Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Äntligen ny Ferrari California! Inte en dag för tidigt

95fbb850-939c-11e3-9e30-33d211a39ef6_California-T-33.jpg
93c920e0-939c-11e3-a6de-b310e771d044_California-T-44.jpg

Det var verkligen på tiden. För den gamla California var inget vidare. Den var nämligen en trött Ferrari.

Förra sommaren körde jag den gamla Ferrari California i Saint-Tropez. Bilen var vit. Nedcabbad. Jag var kung. Tills en Golf R ställde sig jämsides med mig vid ett rödjus. En ung kille med bakåtvänd keps blängde på mig från förarsätet. Han blippade lite på gasen och pekade på gatan framför.

Ni kan själva räkna ut vad som hände när det blev grönt. Vi gav båda full gas längs med hamnen i Saint-Tropez. Förbi macken på vänster sida. Förbi busshållplatsen. Förbi en väldigt förvånad folkmassa.

Men något var väldigt fel. Jag kunde inte skaka mig av golfen. Det var till och med så att jag blev ifrånkörd. Min Ferrari brölade och flåsade. Lät verkligen skitballt. Men – den kom ingen vart. Jag höll full gas. Ändå blev jag förnedrad av en Golf.

Så går det när du är stor och tung. Ferrari California 2008 vägde nästan två ton. Och hade en alldeles för klen motor. Dessutom var den ful. Snygg framifrån och bakifrån. Men från sidan? Nja. I bästa fall.

Därför är det extra kul att ersättaren visades idag. För ungefär en halvtimme sedan. Och nu är det helt andra bullar i ugnen. Den nya Ferrari California är riktigt snygg. Den anskrämliga sidolinjen som andades plastleksak är ersatt med något betydligt bättre. Bilen är faktiskt så snygg att jag vill ha den. Och det är ett bra tecken.

Vidare misstänker jag att fler än jag blivit förnedrade av snabba bilar i golf-klassen. För nu höjer Ferrari effekten rejält: upp 50 hästar. Och 50 procent(!) mer vrid. Dessutom blir bilen cirka 100 kilo lättare.

Och nu kommer den riktiga skrällen: bilen har turbo. För första gången sedan F40 för 25 år sedan.

Gran Turismo? Nej. Turbo Turismo!