Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Hemligheten bakom Volvos framgångar

Svenska företag – läs och lär!

Volvo stormar mot sitt bästa försäljningsår någonsin med en halv miljon sålda bilar. Redan om fyra år ska försäljningen vara uppe i 800.000 bilar.
”Men för oss handlar det inte om att flytta plåt, sälja enheter, jag vägrar att flytta plåt! Det enklaste inom bilindustrin är att sälja bilar. Det handlar om är att tjäna pengar på varje såld bil och här har vi blivit mycket bättre, här är vi bra, vilket vi kommer att berätta mer om vid årsbokslutet nästa år. När vi tjänar pengar kan vi fortsätta att konstruera bra bilar”, det säger Anders Gustafsson, Volvos försäljningsansvarig vid Dagens Industrins Stora Bildag.

Volvo utstrålar just nu självsäkerhet. Men det har inte alltid varit så.
Jag kommer ihåg på 80-talet när bilarna var kantiga, tekniken hållbar men antik. Volvo hade tekniskt inte en chans att slåss mot exempelvis tyskarna.
Och det syntes på Volvofolket, som ofta hade något glansigt i ögonen när man ställde frågor. Defensiva i försvarsställning. Och ledningen var mer intresserade av segelbåtar, norsk olja och mat-tillverkning än bilar.
Bilar vara bara en produkt som man försökte tjäna pengar på. Att sälja var det intressanta, inte att utveckla avancerade produkter.
Nu är det andra tider. Volvo har en kultur och en ledning som verkar älska det man håller på med; att skapa snygga, smarta och säkra bilar. Bilar som har egenskaper som folk älskar.

På Dagens Industrins Stora Bildag på Arlanda berättar Anders Gustafsson, försäljningsansvarig för Europa, Asien minus Kina samt Afrika om några av hemligheterna till framgången.
”Vi är små, vi har inte de ekonomiska resurserna att slå konkurrenterna, vi måste vara smartare.”
Sedan kommer Anders in på det svenska. Det är inte bara skandinavisk design och smarta tekniker som ska göra skillnad. Utan även den svenska kulturen.
På en film som visas internt för Volvoanställda över hela jorden lyfts svenska skolan fram som ett exempel på varför Volvo är annorlunda och kommer att växa snabbt.
En sekvens visar en lärare som står i lektionssalen och alla elever räcker upp sina händer. De ifrågasätter. Det sitter inte bara tysta och låter sig matas med information.
”I det här jobbet måste man ha en rik hustru och låga fasta kostnader”, skojar Anders och menar att han alltid säger exakt det han tänker. ”Ska ett företag utvecklas måste allt kunna ifrågasättas, alla måste säga vad de tycker.”
Men det finns också en liten fara med den svenska kulturen, enligt Anders. ”Vi är lite för försiktiga. Vi underskattade grovt hur många kunder som vill köpa XC90 med den högsta utrustningsnivån. Faktiskt också hur många XC90 vi kan sälja. Vi är lite för försiktiga, kanske gäller det också våra prognoser för nya S90?”

Så vad är bakgrunden till framgången?
I förra veckan fick jag ett svar från en kinesisk motorjournalist som var på visningen av nya Volvo S90.
”Geely lägger sig inte i detalj vad Volvo gör. Geely låter Volvo vara ett svenskt företag.”
Anders har ytterligare en förklaring: ”Vi har väldigt roligt på jobbet, då går det bra. Och i allt det vi gör handlar det aldrig om att gå från A till B, vi går till Å, Ä och Ö!”

”Vår vd Håkan Samuelsson säger till oss: Bete dig som en chef, gör det du tror på. Ta beslut.”
I en tid då många företagskulturer är extremt hierarkiska, där mellanchefer inte vågar eller får ta beslut, satsar Volvo på att vara väldigt svenska. En plattare företagsstruktur.
”Vår chans att slå konkurrenterna sitter mycket i företagskulturen.”

På frågan från Håkan Matson på DI om Volvos hållning till elbilar, där Volvo sagt att man ska komma med en bil 2019 blir svaret:
”Vi låter någon annan ta snöplogen och så följer vi efter, vi kommer att springa efter!”
”Dieselgate påverkar bilindustrin väldigt snabbt. Elektrifieringen kommer snabbare.”

Och vad gör då en av Volvos toppchefer när han kommer hem från en arbetsdag?
”Familjen vet att jag gillar att städa. Ordna skorna vid dörren. Det roligaste jag vet är att dammsuga, att höra hur det rasslar i dammsugaren är nästan som att driva ett säljbolag. Det är skönt att göra någon nytta på riktigt.”

andersgustafsson.png

Anders Gustafsson, försäljningsansvarig för Europa, Afrika och Asien minus Kina, berättar om hemligheterna till Volvos framgång.