Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Här är världens mest körda Ferrari – 220 000 km – så har tar du hand om bilen på rätt sätt!

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Här är världens mest körda Ferrari. Bilen är en Ferrari F430 Spider och har gått över 220 000 km. Den går fortfarande som ett skott och ägs av en Svensk. Hemligheten? Den har blivit rätt omhändertagen. Vill du också ta hand om din bil på rätt sätt? Här kommer mina tio bästa tips om hur du får din bil kännas ny även efter flera års användning.

Inkörning är viktigt. Köper du bilen ny så ska bilen köras in. Följ instruktionerna och ta det lugnt de första 2000 kilometerna. De första 1000 kilmeterna är extra viktiga. Segra aldrig bilen på låga varv. Varva inte högre än 3500-4000 varv/minut. Låt motorn jobba på ett sätt som känns harmoniskt, utan att pressa den. Efter 1000 kilometer kan du börja belasta motorn gradvis mer. Efter 1500 kilometer kan du belasta motorn maximalt korta stunder på höga varv. Ju bättre du genomför inkörningen, desto bättre kommer bilen må under hela sin livstid.

Varmkör bilen rätt. Låt inte din sportbil stå och puttra i en kvart för att kylarvattnet ska nå arbetstemperatur. Nej. Efter du startat motorn så KÖR du bilen varm. Börja försiktigt. Öka långsamt takten. Både motor och växellåda ska vara genomvarma innan du trycker full gas. Detta tar minst 10 minuter, oavsett hur modern din bil är.

Kopplingen är en av bilens svaga punkter. När du kör iväg från stillastående, använd kopplingen så kort distans som möjligt. Slira aldrig på kopplingen på andra växlar än ettan. Vid ett rödljus, lägg alltid i neutral växel. Detta gäller även om du växlar med paddlar bakom ratten. Blir det rött ljus – tryck båda paddlar och låt bilens dator lägga i neutralen. När det växlar om till grönt lägger du i ettan med höger paddel och kör iväg.

Jag körde min Mercedes-AMG SLS i nästan 40 000 kilometer, på ungefär ett och ett halv år. Jag behövde aldrig byta bromsbelägg. Detta eftersom jag bromsade på rätt sätt. Bromsbelägg slits av värme. De förkolnar av hög temperatur och smulas sönder mot bromsskivan. Själva trycket mot bromsskivan har ingen inverkan för slitaget. Ligg inte och mjuk-bromsa från 250 till 70 km/h i en kilometer. Värmeutvecklingen kommer då bli extremt hög. Istället trycker du full broms ett par tre gånger. Så hårt du kan i korta stötar. Ju kortare TID på bromspedalen desto bättre. Om passageraren hänger i säkerhetsbältena och så gör du rätt.

Bilars lack slits av att tvättas. Ja, du läste rätt. Varje tvätt sliter av ett par mikrometer av lacken. Istället för att vara en pedant och konstant hålla din bil ren, låt den vara skitig ibland. Välj dina tillfällen då den ska vara skinande blank. Ett annat tips är att applicera transparent skyddsfolie mot stenskott på fronten och på andra utsatta ställen som hjulhus och kjolar. När du sedan ska sälja bilen kommer den se ut som ny. Prata med Markus Wiener på www.autoshield.se för att montera skyddsfolie.

Bilar mår bra av att köras fort. Att köra långa distanser nära rödmarkeringen på en snabb motorväg är BRA för bilen. Då kan motorn äntligen andas ut och bränna ur sotrester ur cylindertoppar, tändstift och grenrör. Ordentligt. Alla mina bilar har alltid på ett magiskt sätt fått dussintals mer hästkrafter efter långa körstinter på motorvägar i Europa på detta sätt. Testa så förstår du.

Tanka bilen med bra bränsle. 95 oktan på en mack är inte samma sak som 95 på en annan. Kontrollera innehållsdeklarationen. Du vill bara tanka så bra bränsle som möjligt, utan tillsatser. Du vill absolut inte ha Etanol inblandat i soppan, om din bil inte är anpassad för det. Etanol kan fräta sönder ditt bränslesystem.

Sätt dig i bilen på rätt sätt. Du vill inte glida ned på sätet med baken och gnida dig mot stolen varje gång du sätter dig i bilen. Dessutom vill du inte repa dörren med vänsterfoten. Lär dig sätta dig i bilen med minsta möjliga slitage på stol och inredning. Hjälp dina medpassagerare att göra på samma sätt. Finns inget vidrigare än slitna säteskanter, dörrposter och ryggsidor.

Välj din verkstad noggrant. Låt bara verkstäder som delar din uppfattning om bilens värde ta hand om dil bil. Ibland är denna verkstad inte en märkesverkstad i din hemkommun. Jag servade min Ferrari på Uffes bil och Maskin i Kalmar. Rätt människor med rätt inställning tar ofta bättre hand om din bil än en dyr och ointresserad märkesverkstad. Den svenska rekord-Ferrarin har servats av Erik Backström. Utan tvekan en av Sveriges duktigaste Ferrari-specialister. Hans hemlighet är att ta hand om bilarna med stor portion kärlek och ge bilen mycket tid. Han håller till i Uppsala. http://www.ebauto.se

En prestandabil som en Porsche, Ferrari eller Lamborghini klarar bankörning utan problem. De är byggda för att köras på detta sätt ibland. Dock måste den också bli omhändertagen på rätt sätt före och efter du använt din prestandabil hårt. Håll koll på oljenivåer i motor och växellåda. Ha även koll på slitage på bromsbelägg och däck. Byt gärna motorolja en extra gång mitt i säsongen.

Nu till det viktigaste tipset. Var inte rädd för att använda din bil. En bil, oavsett typ, mår bra av att användas. Helst varje dag. Jag har sett många Ferrari och Porsche med väldigt få mil som sett fantastiska ut när den köpts. Men, därefter blivit ett enormt problem. Efter flera år i ett garage har packningar torkat sönder, remmar stelnat och packboxar börjat läcka. De är redo för en renovering trots att de inte använts. Väldigt dyrt. Detta eftersom bilen använts för lite. Du läste rätt. Bilar mår inte bra att stå oanvända i garage länge. Rätt mil och rätt tidigare ägare är mycket viktigare än låga mil i ett garage. Ha en bra sommar! Ut och kör nu.

Har du också bra tips på hur man bäst tar hand om sin bil? Tipsa oss genom att använda kommentarsfunktionen nedan.