Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Det bästa med bilar!

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Tänk dig att du är helt ensam med nycklarna till ett gigantiskt garage där några av världens finaste bilar står.

Eller att du är på Nürburgring med en Koenigsegg Agera – och inte en människa på tio mils radie. På Monacos GP med tomma läktare, eller ensam på Genèvesalongen.

Du förstår vart jag vill komma.

Men hemma i favoritfåtöljen med en alldeles ny auto motor & sport i handen. Kaffe, skön musik i bakgrunden. Ingen som stör.

Att läsa om bilar i lugn och ro är behaglig avkoppling men i verkliga livet ska bilar upplevas tillsammans med likasinnade. Det är därför som det finns flera hundra bilklubbar i vårt fantastiska land. Mötesplatser för att träffas och köra, titta, nörda ner sig, hitta nya vänner. Umgås.

I bilarnas värld är inte bilarna det viktigaste. Det är självklart människorna som gör bilar fantastiska.

Osanningens konsekvens

Av Posted on 0 Inga taggar 0

DONALD TRUMP,  DATATROLL OCH EN Omoralisk KÄRLEK TILL PENGAR.

Tack!

Ibland leder det sämsta i världen fram till det bästa. Och i västvärlden händer just nu något som de flesta av oss inte såg för säg fem år sedan.

Gammelmedia ”reser sig” igen. På sju. Samtidigt rasar förtroendet för sociala medier. Bloggare, influencers och you-tubare kan vara kul, men hur trovärdiga är de? Ändlösa Facebooktrådar med högröstade ”diskussioner” utan riktiga fakta och forum för likatänkande – så ointressant.

Gratis är gott sägs det, men ingenting är gratis på riktigt och ”gratis” blir lätt rätt kladdigt.

När Sifo undersökte vad svenska folket har mest förtroende för hamnade TV3 och Facebook längst ner i botten, bara runt tio procent av svenskarna sade att det har förtroende för de företagen.

I topp hamnade Systembolaget, SR och SVT.

Marknadsanpassade politiker?

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Utbud och efterfrågan brukar hänga ihop. Ja det till och med bör hänga ihop, så länge det inte är onyttiga saker vi talar om. Och här får man absolut känslan av att bilarna ses som ”ohälsosamma och skadliga”. Bara det att man ”marknadsanpassar” parkeringsavgiften för att få ner antalet bilar säger väl allt?

”Förbättringspotential för prissättningen och tillgång till parkering.”

Ska vi marknadsanpassa hundskatten eftersom det finns många hundar? Ska vi marknadsanpassa tillgången till parkbänkar eftersom det sitter många A-lagare på dem? Ska vi förbättra prissättningen av kollektiv långpendeltrafik? – om det blir mycket dyrare att långpendla kommer färre att göra det och då sparar vi energi och därmed miljö. Eller hur.

Varför inte marknadsanpassa kommunalskatten så att det blir dyrare ju mer centralt man bor, eller ska det kanske vara dyrare om man bor i villaförort där bilar i princip är ett måste för dräglig kommunikation och där det finns minst en parkeringsplats vid varje hus.