Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Här är Saabs fem nya bilar

nevs_familysuv.png

Nevs anställer 50 personer i månaden och startar produktionen till sommaren. I plan finns fyra helt nya modeller – givetvis helt elektriska.
Det avslöjade Mattias Bergman, vd för Nevs på Dagens Industris Stora Bildag.

Nevs, som köpte konkursboet efter Saab 2012, har haft en minst sagt tuff resa. I fjol var förlusten 1,7 miljarder, fyra miljarder har investerats och det finns en finansieringsplan. Mer om det längre fram.

Affärsplanen har exakta datum för lansering av fem bilar. Men dessa är hemliga.

Först ut är en kraftigt modifierad version av Saab 9-3 – fabriken ska byggas om för att batteripaketet ska kunna placeras i golvet – som på Tesla.

De testbilar som rullar just nu har en körsträcka på cirka 30 mil trots ett ganska litet batteripaket på 37 kWh.

Mattias Bergman, vd på Nevs: ”Bilindustrin genererar en tredjedel av luftföroreningarna. Vi har ett ansvar. När vi köpte konkursboet hade vi inget intresse att gå head on mot BMW och Audi, att ta över Saabs gamla affärsmodell. Gröna bilar är status.”

Det blir alltså endast elbilar. Mattias igen: ”Ska man göra livet extra värt att leva kan man inte acceptera kompromisser, man måste utmana. Saab har alltid varit roliga att köra, men när vi väljer att bygga elbilar kompromissar vi inte på körglädje. Vi kommer att ha en arkitektur som bygger på elbilar.
Saab har byggt ikoniska premiumbilar, svenska bilar från svensk kultur. Men vi designar inte bara bilar utan även mobilitetsupplevelser och tar klivet in på elektroniska tjänster, som affärsområde. Om tio är kommer 60 procent av värdet i en ny bil vara mjukvara – här ligger vi långt framme.
Vi kan visa att det som är bäst för en kan vara bäst för alla. Du får en körglad miljöbil, som är bra för alla.”

Men Nevs inser att man är en liten spelare och har givetvis en hel del partners och delägare. Kinesiska Dongfeng Motors är delägare och bygger över en miljon bilar årligen, här kan man samarbeta om teknikutveckling och komponentinköp, som blir billigare med stor volym. Nevs har också ett projekt på gång med att bygga en egen bil åt Turkiet. Två stora mjukvaruföretag är också delägare, Teamsun och SRIT har vardera över 5.000 mjukvaruingenjörer. Därtill finns två kinesiska banker, som investerat 13 miljarder, samt Kai Johan Jiang – som totalt har lagt in fyra miljarder. Dessutom är den kinesiska staden Tianjin en stark partner, som ska bygga en fabrik med kapacitet för 200.000 bilar. Nevs ska bidra till att Tianjin blir en modern stad, säger Mattias Bergman.

I Trollhättan finns kapacitet för 180.000 bilar, men man siktar på 120.000 – samt att bygga 60.000 bilar åt en annan biltillverkare, där pågår förhandlingar för fullt, som Mattias Bergman inte vill avslöja något om.

Sommaren 2017 ska de första bilarna börja levereras, med bra räckvidd och modern uppkoppling. Där ska alltså Nevs nya resa börja på riktigt. Därefter finns planer för fyra helt nya bilar byggda på en elektrifierad Phoenixplattform. Det blir mycket suvar och crossovermodeller.

Batterifrågan är fortfarande öppen och det arbetas på tre parallella spår, där generation tre, som ligger fem år bort, förhoppningsvis ska innebära ett stort teknikgenombrott. Där räknar man med en räckvidd på 90 mil med dagens batterivikt på 400 kilo. Man funderar givetvis på att ta ner batterivolymen. Behöver en elbil kunna gå 90 mil?

Batterierna kommer som sagt att ligga i golvet för bästa tyngdpunkt och utrymmen. Bilarna kommer att vara byggda av plåt och aluminium och vara både snabba och skojiga.

• Ska Nevs utmana Tesla?
”Nej, Tesla är som Maserati”, säger Mattias Bergman och nickar mot en Model S som står i konferenslokalen. ”Vi kommer att bygga billigare bilar som folk har råd med, under halvmiljonen.”

• Är det klart med att Nevs kommer att få använda Saab-varumärket?
”Vi jobbar också på det.”

Sista kapitlet i Saab-boken är långt ifrån skrivet. Och kanske kommer det också en helt ny bok.

nevs_adventurer.png
nevs_allrounder.png
nevs_sportyurban.png
nevs_corporatesedan.png