Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Sveriges rostigaste bilar!

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Glöm det här med att nya bilar inte rostar.
Jag har hela listan – märkena som rostar mest och minst.
Allt enligt ägarna.
Vår databas har snart 33.000 ägarbetyg och efter det att jag fått mejl från ägare om rostproblem beslutade jag mig för att titta i databasen.
Detta gäller årsmodellerna 2006-2015. Andel ägare som rapporterat problem med lack och rost. Inga märken med färre än 100 svar är med i statistiken.
Vi kör från de bästa till de sämsta:

Porsche 0%
Jaguar 2%
Mercedes 2%
Renault 2%
Volvo 2%
BMW 4%
Lexus 4%
Nissan 4%
Peugeot 4%
Tesla 4% (okej, här har vi bara 56 svar).
Citroën 5%
Mazda 5%
Suzuki 5%
Toyota 5%
Mitsubishi 6%
Seat 6%
Audi 7%
Fiat 7%
Hyundai 7%
Saab 7%
Subaru 8%
Ford 9%
Opel 9%
Mini 10%
Honda 12%
VW 12%
Skoda 13%
Kia 15%
Snittet för alla bilar är 6%.

Värst är alltså Kia, som har dokumenterade problem med lacksläpp.

Notera att VW och Skoda också är riktigt illa ute. Audi är lite sämre än snittet och Seat ligger på snittet.
Rost är alltså inte VAG-koncernens starka sida.
Mercedes visar att det är möjligt att göra något åt problemet – efter katastrofen på 90-talet. Volvo har också bra lack och rostskydd.
Vi har en indikation på att Dacia har stora problem – 18 procent av de 52 svar vi fått har uppgett problem. Men här behöver vi in ett större underlag.

Lärdom. Kontrollera begagnade VAG-bilar noga före köp. Även historiken. En lacklagning blir inte alltid lyckad.

Hur nöjd är du? Sätt betyg på din bil, ge ros och ris!
Jag jobbar just nu med en artikelserie som baseras på ägarnas erfarenheter. Första avsnittet handlar om körglädje, och där är vinnaren …

Länk till undersökningen:Sätt betyg nu!

Och som krydda kommer här en läsarerfarenhet, hur jobbigt det kan vara när en nästan ny – 2 år gammal – börjar rosta:

”Hej

Jag läste precis inlägget om bra bemötande från Upplands Motor och kände att jag ville dela med mig lite av mina erfarenheter från tidigare kontakt med dem.

Detta gäller en Ford Focus RS i färgen ”Ultimate Green” som köptes i Augusti 2009 på Upplands Motor i Akalla.
Bilen var en företagsbil och är nu såld, men som nyttjare av bilen som förmånsbil och ett allmänt bilintresse känner jag att jag måste förmedla mina mycket dåliga erfarenheter nu när Upplands Motor kom på tal.

Efter drygt två års nyttjande och ca 5.500 mil under både vinter och sommar noterade jag när jag skulle tvätta bilen (endast handtvätt!) att det börjat rosta i bakre hjulhusens kanter längst bak på båda sidor. Jag visade bilen för Upplands Motor i Akalla (hädanefter UM) och efter en vända med UM:s lackpartner i Rotebro om lacktjockleken så konstateras att lackgarantin på två år gått ut för ca en månad sedan och att Ford således inte ville ta i ärendet. De skyller på ”grussprut” från hjulen (hur undviker man det om man använder bilen???) vilket vad jag förstår är en vanlig bortförklaring.

Efter lite bråk gick dock Ford med på att ta halva kostnaden för omlackeringen och UM den andra halvan på ”goodwill”.
Jobbet utfördes och allt såg bra ut enligt mina ögon (kan inget om lackering). Dock blev UM blåsta av Ford som inte betalade en krona av lackjobbet när det väl var utfört, varför UM fick ta hela kostnaden. Jag var dock nöjd.

Efter ytterligare ca ett och ett halvt år upptäcker jag att lacken lossnat längs hela hjulhuskanterna bak och lacken hänger som ett löst plastark när man känner med fingrarna. Tillbaka till UM för att klaga på ett uselt utfört lackarbete och jag fick efter ytterligare lite dividerande löfte om att bilen skulle lackas om igen. Tid bokades i samband med en utlandsvistelse på två veckor och jag hör ingenting från UM under denna tid.
När jag kommit hem beger jag mig till UM för att hämta bilen och då visar det sig att UM inte gjort ett dugg på bilen. Någon höjdare har dragit i bromsen och konstaterat att deras tidigare lackjobb endast har en garanti på ett år. Om jag ville kunde de lacka om båda sidorna för ca 25.000:-.
Efter diverse svavelosande konversation ville jag naturligtvis förmedla detta svek till alla som eventuellt stod i begrepp att handla med Ford eller UM. Hur en ny bil kunde vara så uselt konstruerad att den börjar rosta efter två år är skandal. Att sedan bli lämnad i sticket med en bil där lacken lossnar i stora sjok p.g.a. ett dåligt utfört lackjobb är ännu värre.
Jag blev dock övertygad av min arbetsgivare, som ju trots allt ägde bilen, att välja mina strider och strunta i att bråka. Vi lackade istället bilen på annat håll och sålde den.

Jag tycker det är så synd att Forden rostade så tidigt och enligt mekaniker på Upplands Motor i Akalla var jag inte ensam om problemet. Detta speciellt eftersom bilen i övrigt var fantastisk med en juvel till motor.

Jag har nu sedan ett och ett halvt år tillbaka en Audi A6 Avant 2.0tdi och är mycket nöjd med denna.
Tack för en bra tidning!

Med vänlig hälsning
Tom”

Länk till undersökningen:Sätt betyg nu!