Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Elektrifiering mer snack än verkstad!

Av Posted on 0 Inga taggar 5

Det viktigaste med bilekonomi är andrahandsvärdet. Men det tycks inte svenska politiker ha förstått. Det sabbar miljöbilsutvecklingen!

Var tionde laddbar bil som säljs i Sverige försvinner ut ur landet inom fem år. Det visar statistik som Trafik-analys tagit fram åt www.ynnor.se När det gäller gasbilar är exporten så hög att tillväxten i landet bara är 35 procent av nyförsäljningen.

Bonus-malus kommer att sätta ännu högre fart på exporten av rena bilar och det är ju goda nyheter för exempelvis Norge som får fler laddbara bilar

Visst är det bra att bonusen betalas ut först ett halvår efter det att man köpt sin miljöbil, men det vore ännu bättre om bilen stannade kvar i landet eftersom andrahandsvärdet var bra. 

Att skatten är låg för elbilar räcker inte som boost av andrahandsvärdet. I Norge finns exempelvis fria parkeringsplatser, möjlighet att köra i kollektivfält och gratis passage vid vägtullar och här har vi den stora skillnaden mellan svensk och norsk bilpolitik. Den svenska tycks vilja utrota alla bilar från städernas centrum medan man i Norge vill ha de renaste bilarna i städerna. 

Vilken strategi är bäst? Jag håller på Norge!

Det här med att man ska få köra elbil i kollektivfält är att ta i men lägre tullavgift i Stockholm och Göteborg är en självklarhet och i mindre städer borde man absolut ha en del gratis parkeringsplatser. 

Ska vi klara av politikernas mål om fossilfri fordonsflotta 2030 – om tolv år! – kan inte de relativt sett få elbilarna som säljs i landet skickas på export. Det måste finns en rejält utbyggd laddinfrastruktur och ett sug efter begagnade elbilar – först då kommer både företag och privatpersoner att köpa laddbart. Och det här är det viktigaste: När elbilar och gasbilar får ett bättre andrahandsvärde än bilar med förbränningsmotorer kommer företagen bara att köpa sådana. Först då sker den stora förändringen av vagnparken.

När det gäller gasbilar behövs det självklart många fler för att antalet tankställen ska öka. Vem investerar i gasmackar om det inte finns stor efterfrågan på gas? Vem satsar pengar i tillverkning av klimatbra biogas om det inte finns bilar? Och varför övergav politikerna etanolbilarna? Tankställen finns, tekniken är enkel, bränslet är miljöbättre och kan produceras i Sverige. Omställningen till förnyelsebara bränslen till vanliga bilar med förbränningsmotorer är kanske det viktigaste, att de bilar som finns nu kan tankas klimatsmartare och ”närodlat”. 

Fler laddplatser på offentliga ställen behövs också, och inte minst stimulanser för att elektrifiera fler bostadsrättsföreningar och hyreshus. 

Men just nu verkar det märkligt nog vara så att proppen sitter hos tillverkarna – beställ en laddhybrid från Volvo och du får vänta till årsskiftet! Varför prioriterar Volvo tillverkningen av dieselbilar före laddhybrider? Deras tal om elektrifiering verkar vara mer snack än verkstad.

VW har stoppat försäljningen av Golf GTE eftersom de inte kan få fram bilar. Hyundai har leveransproblem av nya elbilen Ioniq. Och så vidare. Tillverkarna verkar inte ha förstått hur stort suget efter laddbart är. 

Politikernas uppgift är att se till så att alla bra satsningar blir långsiktiga. Stötta laddbilarna hela vägen.