Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Dieselbilar faller i värde!

Skandalen kring dieselavgaser tar fart igen, när vi i nästa nummer avslöjar hur smutsiga de nya Euro 6-bilarnas avgaser är i verklig körning.

Och Volvo tillhör de värsta – men vägrar svara på våra frågor. Mer om det lite senare.

Det här kommer inte att hjälpa upp andrahandsvärdet på dieselbilar. Jag fick ett mejl från en orolig dieselbilsägare – och jag är övertygad om att hon inte är ensam med att tänka så här:

”Jag har idag en euro 5-klassad BMW 320d 2013 som jag älskar. Nu ligger den dock ute på Blocket, då jag har blivit rejält oroad över risken att jag inte ska kunna köra den om 2-3 år och att den då inte är värd många kronor. Jag bor på Kungsholmen i Stockholm och politikerna pratar ju om dieselförbud i innerstan.

Jag märker redan nu att det är trögt att sälja en diesel och etter värre när den är importerad, även om jag tycker att det argumentet är fel. Bilen är en demo-bil köpt hos BMW-handlare.

Tror du att bnox kan bli verklighet? Jag betalar gärna runt 10 000 kr om det gör att bilen klarar alla krav och jag kan fortsätta att köra den. Kan man anmäla intresse för test i Sverige? På Twintecs hemsida verkar det som att de inte riktigt klarar av alla förfrågningar och efterfrågan på produkten ännu.

Samtidigt som jag försöker sälja bilen så vet jag inte vad jag ska köpa sedan… en el- eller hybridvariant funkar inte, det finns ingenstans att ladda om man bor i lägenhet och hur 17 ska man ha råd att köpa en elbil…?

Hur stor är risken att politikerna verkligen får igenom ett förbud? Läste att det är runt 50 000 bilister bara i Sthlm som skulle drabbas.

Tacksam för alla kommentarer, råd, tips och synpunkter.

Mvh,
Louise

Enligt företaget Autovista som analyserar värdet på begagnade bilar har dieselbilarna fallit kraftigt i år, och det lär som sagt inte bli bättre framöver. Sedan i januari har skillnaden i värde mellan en bensindriven och en dieseldriven bil ökat med cirka tre procent. Se grafen.

Autovista analyserar begagnatpriser och index för dieselbilar sjunker ganska snabbt. Priserna gäller bilar som i genomsnitt är 5–6 år gamla. Index baseras på begärda priser från handlare, så tappet kan i verkligheten vara större vid avslutade affärer.

Standardrådet vid ”katastrofer” är att sitta still i båten och inte göra något överilat. Eventuella dieselbilsförbud dröjer och på landsbygden kommer behovet av fina dieselbilar även fortsättningsvis att vara stort. Kanske kommer vi dessutom att kunna uppgradera reningen på äldre dieselbilar – det lär bli billigare än att sälja i panik. Men hur vi än vrider och vänder på det här med dieselavgaser har både politiker och industri lurat oss konsumenter.

Politikerna har klassat snåla dieselbilar som ”miljöbilar” och gett dessa rabatt. Industrin har påstått att dieselavgaserna är rena – när de i verkligheten är långt därifrån.