Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Åka på bilsemester i Europa? Så här ska du packa din väska

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Det finns få saker som är så fantastiskt roliga som en rejäl road trip i Europa. Detta är något jag ser fram emot varje vinter. Att packa bilen och köra söderut. Gärna långt. Helst till Italien och vara borta i minst två veckor.

En sak som alltid varit ett problem är bagageutrymmet. Många bilar, framförallt den sportiga typen, har begränsat bagageutrymme. Somliga italienska bilar har extremt lite plats. Har vi dessutom varit två personer som ska dela på ett pyttelitet bagage så blir det problem. Min co-driver har, till sin stora besvikelse, inte kunnat ha med sig 14 par skor.

Samtidigt så har jag kommit tillbaka hem till Sverige med kläder som jag knappt använt. Saker som jag släpat med mig runt hela Europa helt utan anledning. Det är väldigt lätt att ta med sig en massa prylar som du inte behöver.

Inför årlig obligatorisk besiktning av alla medborgare – precis som för våra bilar

Av Posted on Inga taggar 0

Jag har en ide. Antingen kommer du älska den, eller så kommer du att kräkas. Den är nog långt över gränsen för vad som anses politiskt korrekt. 

I morse var jag på läkarundersökning. Vi mätte blodtryck, tog EKG, lyssnade på lungor, kissade i en burk och tog blodprov. Jag gör det numera varje år, direkt på nyåret.

Våren 2014 hände något extremt viktigt. Jag skulle förnya mitt flygcertifikat. I samband med detta sker en läkarundersökning. Den är obligatorisk. Vill du flyga flygplan måste du vara helt frisk. Det var jag inte. Jag hade högt blodtryck. Det var inte allvarligt, men högt för min ålder (40 bast). Som tur var upptäcktes det här tidigt, och jag har kunnat göra förändringar i min livsstil. Idag har jag normala värden. I mitt fall handlade det om att jag slappade för mycket på soffan,

Här är mina nyårslöften – jag ska bli en mycket sämre människa

Av Posted on Inga taggar 2

Många tror att ett nyårslöfte är en utmärkt tidpunkt att göra förändringar i ens liv. Sägs det i alla fall. Jag tror motsatsen. Nyårslöften är skit. Låt mig förklara:

Har du någonsin avlagt ett nyårslöfte? Hur gick det sen? Lyckades du hålla ditt löfte?

Jag vet hur det gått för mig. Det har aldrig funkat. De flesta av oss har svårt att hålla våra nyårslöften längre an någon vecka. I bästa fall en månad. Ett nyårslöfte känns bra på nyårskvällen. Efter några veckor så är det kört. Ditt nya fina gymkort kommer aldrig mer att användas. En kall öl har aldrig smakat så gott som i slutet av Januari.

Kvar är bara skammen och besvikelsen. Att vi ytterligare en gång har misslyckats. Det här ska vi ändra på. För jag har en lysande plan för dig och mig inför 2018.

Tack för allt Dodge Viper – Därför avslutades produktionen i somras

Av Posted on 1 Inga taggar 0

I somras upphörde produktionen av Dodge Viper. Denna totalt vansinniga och underbara bil från det stora landet i väster. En enorm V10 på åtta liter (eller ännu mer, i senare versioner), massvis med newtonmeter och en alldeles egen design.

Mitt första möte med bilen hade jag i USA. Jag klev in på en Dodge-handlare i New Hampshire, där jag bodde, och skulle leverera ett par högtalare. I entrén stod en fullständigt stenhård bil jag aldrig sett förut. Den var röd och hade inget tak. Formen var spektakulär. Huven var enorm. Fälgarna såg konstiga ut. Jag kommer ihåg att jag tyckte den såg ut som en sko. Den var inte vacker, men den gjorde ett definitivt ett bestående intryck.

Bilen jag såg var första generationens Viper. Den kom 1992 och fanns bara i en targa-version med löstagbart tak i plast. Löstagbart? Ha!

Så här enkelt är det att göra F1 spännande igen!

Jag tycker F1 har blivit töntigt. Så töntigt att jag och många av mina vänner helt slutat bry oss. För några år sedan var det en tradition att alltid ses på en sportbar i Stockholm och se loppen. Nu ses vi fortfarande, men aldrig en söndag eftermiddag för att se F1. Vi har helt tappat intresset.

Nästa säsong ska de införa så kallade HALO-skydd för förarna. En liten bur ovanför deras huvuden som skyddar dem mot skador om de skulle slå runt bilen. Samtidigt har de så kallade HANS-system, som håller fast förarens huvud vid stora G-krafter. Både i hårda kurvor och när de råkar sätta bilen i en betongvägg.

Detta är förbättringar av den redan höga säkerheten för föraren, och inget vi har något problem med. Buren ser fördjävlig ut, men vi kommer att vänja oss, och den kommer med mycket hög sannolikhet rädda något liv framöver.