Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Volvos dieselskandal

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Det är extremt ovanligt att ett bilföretag vägrar att svara på frågor från motorjournalister.

Men det är just nu den strategi som Volvo valde när vi skulle skriva om dieselavgaser.

Locket på.

När jag ville diskutera dieselutsläpp, körcykler, AdBlue och framtiden fick jag flera gånger ett vänligt men bestämt nej.

Det jag trots allt fick om och om igen var ett ”pr-svar” som inte säger någonting:

”Alla Volvobilar som säljs i Europa är certifierade och fullt kompatibla med den nuvarande NEDC Euro 6 avgaslagstiftningen.”

Ja, det är alla bilar som säljs inom EU. Vidare:

”Volvo Cars välkomnar övergången till WLTP och RDE testförfarande i Europa som ligger betydligt närmare verkliga körförhållanden.”

Allt annat hade verkligen varit anmärkningsvärt, skulle Volvo inte välkomna riktiga avgastester?

Det skriftliga svaret fortsatte:

”När det gäller möjligheter till förfinad rening undersöker Volvo Cars kontinuerligt möjligheterna för ny teknik att kunna tillämpa på våra Drive-E-motorer för att de ska kunna ge en njutbar körupplevelse samtidigt som de är miljöeffektiva.”

Volvo fortsätter alltså att utveckla reningen av sina förbränningsmotorer, vilket behövs. Dieselmotorerna kommer inte rangeras ut på länge även om Volvo kommer ha någon form av elektrifiering i alla nya modeller som lanseras från 2019. Men, som vissa har missuppfattat det hela, Volvo ska inte enbart sälja elbilar från 2019 – dagens Volvo XC90 D5 lär fortfarande säljas då.

Så slutklämmen i svaret:

”Senare i höst kommer vi introducera ett sådant steg i detta arbete som omfattar såväl bensin som diesel. Att diskutera någon framtida prisbild är varken relevant eller aktuellt i nuläget.”

Ja, det visste vi sedan länge, att Volvo kommer med AbBlue-rening, kanske också partikelfilter till sina bensinmotorer – det vore mycket bra för varumärket och luften!

Volvo borde kräva strängare normer, inte ducka för frågor…

När jag i ett sista försök erbjöd Volvo en chans att kommentera våra testsiffror som visar att Volvos moderna dieselbilar i snitt ligger runt 1.200 procent över gränsvärdet för NOx – vid verklig körning – blir svaret:

”Ett tips, kontakta Bil Sweden. De har gjort en genomlysning av dieselläget.”

Tack.

Min genomlysning av dieselläget är att dieselmotorerna aldrig har mötts av så mycket skepsis som nu, med all rätta. Luftkvaliteten blir på grund av ”de moderna dieselbilarna” sämre i många storstäder.

Industrin måste visa att de har rena avgaser som första prioritet. Det är dags för biltillverkarna att visa på moral och tävla om vem som har de renaste motorerna vid verklig körning! Ta tillbaka initiativet och visa vad ni kan. Volvo borde gå ut och kräva att gränsvärdet för NOx inte ska höjas på grund av de nya tuffare testerna – det skulle ge cred.

Låt inte dieselbilar bli moraliskt lågtsående fordon som skitar ner och dödar – bara för att vi ska kunna spara någon krona per mil. På vägen mot elektrifiering behöver klimatkampen hjälp av riktigt rena dieselbilar.

Uppdatering: Efter publiceringen av senaste numret av tidningen har Volvo sagt att de vill svara på våra frågor. Det är goda nyheter. Jag har skickat ett 20-tal mycket relevanta och konkreta frågor, som jag hoppas få svar på. Den sista frågan lyder: Tycker Volvo att kunderna är värda konkreta svar – ej svävande PR-svar – på dessa frågor?