Gå till huvudsajt

Premiärturen i Lamborghini Huracan höll på att sluta i katastrof

screen-shot-2016-10-23-at-11-34-16

Det här får du absolut inte berätta för någon. Jag har ett litet problem. Jag kan inte gå på toaletten hur som helst. Helst ska jag vara hemma. Att bara slå en drill på en offentlig toalett funkar ibland. Oftast går det. Det är det andra som är det stora problemet. För att det ska funka för mig måste det vara perfekta förhållanden. Är det för skitigt, för tyst, för mycket folk i kö, dålig ljudisolering eller något annat bestämmer sig kroppen för stänga av funktionen. Oavsett hur mycket jag än försöker går det inte. Det är helt omöjligt.

Som ni säkert redan vet har jag ungefär 250 resdagar per år. Ibland spenderar jag hela dagar i en bil på någon motorväg i Europa. Från tidig morgon till sen kväll. De tär då det kan bli strul.

Och det är exakt det som hände den 12 augusti förra året. Det var extremt nära en katastrof med skitstora konsekvenser. Låt oss börja från början.

Dagen innan hade jag precis hämtat en ny bil. En Lamborghini Huracán på Lamborghini Malmö. Jag hade satt mig i bilen och kört söderut, mot min trejde bostad, i Italien. Bostad nummer två är i Polen. Samma kväll stannade jag på hotell Mercure i Potsdam, precis söder om Berlin. Dagen efter skulle jag fortsätta genom Tyskland mot Italien. Nästa morgon vaknade jag klockan sex, som ett barn på julafton. En helt ny Lamborghini väntade på mig i hotellgaraget. Idag var dagen då den skulle få sträcka ut på riktigt. Först skulle jag dock äta hotellfrukost. Bacon, äggröra, rostat bröd och massor av vita bönor i tomatsås. Allt vad kroppen behöver. Trodde jag i alla fall.

Det tog bara trekvart. Sedan visste jag att något var väldigt fel. Allt jag stoppat i mig till frukost ville nu ut. Helst omedelbart. Därför stannade jag vid första macken. Sprang in på toaletten. Jag möttes av en katastrof. Toaletterna var inte i separata rum. De var i bås. Du vet sådana som har en liten dörr, fast den går inte ända ned.

Man kunde se fötterna genom en springa på flera decimeter. Alla skulle höra vad som händer i mitt bås. Det går inte för sig alls. Jag skulle inte kunna uträtta mitt ärende här. Det spelade ingen roll hur nödställd jag var – jag visste att det inte skulle fungera.

Tillbaka på autobahn blev det full gas. Mot nästa toalett. Jag höll plattan i mattan i 55 kilometer. Sedan hittade jag äntligen ett rastplats. Denna gång en KFC-restaurang. Jag hade nu kramp av att hålla emot all bacon, äggröra och tomatsås som skulle ut. Jag kunde knappt gå. Min gångstil blev väldigt ansträngd när jag med spända ben gick mot entrén.

En tysk frågade mig om han fick fota bilen. ”Jaaaaa..”, fick jag fram med en väldigt ansträngd röst. Mitt ansikte måste ha utstrålat ren smärta. Tysken såg förvånat på mig, som om jag var förståndshandikappad. Hela situationen var bisarr.

Tror du toaletterna dög? Nej. Det var nämligen kö till dem. Och då funkar det inte heller. Jag kan inte uträtta ”ärendet” när jag vet att det är någon som väntar utanför. En mental låsning.

Det blev att stappla ut till Lamborghinin igen. Försiktigt. Försiktigt med raklånga och spända ben så att ingen olycka skulle hända på vägen. Bilen var nu omringad av turister. Ett tjugotal personer med mobilkameror som filmade mig och bilen. Jag hade tydliga svårigheter att sätta mig i bilen. Jag svettades ymnigt ur pannan. Desperationen i mitt ansiktsuttryck var tydlig medan jag försiktigt satte mig i bilen. Att detta inte hamnat på Youtube är för mig ett mirakel.

