Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Tack för allt Dodge Viper – Därför avslutades produktionen i somras

Av Posted on 1 Inga taggar 0

I somras upphörde produktionen av Dodge Viper. Denna totalt vansinniga och underbara bil från det stora landet i väster. En enorm V10 på åtta liter (eller ännu mer, i senare versioner), massvis med newtonmeter och en alldeles egen design.

Mitt första möte med bilen hade jag i USA. Jag klev in på en Dodge-handlare i New Hampshire, där jag bodde, och skulle leverera ett par högtalare. I entrén stod en fullständigt stenhård bil jag aldrig sett förut. Den var röd och hade inget tak. Formen var spektakulär. Huven var enorm. Fälgarna såg konstiga ut. Jag kommer ihåg att jag tyckte den såg ut som en sko. Den var inte vacker, men den gjorde ett definitivt ett bestående intryck.

Bilen jag såg var första generationens Viper. Den kom 1992 och fanns bara i en targa-version med löstagbart tak i plast. Löstagbart? Ha! Några ägare av tidiga bilar vittnar om att taket lätt flög av helt på egen hand i höga hastigheter. Motorn lämnade 400 hästkrafter och bilen hade vare sig ABS eller ESP. Bilen fick snabbt ett rykte om att vara svår att köra och lite nyckfull på vägen.

Denna första variant skulle följas av många flera. Totalt fem generationer Dodge Viper skulle byggas mellan 1992 och 2017. Den sista modellen, som kom 2012, var den största förändringen gentemot tidigare varianter. Sergio Marchionne, VD för Chrysler Group, lade sig i utvecklingen och krävde en bil som var användbar för en bredare kundgrupp. Därför fick generation fem markant förbättrad väghållning och för första gången antispinn och stabilitetskontroll. Resultatet, en best med 650 hästkrafter och 813 Nm blev spektakulärt. Den blev snygg som få, och gick riktigt fort.

Sista generationens Viper är bland det roligaste jag har kört. Finns väldigt få andra bilar, inte ens Porsche Turbo eller Lamborghini Aventador, som hänger med i Viperns acceleration upp till 250 knyck. Det är en herrejösses-upplevelse att trycka plattan i mattan och låta åtta liter V10 skjuta iväg dig och din passagerare som en kanonkula mot horisonten.

Det går rykten om att motorn skulle vara från en lastbil i Chrysler-koncernen. Det stämmer inte. Motorn var framtagen av Lamborghini(!) på uppdrag av Dodge. Somliga komponenter i motorn tillverkas fortfarande i Sant’Agata i Italien.

En annan kul detalj är att sista generationens Viper skulle dela bottenplatta med Mercedes-AMG SLS. Mercedes och Chrysler var ju i samma bolagsgrupp för tio år sedan. Om du tänker efter litegrann så kanske du inser hur lika proportionerna egentligen är mellan SLS och Vipern. Hm! Det kunde varit en lysande ide att låta de dela bottenplatta och komponenter. Nu blev det inte så. Chrysler och Mercedes gjorde slut, Mercedes gav Chrysler långfingret och fortsatte med SLS på egen hand. Hade relationen mellan bolagen funkat bättre hade vi kanske sett en Viper med AMG V8 där fram och en dubbelkopplingslåda vid bakaxeln. Spännande!

Varför lägger man då ned en så tuff bil? Försäljningen av Viper gick trögt 2013-2014. Det gick till och med så långt att man började rabattera bilar på bred front. Först när det blev känt att den skulle läggas ned så gick försäljningen återigen upp. Dramatiskt. De sista månaderna innan produktionsstoppet rådde det totalt kaos hos återförsäljare i USA. Plötsligt skulle alla ha en Viper, och då helst av allt en Viper ACR – den som var anpassad för bankörning med en enorm vinge där bak. Bilarna är slutsålda för länge sen.

 

HALO. Lägg det på minnet. 

 

Den verkliga anledningen till att Viper lades ned stavas HALO. Dodge Viper var från början tänkt att förstärka varumärket Dodge. En vansinnig superbil som kunde stå högst upp på barrikaderna och vifta med Dodges flagga. En drömbil alla pojkar kunde ha på en affisch ovanför sängen när de växte upp. Därav begreppet halo-bil.

Nu behövs inte Viper längre. För in kom Dodge Challenger Hellcat och nu senast Demon. Det är framförallt Dodge Demon som är den nya halo-bilen i Dodges sortiment. Dodge Demon gör 0-100 på under 2.5 sekunder. Motorn är på 840 hästar. När Demon är så snabb så behövs ingen Viper längre för att förstärka Dodges varumärke och vara alla unga mäns drömbil.

Tack för allt Dodge Viper. Du har varit en alldeles underbart sinnessjuk bekantskap. Det är tråkigt att du lämnar oss. Jag hoppas ditt barnbarn Demon är lika galen som du var.

Tips: Köp en Dodge Viper nu. Det är den sista bilen med rejäl sugmotor. Har du råd köper du en ACR, den med jättevingen. De här bilarna kommer gå upp i pris. Rejält.