Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Redan mitt i uppvärmningen hade jag dödsångest…

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Marcus Ericsson är just nu nere i Spanien och väntar in årets första F1-tester som drar igång om bara ett par dagar. Bilarna kommer vara snabbare i år än tidigare, mycket snabbare. Det kommer i sin tur ställa mycket högre krav på förarnas fysik. Att höja kurvhastigheten från redan astronomiskt snabbt till ultralöjligt snabbt gör att kroppen måste utstå ännu mer g-krafter under racen. Det i sin tur leder till trötthet och misstag pga att man är okoncentrerad.

Därav har F1-förarnas träning och fysik varit ett av de hetaste samtalsämnena under vintern. Vilka har tränat tillräckligt, hur vältränade är de egentligen, hur jobbigt är det att köra dagens F1-bilar?

Det tog jag reda på för några dagar sedan när jag tillsammans med fotografen James Holm åkte till Karlskoga och hälsade på Marcus och hans tränare Alex Elgh för att prata lite om årets säsong och vara med på ett träningspass för att se hur jobbigt det egentligen är.

Glöm bränsleförbrukningen! Länge leve körglädje!

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Jag har varit i Göteborg över helgen och jobbat lite. Istället för att ta min V90 diesel tog jag min nya Mercedes E63 AMG S med bamsestor V8 och två turbosar.

Det beslutet gjorde att jag hade lite ont i magen i typ tre minuter innan avfärd. Varför ta en bil som drar sex liter milen istället för en som ska dra en halv? Idiotiskt. Men skit samma. Och tur att jag tog Mercan, för parkeringsgaraget jag stod i var så lågt att jag hade kört bort takboxen på Volvon direkt.

Men, till poängen. Jag tvekade att ta min 4WD 585 hk bensinbil istället för min 2WD 190 hk dieselbil dessa cirka 100 mil tur och retur eftersom jag inte vill framstå som en dåre som inte bryr mig om vad saker och ting kostar. Det kommer jag aldrig göra igen. Det är nämligen knappt någon skillnad.

Jag har köpt en familjebil! Och vunnit långlopp överlägset!

Av Posted on 1 Inga taggar 0

2017, året då bilar skulle ta en baksätesroll har börjat precis som jag planerat. Aldrig har mina beslut varit så genomtänkta. Det började men att jag för ett par veckor sedan köpte en rallybil. Jag har aldrig kört rally, och jag tror knappt att jag provsatt den förra vi hade innan vi sålde den. Men nu har jag en ny iallafall. Den ska vi köra midnattsolsrallyt med om vi kommer så långt. Man måste kanske ha licens och lite såna grejor för att få göra det men det löser sig nog. Fin är den iallafall.

Jag köpte också en jättefin och praktisk familjebil helgen som var. Jag tänkte att eftersom vi bara har en en vanlig kombi och en suv redan så måste det vara bra med en kombi till, så jag slog till. Jag menar man kan aldrig få för mycket praktiskhet.

Jäkla fin bil faktiskt.

Vill du äga en bit historia? Här har du chansen…

Av Posted on 1 Inga taggar 0

Knappt har bläcket hunnit torka på den nya kalendern innan årets första bil är inköpt. Känns kanon! jag och min vän JB ska göra ett stort kryss i vår gemensamma bucketlist genom att köra Midnattsolsrallyt! Hur coolt är inte det!? En dröm som går i uppfyllelse! Varför vet jag egentligen inte. Har aldrig varit någon rallynörd och har aldrig kört en rallytävling, men midnattsolsrallyt känns som ett värdigt sätt att både börja, och troligtvis avsluta sin rallykarriär. Så häftigt att se alla dessa klassiska bilar fara omkring i skogen!

Sagt och gjort. Vi har för ändamålet köpt in en Opel Ascona B från 1977, helt i nyskick. Har aldrig sett nåt liknande. Med den kommer vi tävla i grupp H. Jag vet inte riktigt vad det innebär men jag tror det är skitbra. Vi har också köpt massor av delar eftersom vi troligtvis kommer krascha rätt ofta. Det vi inte har kommit fram till riktigt än är vem som ska köra och vem som ska sitta bredvid.