En kvarts färd senare var situationen desperat. Här satt jag i en splitter ny Lamborghini på autobahn. Det borde ha varit väldigt roligt. En höjdpunkt i mitt liv. Istället var det en mardröm. Om jag inte gjorde något åt min situation skulle jag inom kort få köpa en ny förarstol av Johan på Lamborghini i Malmö.

Då kom räddningen. Jag hittade ett hotell. Efter den snabbaste incheckningen i modern tid hoppade jag jämfota mot hotellrummet. Öppnade toaletten. Gjorde det jag skulle. Utan problem. Allt var över på under fyra sekunder. Rummet kostade mig 85 euro och var mina bäst spenderade pengar någonsin. Sedan lade jag mig på sängen och vilade en stund.

 

Här är världens häftigaste racingklocka – och den är svensk!

14

Gillar man bilar och racing finns en del fina ur att välja bland. Allt från Omega Speedmaster till Tag Heuer Monaco och Rolex Daytona. Nu kan vi vara stolta för svenska Halda Watch Company. För de är utan tvekan överst på näringskedjan bland racingklockor med sin uppdaterade Halda Race Pilot.

Låt mig förklara. Alla andra klockor är beroende av att du själv manuellt trycker på en knapp när du kört klart ett varv runt banan. Detta för att få en varvtid. Som racingförare som jagar varvtider vill du absolut inte fippla med en klocka varje avslutat varv. Nya Halda Race Pilot förpassar detta till stenåldern.

Klockan, som hade världspremiär på racingbanan Spa-Francorchamps för någon vecka sedan, har en smart tilläggsmodul. Den heter Halda Trackmaster. Halda Trackmaster är en extremt känslig GPS. Så känslig och dyr att den bara används i militärt bruk. Långt skarpare än din bils navigation, som har en precision på cirka 5 meter. Ska du lägga en halv miljon dollar på att bomba en grotta full med talibaner i Afghanistan så räcker det inte med någon enkel GPS-modul som sitter i en iPhone. Nej, ska du göra jobbet ordentligt så måste du ha millimeterprecision. Militära grejer. Det är dessa som sitter i Halda Trackmaster.

Halda Trackmaster fästs på insidan av vindrutan med hjälp av en sugkopp och matar klockan med information om position, hastighet osv som inget annat mätinstrument kan göra. Trådlöst. Med denna information sätter klockan ihop data kring varvtider, position på banan, hastighet, G-krafter, och mycket annat. Resultatet kan föraren se efter avslutad kör-stint. Värdefullt både som feedback på körningen och som bevis på varvtid i baren efter avslutad dag på banan.

Men vänta. Det finns en sak till. Det är nu det blir riktigt kul. Halda Trackmaster har en inbyggd LED-panel, fullt synlig för föraren under körning. Lyser panelen rött kör han långsammare än snabbaste varv. Är det grönt så kör han snabbare. Direkt feedback under körning – ett otroligt värdefullt pedagogiskt instrument.

Sjukt häftigt. Försök att få till detta med en vanlig Rolex. Dessutom är klockan en svensk uppfinning – Halda Watch tillverkas i Sverige. Många delar produceras i en vapenfabrik i Karlskoga, därav den militära kvalitetsstämpeln. Tillsammans blir allting så underbart pragmatiskt och brutalt. Samma filosofi som gjort att Halda Space Pilot är den nya rymdklockan som används av både NASA och ESA. Fuglesang använde Halda på sin rymdresa.

Klockan kommer självklart att testas i ett kommande nummer av auto motor & sport. Vill du ha mer information redan idag, kontakta Mikael Sandström (sandstrom@haldasweden.com).

Svensk premiär sker i Stockholm på AutoLife After Work torsdagen 27 oktober.

Örebro Race Day nu i helgen!

Screen Shot 2016-09-07 at 11.42.41

Imorgon startar Örebro Race Day – utan tvekan Sveriges häftigaste motorsportarrangemang. Vad sägs om att bygga en temporär F1-bana mitt inne i en stad?

