Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Mer trängselavgifter!

Av Posted on 0 Inga taggar 2

Biltrafiken i Stockholm ökade med 0,2 procent under 2017 – samtidigt som befolkningen ökade med 1,7 procent.

Alltså minskade bilåkandet per person och Daniel Helldén Trafikborgarråd i Stockholm (MP) borde vara nöjd!

Men det är han absolut inte. Eftersom det heter trängselavgift undrar jag hur upprörd Helldén är över att cykelåkandet ökar ”katastrofalt” mycket. Jag har inte siffrorna för 2017 men mellan 2015 och 2016 ökade antalet cykelpassager i city med nästan 30 procent! Inget tyder på att cyklandet minskade under 2017.

Och vad mycket värre är: antalet nybyggda bostäder i Storstockholm var över 13 000 stycken – det blir väldigt trångt i städerna med alla dessa hus! Var finns trängselskatten för byggande på parker och gator? Och jag kan slå vad om att promenerandet också ökar – det blir trångt på våra trottoarer. Skoskatt?

När det gäller trängsel har jag en fundering, vem drabbas värst av att sitta i en kö? Jo, den som valt att sitta i en kö. Varför ska det vara skatt på att sitta still?

Nu över till miljö och klimat.

Helldén är dessutom väldigt bekymrad över att klimatmålen till 2020 inte kommer att hållas när trafiken ökar.

Vad är då Miljöpartiets medicin? Svar: höj trängselavgifterna. Öka beskattningen. Redan nu drar trängselskatten in cirka 1,5 miljarder – som inte är öronmärkta för att bygga infrastruktur och kollektivtrafik – något som behövs! När vi blir fler måste kommunikationsmöjligheterna hänga med.

Helldén vill också enligt tidningen Mitt i öka skatten på bränslet.

Är man bilhatare var nyheten om att bilåkandet ökar på sitt vis alltså den bästa present man kunde få. Nu ska trängselskatten höjas och så även bränslepriset – om MP får bestämma. Detta drabbar främst de bilister som har det sämst ställt.

Om man är väldigt bekymrad över luftkvaliteten och miljömålen skulle för övrigt trängselskatten kunna användas för att snabbare fasa in elbilar. Men det finns tydligen inte en tanke på en lägre trängselmiljöavgift för elbilar. Nej, det är ju en trängselskatt och inte en miljöskatt! Det känns som att Helldén struntar i miljön, bara antalet bilar går ner. Och antalet bilar ska ner oavsett vad.

Elbilar måste vara ett gissel för MP – eftersom de inte släpper ut några avgaser i närområdet och är tysta och energieffektiva. Visst ja, det är därför det är bäst att hålla sig till definitionen ”Trängselskatt”.

Men, vad sägs om en ökad människoskatt i Stockholmsområdet? Det skulle förmodligen rätt effektivt kunna dra ner på trängseln – och om inte det sker så blir det ju i alla fall många sköna skattemiljarder.