Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Giulia är inget annat än en krigsförklaring mot BMW och Mercedes

Screen Shot 2015-09-17 at 10.25.06.png
En arg uppsyn som lär dyka upp i backspegeln på BMW och Mercedes framöver.

Eh, vad sa du? 510 hästar i en Alfa? Nyheten slog ned som en bomb på redaktionen. Alfa Romeo hade gjort något otänkbart. Visat en helt vansinnigt härlig bil. Nya Alfa Romeo Giulia. En bil som slår BMW på fingrarna. Över 70 hästar mer än M3. Och som troligtvis blir en svår match för konkurrenten Mercedes – med brutala C63 AMG.

Jag har aldrig varit en riktig fan av Alfa Romeo. De moderna Alforna har varit lite tråkiga. Jag förstår fascinationen av tidigare generationer bilar. Framförallt den urläckra Spider. Men under 90-talet övergavs mycket av det som varit Alfa Romeos viktigaste selling point – att leverera körglädje. Bilarna skulle istället konkurrera med pris. Och då offrades extremt viktiga saker, som bakhjulsdrift. Helt idiotiskt enligt mig. Varumärket gick kräftgång. En del modeller som lanserades var rena katastrofer.

Tack för alla SMS!

10003576_10151961322202055_1733337775_o.jpg

Jag fick nästan hundra SMS på en förmiddag

För två dagar sedan så uppmanade jag er att skicka ett SMS till min telefon. Tanken var att ni skulle fjärrstyra mig på Genèvesalongen. Skicka mig till den monter och bil ni ville ha mer information om.

Resultatet? Inom bara någon minut efter jag tryckt på knappen ”publicera” kom de första frågorna. Det var allt mellan himmel och jord. Och väldigt, väldigt många frågor. Inom en halvtimme insåg jag att jag inte skulle ha en chans att svara på allt. Här nedan kommer ett urval av frågorna som skickades till mig, samt mina svar.

Finns det någon LaFerrari plats? (frågade Emil)

Nej, tyvärr. Allt fokus i Ferraris monter är på nya Ferrari California T. Det är trist att inte LaFerrari är här, men varför ska de ta hit den? De har ju sålt allihopa.

Tystnad – tagning!

Screen Shot 2014-03-04 at 07.19.58.png
Christian von Koenigsegg är stolt över Koenigsegg one:1. Det hade du också varit om du tagit fram världens snabbaste bil.

På plats på 2014 års Auto Salon Geneve finns (nästan) alla superbilsmärken. Självklart Ferrari, Maserati, Lamborghini och Porsche. Men också de riktiga klasshjältarna – märken som Koenigsegg (http://www.youtube.com/watch?v=vvPeaolJdwA) och Pagani.

Fjärrstyr Peter Ternström

Jag är på plats. Likaså Alrik Söderlind. Vill du att vi besöker en viss monter? Klämmer på din favoritbil? Eller ställer en fråga till en viss person? SMS:a mig på 070-530 06 89, så försöker jag lösa det så fort det går.

Jag tok-gillar Corvette C7!

IMG_0326.JPG
IMG_1986.JPG
Är det en polisbil i backspegeln? Eller är det ett enormt bagageutrymme?

IMG_1993.JPG
Över 120 blås och under 2000 varv. Stor V8 när det är som bäst.

IMG_1965.JPG
Måste sluta äta på Kentucky Fried Chicken.

IMG_1971.JPG
Corvette och Panama-hatt. Vadå, jag turist?

IMG_1977.JPG
Bilen drar mindre än en Porsche 911. Större motor betyder inte automatiskt att bilen drar mer bensin. Observera de fyra trattformade utblåsen bak. Mitt privata musikinstrument en sen kväll i South Beach, Miami.

IMG_2007.JPG
Jag bodde på de sjabbigaste motellen jag kunde hitta. Som tagna direkt från en B-skräckis. Poolen tömd på vatten. På prärien blåste det omkring torra buskar. En Corvette. En motorsåg. Och ett intet ont anande offer med svenskt pass. Blir inte mer USA än så här.

Det var inte möjligt. Jag vill ha en amerikansk bil!

Förutom Dodge Viper och Ford GT har jag aldrig riktigt gillat amerikanska bilar.

Hej då Mercedes-AMG SLS!

YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjkxNjgwNztzOjE6InciO2k6OTgwO3M6MToiaCI7aToxNjAwO3M6MToiYyI7aTowO3M6MToicyI7aTowO3M6MToiayI7czo0MDoiZTI3NWIyZTZiMDdiYWVkZjRiZmE5MTY4NGU3YWI3YmMxNzM2Mjg1ZCI7fQ==.jpeg
Spionbilden. Källa: Alrik Söderlinds blogg.

SLS upphör att produceras i år. Och här är det vi vet om ersättaren som kommer 2016.

Häromdagen postade Alrik Söderlind några foton från Hotel Anglais garage i Stockholm. Bilen på bild var inget mindre än maskerade versioner av Mercedes nya sportbil. Bilen som i på många sätt ska ersätta den episka Mercedes-AMG SLS.

Mercedes-AMG SLS. Med sin enorma 6.2 liters V8 var den länge en favorit i mitt garage. Den gick som ett skott. Lät underbart. Hade inga problem att hänga med Ferrari 458 eller Porsche GT3 på bana. För att inte tala om dörrarna. Som öppnades rakt upp, precis som sin farfar 300SL

SLS slutar produceras i år. Just nu bygger AMG de sista bilarna. Bland annat SLS Black Series. En bil med mycket mer hästar under huven än standard, och dessutom lite lättare.