Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

En Porsche 911R behöver inte kosta fem miljoner kronor – här är lösningen

Av Posted on 1 Inga taggar 1

Porsche 911R. En avskalad och förenklad version av Porsche 991 GT3. Tygklädsel på stolarna, ingen stor vinge bak och manuell växellåda. Enligt Porsche själva, en bil för den riktiga entusiasten. Produktionen var begränsad till 991 exemplar. Bilen kostade runt två miljoner kronor hos handlaren. Ett fint exemplar på blocket som i princip är nytt kostar – hoppsan – FEM miljoner kronor. 

Ursäkta, men vad hände här? Det ska jag berätta för dig. “Gråhandel och spekulation” hände. Bilen hade extremt begränsad produktion, efterfrågan var enorm. De få lyckliga som fick köpa bilen såg en extrem värdeökning på sin bil – redan innan leverans. Istället för att använda den så sålde de bilarna och tjänade en rejäl hacka. I detta fall två till tre miljoner kronor.

Många avsedde aldrig att använda sin Porsche 911 R. Nej, de köpte bilen på ren spekulation i hopp om att värdet skulle öka.

Här är världens mest körda Ferrari – 220 000 km – så har tar du hand om bilen på rätt sätt!

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Här är världens mest körda Ferrari. Bilen är en Ferrari F430 Spider och har gått över 220 000 km. Den går fortfarande som ett skott och ägs av en Svensk. Hemligheten? Den har blivit rätt omhändertagen. Vill du också ta hand om din bil på rätt sätt? Här kommer mina tio bästa tips om hur du får din bil kännas ny även efter flera års användning.

Inkörning är viktigt. Köper du bilen ny så ska bilen köras in. Följ instruktionerna och ta det lugnt de första 2000 kilometerna. De första 1000 kilmeterna är extra viktiga. Segra aldrig bilen på låga varv. Varva inte högre än 3500-4000 varv/minut. Låt motorn jobba på ett sätt som känns harmoniskt, utan att pressa den. Efter 1000 kilometer kan du börja belasta motorn gradvis mer. Efter 1500 kilometer kan du belasta motorn maximalt korta stunder på höga varv.

Här är den ultimata prylen – L39 Albatros

Av Posted on 1 Inga taggar 2

Kära tomten. Så börjar många barns brev i december. Nu är jag inte längre ett barn. Men, jag har ramlat över något jag verkligen vill ha. Verkligen, verkligen vill ha. Den här prylen är så underbart häftig att det är helt ofattbart att de nu finns tillgängliga att köpa för civilt bruk. Håll i dig. Glöm allt vad superbilar heter. Glöm Ferrari, Lamborghini, Porsche, Pagani eller Koenigsegg. Glöm snabba båtar eller en lägenhet i Marbella. Här kommer den absolut häftigaste prylen du kan köpa när du når din medelålders-kris.

L-39 Albatros. Kom ihåg namnet. Låt mig förklara vad det är. Det är absolut ingen bil. Det är ett militärt skolflygplan. Utvecklat i Tjeckoslovakien av företaget Aero Vodochody i slutet av 60-talet är det mest sålda jet-drivna skolflygplanet någonsin. Nästan 3 000(!) exemplar har byggts sedan 1972 och levererats till flygvapen över hela världen.

Det här är den mest bisarra bil-olyckan i världshistorien

Av Posted on Inga taggar 2

Det hade hörts över hela kvarteret. Först ett rejält brak. Sedan ett fantastiskt plask. Det här hände mitt i natten i förorten Granite Hills utanför San Diego. Ägaren till den lilla villan hade vaknat med ett ryck. Gått ut i trädgården. Och funnit en pickup märkt US NAVY i sin swimming pool.

Den hade tagit in vatten och sakta sjunkit mot botten. Föraren hade legat livlös över ratten. Efter rådigt ingripande av några grannar hade de fått ut föraren ur bilen. Polis anlände till platsen några minuter senare. Föraren – en mekaniker anställd av amerikanska flottan – hade varit extremt berusad. Det hade inte gått att kommunicera med honom på ett meningsfullt sätt. Det märkligaste var dock alla små rivmärken och sår han hade i ansiktet.

 

Det här kunde varit vilken olycka som helst. Det var det inte.

Därför ska du omedelbart sälja dina aktier i Tesla

Av Posted on 1 Inga taggar 0

Sälj dina Tesla-aktier redan idag

2007 kom iPhone. 2020 kommer iCar. Ja, Apple planerar enligt rykten att börja bygga bilar. Enligt Teslas modell – bilar som helt drivs av el. Och de är inte ensamma. I princip varje bilmärke, som Volkswagen, Audi, BMW, och till och med Porsche ska nu bygga elbilar.

Frågan är varför det tog sån tid. Varför lät alla dessa stora låta Tesla ha i princip ha monopol på bilar som drivs enbart på el? Varför fick Tesla vara helt ensamma i nästan tre år?

Svaret stavas bottenplatta. Systemlösningen som varje bil från en större tillverkare baseras på idag. Jo, för alla bilar inom en koncern (exempelvis VAG eller BMW) delar väldigt mycket delar. Motorer, hjulupphängningar, rutor, allt. Över 70% av alla delar från en Bentley passar även i andra modeller inom koncernen.