Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Bilar är onödiga!

Jag läste en debattartikel i DN där fyra professorer och en doktor påstår att Västvärlden har passerat ”peak car”.
”Bilismen har blivit omodern, onödig och kontraproduktiv. Bilarna ska ut ur innerstäderna.”
Att de orkar. Varför ljuga? (Läs debattartikeln här!)
I Sverige slog bilförsäljningen all time high i fjol, upp 13 procent.
Allt fler tar körkort och även andelen ungdomar som tar körkort går uppåt. Det har aldrig funnits så många bilar i trafik i Sverige som nu, över 4,5 miljoner.
Antal körda mil ökar. Bara under de två senaste åren ökade biltrafiken lika mycket som tågtrafiken gjort sedan 50-talet. Bilen står för 77 procent av alla transporter i landet.
Vill du har mer fakta på målet,
läs Bil Swedens analys här!
I världen ökar antalet sålda bilar stadigt och ligger nu en bit över 60 miljoner.
Peak Car har alltså INTE passerats.
Har bilarna blivit omoderna?
Antalet dödade i trafiken minskar kraftigt, till stor del beroende på allt säkrare bilar. Koldioxidutsläppen minskar stadigt. Energieffektiviteten ökar, utsläppen minskar. Bränslena blir allt bättre. Självkörande bilar är på gång. Världens elbilsförsäljning ökar dramatiskt.
Nej, bilarna är inte omoderna. Jämför utvecklingen av bilar med utvecklingen av tunnelbanor, bussar, pendeltåg. Vad har hänt där?
Beskattningen av bilarna ökar också kraftigt. Bilarna (bilisterna) bär sitt ekonomiska samhällsansvar. Titta på grafen nedan.
Sanningen är att bilar är totalt överlägsna kollektivtrafik – om individen själv får välja. Det är till och med så att det blir billigare att köpa och köra bil, cirka en procent per år. Däremot ökar kollektivtrafikens prislapp med cirka två procent per år.
Problemet är alltså att bilarna är ”för bra”. För attraktiva.
”För” vadå?
Professorerna och doktorn som skrev debattartikeln anser att städerna ska bli bilfria.
Ge ett exempel på en attraktiv stadsmiljö utan bilism? Skulle New York ha kvar sin magi, sin puls, sin charm om alla bilar förbjöds?
Svaret är nej.
Däremot är bilköer inte bra på något vis.
Vad att göra?
Jag håller med debattörerna om att tätare städer, mer cykelbanor, bättre kollektivtrafik är rätt väg att gå. Kanske inomhus-cykelbanor för städer som Stockholm?
Men man påstår att biltomma städer skulle öka konkurrensen. Det tror jag inte ett dugg på, köpcentrum utanför städerna skulle öka ännu mer, städerna skulle bli mindre attraktiva för handel, för oss människor.
Ökad beskattning är inte heller rätt väg att gå. Det skulle betyda att endast de rikaste kan åka bil – rättvist?
Jag tror att vi måste få kollektivtrafiken att gå samma väg som Tesla: Kom med ett attraktivt alternativ, som de med pengar skulle välja.
Smart spårbunden ”taxitrafik”?
Men inte miljarders miljarder på ”snabbtåg” mellan Stockholm, Göteborg och Malmö som knappt ger någon tidsbesparing. [ https://digital.di.se/artikel/elon-musks-hyperloop
ide-kan-komma-till-sverige Bygg Musk Hyperloop i stället!]
Och stimulera trenden att jobba hemma. En utebliven pendlarresa är den bästa. Ingen kostnad, inga utsläpp, ingen trängsel.
Bilarna är oslagbara och kommer bara bli allt mer attraktiva framöver. Bilen är inte fienden. Bilarna är lösningen på de mest komplicerade transporterna. Bilar är kultur. de bidrar till ett levande och spännande samhälle.
Men det är dags för smartare och attraktivare konkurrens!

Skärmavbild 2016-01-05 kl. 13.03.21.png

Uträkning från VTI, Statens Väg och Trafikforskningsinstitut. Bilisterna betalar in cirka 58 miljarder årligen, 20 miljarder går tillbaka till vägar. Utan bilisterna stannar landets sjukhus och skolor. Men exempelvis flyget betalar ingen koldioxidskatt. Är det rätt?

Skärmavbild 2016-01-05 kl. 13.44.33.png

Ge bilen en match!

Skärmavbild 2016-01-05 kl. 13.45.58.png

Ge cyklarna en egen bana!

Skärmavbild 2016-01-05 kl. 13.49.21.png

Elon Musks Hyperloop. Snabbtåg på riktigt!