Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Jag skulle inte köpa en ny dieselbil som inte …

Av Posted on 0 Inga taggar 2

Det är bråttom nu – vi måste minska bilkörandet för att rädda klimatet.

Så brukar det låta när våra politiker höjer skatterna för bilar. Men orkar man tänka några sekunder på det som sägs blir det ganska löjligt.

Sveriges bidrag till världens koldioxidutsläpp är inte ens 0,10 procent. Så vad spelar det för roll vad vi gör?

Exakt det argumentet har jag också hört till leda.

Ingen kan få fribrev från ansvar och ingen kan ta hela ansvaret. Det vi alla kan göra är att ta det bättre beslutet i varje situation. Oavsett om vi bor i Kina, i USA eller i Sverige.

Och här kommer en siffra som kanske kan få oss att tänka lite längre: 70 procent av de klodioxidutsläpp som svenska folket genererar sker utomlands! – saker som tillverkas i andra länder och transporteras hit.

Den svenska biltrafiken är inte det stora problemet.

Tvärtom är den svenska biltrafiken beviset på att förändring kan vara det bästa som finns. Tänk om resten av samhället utvecklades lika snabbt som bilarna som blivit extremt säkra, snåla, rena och billiga – om vi blickar 20 år bakåt i backspegeln och jämför.

Slå på helljuset och titta på framtidens bilar – politikerna behöver inte oroa sig för bilismen. Jag kan inte tänka mig ett effektivare, renare och mer flexibelt transportsystem som dessutom fyller på statskassan.

Visst, vi behöver absolut mer och bättre kollektivtrafik men vi behöver också bilen.

Ibland hör man politiker som säger att bilarna tar för mycket plats och att de står overksamma för stor del av dygnet – vilket räcker som argument för att de är dåliga.

Men jag har aldrig hört en politiker vilja förbjuda fritidshus – som verkligen står tomma en stor del av tiden. Eller fritidsbåtar. Eller …

När hörde du därtill någon politiker säga att vi ska riva alla landets villor – trots att de drar mer energi och tar mer plats än lägenheter? Nej, det är bilarna som är de onda, som är ”problemet” även om de går på el. Att det blir trångt på gatorna är bilarnas fel. Inte gatornas.

Jag har heller aldrig hört en politiker uttrycka medlidande med bilister som tvingas sitta i köer – däremot är köerna ”onda”.  Färre bilar verkar alltid vara rätt medicin. Kanske är det viktigare än att vi människor har det bra? Kanske är det inte bilarna som är problemet – utan människor inga bilar …

Men det kan man ju inte säga.

Tillbaka till de 70 procenten av svenskarnas koldioxidutsläpp. Kan vi öka produktionen i Sverige, som har extremt ren energi, gör vi verkligen något för klimatet. Och något för samhället och för sysselsättningen.

Nästa gång du hör en politiker eller någon annan säga att bilarna är det stora klimatproblemet vet du vad du ska svara.

Men politikerna behövs i bilarnas värld, för att stimulera omställningen till elbilar och fossilfria bränslen.

Biltillverkarna måste verkligen se till så att deras bilar klarar 100 procent fossilfria bränslen. Jag skulle aldrig köpa en ny dieselbil som inte är godkänd för HVO100 eftersom den snart är utdaterad.

I senaste numret har vi en stor artikel om biodrivmedel. Och världens snabbaste kombi, och …