en Ferrari, mitt framför 50 väntande fotografer. Trots att han självklart har fri tillgång till vilken merca-modell som helst 24 timmar om dygnet. Jag tycker det är respektlöst och det visar på en oförståelse vad hans roll innebär. Det handlar om mer än att bara köra fort på banan.

I söndags vägrade han lyda teamorder och backade som sagt ner sin teamkollega mot övriga startfältet. Hade han lyckats med sin taktik hade det inneburit tappade poäng för teamet han kör för, alltså hans arbetsgivare. Jag tycker beteendet är bedrövligt. Han kör självklart för att vinna och vill göra det till varje pris, men hans lojalitet mot arbetsgivaren måste gå före det egna egot. Det är faktiskt teamet som ser till att han har en vinnarbil att sätta sig i, hade han varit kvar i McLaren så hade det inte gått ett dugg bättre för honom än vad det gör för Alonso.

Stämmer ryktena som säger att Mercedes på allvar funderar på att göra sig av med Hamilton så tycker jag att de gör rätt. Han är en gudabenådad förare, kanske en av de vassaste genom tiderna, men hans attityd och beteende är inte bra för teamet enligt mig. Uppmärksamheten han skapar handlar allt mindre om Mercedes och F1, och allt mer om hans egen person, hans tatueringar, hans musik osv. Hans kollega Rosberg är som kontrast en rätt slätstruken personlighet i jämförelse, men i mina ögon en mycket bättre ambassadör för bilmärket i fråga. När Rosberg vinner, vinner Mercedes. När Hamilton vinner, vinner Hamilton.

Hamilton får mer uppmärksamhet, mer klick på artiklar och mer likes på Instagram än någon annan F1-förare. Men hur mycket av det handlar om sånt som faktiskt gynnar hans arbetsgivare?

Nu är det dags för Toto Wolff och resten av Mercedes att bestämma sig för om all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet. Anser de det, kommer Hamilton vara kvar. Tycker de annorlunda, kanske vi får se en ny chaufför tampas med Rosberg om VM-titeln nästa år. Föga troligt såklart men som jag också har skrivit om tidigare så är F1 en lagsport. Det är teamet som gör att föraren ens har en chans ute på banan, och går man emot teamets vilja tillräckligt många gånger kan vad som helst hända. Även om man heter Lewis Hamilton och är snabbast i världen.

dsc_0405

Hamilton intervjuad av gamla mästaren Jean Alesi.

 

dsc_0163

Toto Intervjuas av Viasats Janne Blomqvist. Han borde vara världens gladaste men hans chaffisar ger honom nog lite onödig huvudvärk ibland.

dsc_0386

Nico, världsmästare i Formel 1 efter en väl genomförd säsong.

Rapport från F1 depån!

imorgon går starten för ett mycket spännande avslutande race på F1-säsogen! Främst är det såklart spännande att se vem som till slut blir mästare, Rosberg eller Hamilton. Fortfarande fördel Rosberg men bad som helst kan fortfarande hända.

Ur Svensk synvinkel är det viktigt att Sauber behåller placeringen före Manor i Mästerskapet då det betyder stora pengar till teamet inför nästa säsong.

Jag pratade med Marcus direkt efter 2a träningen och bilen kändes bra men de hade problem med att få däcken att fungera när tempuraturen föll framåt eftermiddagen. Sauberbilarna hittade inga stora tidsvinster mellan de 2 gummiblandningarna de körde på vilket man såg att de andra teamen gjorde. Det kommer jobba vidare på det nu under 3e träningen som börjar om några timmar.

i övrigt var jag jag med och lyssnade lite på Alonso och framför allt Button, som kör sitt sista race i Formeln 1 imorgon. De bägge är väldigt realistiska med sina egna möjligheter till placering och mestadels diskuterades hur det skulle gå för mercedesbilarna. Ingen tror något annat än att de slutar på första respektive andra plats om inget går snett.

Vi får väk se hur snälla deras konkurrenter är mot dem i varvningarna, kanske kommer i se där vem som har mest vänner i depån:)

Button kör som sagt sitt sista race imorgon tillsammans med Felipe Massa. Button är utan tvekan en av de mest populära förarna på gridden, både bland fansen, men kanske framför allt bland hans förarkollegor. Så lite vemodigt är det allt i depån.

Nu ska jag strax ge mig iväg ut till banan för att kolla träning 3 och kvalet. Min förhoppning är att vi kommer få se ett oerhört spännande race sim avgörs i sista kurvan. Kommer ni ihåg 2008??