Tanken bakom arrangemanget är att hylla vår hjälte från formel 1 – Marcus Ericsson. Han kommer från Örebro och tog sina första steg i sin karriär där. Därför stänger de av halva centrum och bygger en F1 bana nu i helgen, komplett med läktare, curbs, depå och allt annat som hör en riktig bana till. På banan kör inte bara Marcus Ericsson sin F1-bil. Nej, delar av Sveriges bil-elit är samlad för att uppvisningsköra inför publiken.

På programmet står bland annat körning av Marcus Ericsson i sin F1-bil, Stig Blomquist i sin Audi rallybil, David Skogsby (svensk mästare i drifting), Klassiska bilar från Lotus, Porsche CUP-bilar, Ferrariklubben samt ett urval utav alla duktiga förare och spektakulära bilar som kör med Gran Turismo Events varje år.

”Det är en fantastisk känsla att kunna ge fullt på en avstängd gata mitt i en stad och höra ylandet ur min Lamborghini studsa mellan husfasaderna. Allt detta inför tiotusentals åskådare”, säger Fredrik Borgegård, ägare till en svart Lamborghini Huracan LP-580.

Arrangemanget är mycket populärt. Förra gången de körde var 2014 – då kom tiotusentals besökare. I år är banan längre och bättre. Dessutom kör de i två dagar, och inte bara en.

Allt börjar imorgon, fredag. Insläppet börjar kl 15:00 och första bilarna kör ut på banan en timme senare. För att läsa mer om arrangemanget och köpa biljetter, gå till http://www.orebroraceday.se/

Därför är detta Sveriges bästa bilhandlare

Pokal2

Grattis! I vår stora läsarundersökning var Exclusive Cars, 7H bil och Häggenäs Auto Sveriges bästa sportbilshandlare. Jag har köpt bilar av två av dessa och kan bara hålla med – de är riktigt duktiga företag som förtjänar sina toppenplaceringar.

Om man läser undersökningen noga och sammanställer alla svaren vi fått så är det ganska lätt att se ett mönster. Vad är det som avgör om en bilhandlare får ett högt eller lågt betyg? Här är de fem viktigaste anledningarna till ett riktigt högt betyg i vår undersökning:

1. Bra och trevliga säljare. Borde vara självklart. Trots detta har många som svarat på vår enkät irriterat sig på arrogant och iband rent otrevligt bemötande. Alla kunder ska behandlas lika bra – oavsett om de har kostym eller slitna snickarbyxor.

2. Bara sjyssta bilar i hallen. Allt som står till försäljning i hallen ska vara top notch. Företagets varumärke står som garant för detta. De låter andra handlare sälja tveksamma objekt. Ur ett långsiktigt perspektiv så är detta såklart otroligt viktigt.

3. De håller vad de lovar. Alltid. Ingen köper bil två gånger av en säljare som inte talar sanning. Ärlighet varar längst. En säljare som har svårt att hålla sig till sanningen är direkt skadlig för företaget. Ett rykte om bedrägligt beteende sprids snabbare än ljusets hastighet.

4. De tar hand om eventuella reklamationer. Naturligtvis är det trist när en kund är missnöjd och vill klaga på eller reklamera en bil. Dessa situationer måste dock skötas perfekt. Det är här företaget skapar ett gott (eller dåligt) rykte. Sköts reklamationer fel skapas det sura kunder som kan förstöra oerhört mycket för bilhandlaren.

5. Nu kommer den viktigaste anledningen till att somliga bilhandlare är så mycket bättre än andra. Sveriges bästa bilhandlare känner sina kunder mycket väl. De investerar tid och pengar i en långsiktig relation. Många som svarat på enkäten anger att de inte bara köpt EN bil hos sin favorithandlare – utan i många fall uppemot 5-10 stycken(!) under en lång tidsperiod.

En riktigt nöjd kund kommer alltså tillbaka och köper en bil till. Eller tio. Det behövs inte en magisterexamen i marknadsföring för att förstå värdet av nöjda och återkommande kunder. Med riktigt nöjda kunder så blir man dessutom Sveriges bästa bilhandlare. Stort grattis till Exclusive Cars7H bil och Häggenäs Auto för toppbetyg och förstaplatserna i auto motor & sports stora undersökning!

