Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Så var det att lära sig Polska med Izabella Scorupco

Av Posted on Inga taggar 0

screen-shot-2016-12-20-at-15-00-45

När jag skriver det här färdas jag i över 200 km/h. Dundrar på rakt genom det plattaste landskap du kan tänka dig. Perfekt för Blitzkrieg. Mellan Warszawa och Poznan. Och jag sitter inte i en bil. Nej, jag sitter på ett tåg. I restaurangvagnen. På bordet framför mig står min laptop. Till höger om datorn en tallrik med en halväten bit grillad lax. Fisken smakar bättre i Sverige.

Tidigare idag hände något oväntat. Oväntat och samtidigt helt fantastiskt roligt. På Hotel Bristols uteservering mötte min blick ett ansikte jag kände igen. Vi stirrade förvånat på varandra. Sedan reste vi oss båda upp. Tog några steg fram. Hälsade. Och skrattade.

Jag hade träffat Mariusz. En klasskamrat jag inte sett på över 20 år. Fast inte som du tror. För vi gick aldrig i samma klass. Nej, vi gick till och med i olika skolor.

Glöm aktier, guld eller andra placeringar. Nu är det lego som gäller.

img_0379

Glöm aktier, guld eller andra placeringar. Nu är det lego som gäller. Låter det konstigt? Kanske. Men faktum är att lego hade gett dig bättre avkastning än börsen – de senaste 15 åren. Och nu pratar vi inte aktier i företaget lego. Lego A/S är privatägt och inte noterat. Nej, vi talar om att köpa lego-askar i spekulativt syfte. Priset på speciellt åtråvärda lego-set har haft en fantastisk värdestegring de senaste åren. Lego i obrutna förpackningar har ökat i värde med 12 procent per år sedan år 2000. Finns ingen börs eller index i världen som slår det.

Jag älskar lego. När jag var liten var lego det enda jag lekte med. Jag började i liten skala. Jag fick en liten mån-bil. Därefter tog det fart. Varje punkt på önskelistorna för jul- och födelsedagar var lego-set. Jag tog rejält med tid på mig att välja det jag ville ha ur katalogen.

Här är världens bästa fartkamera

Av Posted on Inga taggar 0

ff4d71032c7afebc360946b86c0c7409640000

Att köra för fort kan kosta dig 10 000 kronor och ett indraget körkort. Trots detta kör många, inklusive mig själv, i högre hastigheter än de tillåtna. Straffet, om du åker fast, avskräcker inte. Inte tillräckligt. Vad är det då dom skulle ändra ett icke önskvärt beteende?

Verktyget som används är piskan. Det handlar om bestraffning. Du blir av med en massa pengar och, om du är riktigt stygg, ditt körkort. Även om bötesbeloppen regelbundet höjs så är det fortfarande ungefär lika många som åker fast för fortkörning varje år. Hårdare straff fungerar alltså inte för att få oss att ändra beteende i trafiken.

För några veckor sedan körde jag på motorvägen mellan de Polska städerna Lodz och Czestochowa på väg mot Slovakien. Vid ett tillfälle så såg jag en enorm ljustavla över vägen, med mitt registreringsnummer på och texten “Varning för denna förare” (Uwazac na ta kierowce) på Polska.

Mitt livs sämsta bilaffär – Ferrari 348 Spider. Även kallad u-båten.

Ferrari 348 Spider

Hoppas du sitter ned. För nu ska du ska du få läsa hur jag blev lurad på nästan en halv miljon kronor. Året var 1999 och jag var 24 år gammal. Det var min första stora bilaffär, och allt skulle gå käpprakt åt helvete.

Bilen var en Ferrari 348 Spider. Den var gul och sken som en sol hos en bilhandlare. Priset var satt till strax under en halv miljon kronor. Bilen såg väldigt bra ut. På ytan i alla fall. Med pengar på banken och lätt ADHD blev det väldigt svårt att stå emot impulsen. Efter den snabbaste förhandligen någonsin blev bilen min.

Innan vi fortsätter så måste jag poängtera en sak. Under de två veckor som jag hann vara lycklig så fungerade bilen, rent maskinellt, klanderfritt. Den var kul att köra och lite skönt åbäkig att växla,

Premiärturen i Lamborghini Huracan höll på att sluta i katastrof

Av Posted on Inga taggar 0

screen-shot-2016-10-23-at-11-34-16

Det här får du absolut inte berätta för någon. Jag har ett litet problem. Jag kan inte gå på toaletten hur som helst. Helst ska jag vara hemma. Att bara slå en drill på en offentlig toalett funkar ibland. Oftast går det. Det är det andra som är det stora problemet. För att det ska funka för mig måste det vara perfekta förhållanden. Är det för skitigt, för tyst, för mycket folk i kö, dålig ljudisolering eller något annat bestämmer sig kroppen för stänga av funktionen. Oavsett hur mycket jag än försöker går det inte. Det är helt omöjligt.

Som ni säkert redan vet har jag ungefär 250 resdagar per år. Ibland spenderar jag hela dagar i en bil på någon motorväg i Europa. Från tidig morgon till sen kväll. De tär då det kan bli strul.

Och det är exakt det som hände den 12 augusti förra året.