 

img_0515img_0533img_0519

Nu ska Hamilton få stryk!

På söndag avgörs vem som blir årets världsmästare i Formel 1! Självklart är jag på plats i Abu Dhabi för att kolla läget och se till att alla sköter sig, skulle se ut annars.

Ni som har läst lite av vad jag har skrivit vet vem jag hejar på… Eller snarare – inte hejar på – kan man väl säga… Jag håller tummarna för att Rosberg håller i detta och tar hem titeln, Hamilton har vunnit nog. Det räcker nu.

Jag ska försöka smyga mig ner i depån och se om jag kan få en liten pratstund med Marcus och hans gäng. Det blev ju alldeles nyligen officiellt att han ska köra i Sauber även nästa år. Skitkul tycker jag, även om det ett tag fanns förhoppningar om en styrning i ett team med bättre förutsättningar så är det starkt att hålla sig kvar. Han har utvecklats enormt det senaste året och skvallret säger att han låg väldigt högt upp på flera teams listor av potentiella förare ända in mot slutet. I F1 är alltid marginalerna små.

Men fortsätter Marcus som han har gjort i år, både på banan och i andra sammanhang som är väl så viktiga, kommer han bli kvar i F1 i många många år framöver. Hans chanser till en styrning i ett av de större teamen bara ökar.

Jag vet nämligen att hans proffsiga uppträdande utanför banan uppskattas och uppmärksammas långt utanför Saubers väggar, och jag vet också att Marcus är väldigt omtyckt inom det egna teamet. Något som kanske låter självklart men det är det långt därifrån. Tro mig. Det finns en och annan diva inom F1-cirkusen kan man lugnt säga, men Marcus är långt ifrån en av dem. Tänk på det när ni lyssnar på nästa intervju med honom. Han gnäller aldrig, han klagar aldrig på teamet, han skyller aldrig ifrån sig. Något om många andra förare gör så fort de får chansen. Det är så man blir populär, inte tvärt om. Har man en bra dialog med tekniker och ingenjörer så ökar chanserna för ett bra resultat markant. Kanske är det den skillnaden som har gjort att han har kunnat dominera Nasr så hårt denna säsong?

Dessutom är han redan en av de svenskar genom tiderna som har kört flest race. Redan efter nästa säsong kommer han vara på topp 3 listan över svenskar i antalet körda F1-lopp om jag inte har räknat fel. Jag tror att han kommer bli nummer 1 på den listan, och jag tror att han kommer få chansen att sitta i en riktigt bra bil inom en inte allt för lång framtid. Då kommer resultaten komma som ett brev på posten. Dålig liknelse då jag fick ett frispel på Postnord häromdagen, vad håller de på med?! Men ni fattar vad jag menar…

Skulle han mot alla odds inte lyckas så är det inte hela världen, återväxten är ändå redan säkrad. Marcus lillebror Hampus har seglat upp som en av de vassaste gokartkillarna i sin åldersgrupp. Förra helgen startade han som 5:a i VM-finalen med ett startfält på dryga 90 kartar. Han trycktes dessvärre av i första böj av en liten palt som tyckte att han skulle köra om alla på första varvet, det gick så där visade det sig. Men skam den som ger sig! Farten finns där och Hampus kommer igen.
Vem vet, om några år kanske vi har två bröder i samma F1-startfält? Senast det hände hette bröderna Schumacher i efternamn tror jag. Det är helt ok för mig om det blir så, helt ok.

Jag ska försöka liverapportera lite där nerifrån via auto motor & sports Facebooksida (gilla oss gärna där, så missar du inte mina inlägg). Med lite tur kan vi ge er lite smaskig insideinformation direkt via ultramodern superteknik. Det vill säga om mitt kontantkort räcker, jag har inte laddat det på länge. Vad kostar en megabajt i Abu Dhabi?

 

imported-image-7391924.jpg

Den här minen hoppas jag att Hamilton har efter racet på söndag. Han tycker alltid så synd om sig själv, det är lika bra att han faktiskt får ett riktigt skäl till det.

imported-image-4491147.png

2016 års världsmästare?

 

img_0156Jag visar Marcus hur mycket smalare jag skulle behöva bli för att få plats i hans bil.

 

600

Hampus Ericsson, samma hjälm, samma efternamn, samma fart. Eller snabbare?? Bilden snodd från na.se