 

Har du en sportbil?

>> Sätt betyg på din handlare eller verkstad här

Därför ska du aldrig mucka gräl med italienska bönder som har tillgång till sprängmedel

Screen Shot 2016-06-19 at 19.07.40.png

I början av 70-talet genomfördes ett av de största infrastrukturprojekten i Europa. Större än mega-flygplatsen Heathrow och Öresundsbron. Nämligen motorvägen A12 i Ligurien i Italien. En väg som går från Genova till Livorno, och är den dyraste vägen i Europas historia. Den är ett tekniskt underverk. Den första biten – från Genova till La Spezia – går i princip aldrig på marken. Det är alltid en bro eller en tunnel. I nästan tolv mil.

Det här blev väldigt bra nyheter för många längs vägen. Delstaten Ligurien exproprierade mark till överpris. Byggfirmor fick feta kontrakt för att spränga tunnlar eller gjuta brofundament. Men framför allt var detta riktigt goda nyheter för politiker. En ofattbar mängd statliga medel stals av den politiska eliten i området.

En del av vägen skulle dras förbi en by strax norr om La Spezia. Då kommunen sålde marken skulle pengarna så klart tillfalla staden. Det skulle rustas upp skolor, satsas på sjuk- och äldrevård och så vidare.

Men väldigt lite av detta hände. En vacker dag hade dock borgmästaren en enorm swimmingpool. Lite senare åkte båda döttrarna splitternya BMW. Något år senare hade han lyxrenoverat sitt hus. Det formligen sprutade pengar. Alla visste om att pengarna kom från vägbygget.

Borgmästaren gjorde inga som helst försök att vara diskret med sin nyfunna rikedom. Naturligtvis förlorade han nästa val. Men pengarna var spårlöst borta. Byborna försökte då stämma borgmästaren, men med duktiga advokater kom han undan. Det som räddade honom var att ärendet blev preskriberat efter tio års tid. Han kom undan med flera miljoner euro stoppade i egen ficka omräknat i dagens penningvärde.

Situationen bland byborna var förtvivlad. De hade blivit lurade. Men skrattar bäst som skrattar sist. För varje nyår arrangeras ett stort fyrverkeri i byn och alla som bor där samlas på torget. Enligt tradition väljer byborna ut en prominent person som ska starta fyrverkeriet genom att trycka på en knapp. De hade valt sin före detta borgmästare att få äran just detta nyår. Vid tolvslaget tryckte han på den stora röda knappen. Inför tusentals människor som samlats på torget.

Det som hände sedan var episkt. För det var inget fyrverkeri som startades. Istället hördes ett öronbedövande dån. Ljudet var skarpt och ekade i dalen. Det var den korrupta borgmästarens lyxrenoverade villa som flög i luften i ett moln av marmor, duschmunstycken av guld, fönsterskivor och takpaneler. Det regnade små bitar av swimmingpool över folkmassan på torget.

Folket hurrade, skrattade och tjöt av glädje. Smällen var så kraftig att en bränd backspegel från en svart BMW hittades flera kilometer bort. När inget lagligt medel återstod att få tillbaka pengarna tog byns bönder saken i egna händer. På nyårsaftons kväll, när borgmästaren åt middag i byn, bröt de sig in i villan. Apterade den med så mycket sprängmedel de kunde få tag i. Såg till att huset var tomt på folk. Och tog samtidigt med sig borgmästarens dotters lilla hund.

Det riktigt eleganta var dock att lura honom att trycka på knappen. Det blev han som sprängde sitt eget hus i luften. Därför förlorade borgmästaren senare i rätten mot bönderna. Och fick ut exakt noll på försäkringen. Hämnden var ljuv.

Jag har letat på nätet. Frågat folk. Trots det hittar jag inga belägg för att händelsen verkligen ägt rum. Alla pratar dock om den. Den är en härlig lokal sägen som det kanske finns någon sanning i. En swimmingpool sprängd i luften. Och den tjänar sitt syfte. För korruptionen i området är numera lägst i hela Italien.