Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Det är dags för Ronniepriset!

Det finns sex världsmästerskap i bilsport och svenskar körde hem tre.

Pontus Tideman och Jonas Andersson tog WRC2-mästerskapet.

Johan Kristoffersson är världsmästare i rallycross.

Thed Björk Bang-Melchior är den första svenska racingvärldsmästaren. Volvo-Polestar bergade dessutom konstruktörstiteln i standardvagnsracing.

Fantastiska prestationer!

Fler framgångar: Fleix Rosenqvist blev trea i Formel E, Mattias Ekström tvåa i rallycross-VM och DTM. Joel Eriksson tvåa i F3-EM. Och så vidare och så vidare.

Marcus Ericsson är dessutom klar för en sits i en Alfa Romeo Sauber F1:a nästa säsong, där han kommer att fajtas i mittfältet. Att ratta sig och förhandla sig dit är extremt imponerande.

Sverige är en stormakt inom bilsport. Men … Svenska Dagbladets Bragdguld har delats ut sedan 1925 och Radiosportens Jerringpris har delats ut sedan 1979.

Älska diesel och Tesla!

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Full fart mot undergången eller mot framtiden? Redan nu är det helt riskfritt att fastslå att bilåret 2017 dominerades av ”diesel” och ”Tesla”.

Båda står under stort tryck och har samtidigt en väldig lockelse, med starka och energieffektiva motorer som kan eldas med nästan vad som helst – och nu tänker jag inte bara på dieselbilar, det går ju att göra elektricitet av vilken energi som helst.

Men det finns folk som tycker att dieselbilar ska förbjudas och de som hoppas att Tesla går i konkurs så snart som möjligt.

Varför då? Dieselmotorn kommer att leva mycket länge till och den behövs. Jag tror inte en sekund på att Volvo stängt ner all vidareutveckling av dieselmotorer, som man säger i PR-snacket. Det lär komma nya generationer som är extremt rena och effektiva – min spaning är att vi får se en liten två- eller trecylindrig dieselmotor som laddaggregat i en Volvobil inom fyra år.

Vi öppnar Bilakuten!

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Det kan vara alldeles underbart att köra från bilaffären med sin nyinköpta bil.

Men tyvärr blir det inte alltid som man hoppas. Kanske finns det ett fel på bilen som ingen klarar av att fixa, kanske visar det sig att bilen har varit ute för något som den inte borde ha varit med om – du känner dig lurad!

Kanske börjar bilen rosta – trots att du skött den bra och har rostskyddsgaranti.

Kanske råkar du ut för en olycka och det blir problem med försäkringsbolaget.

Eller, kanske jobbar du inom bilbranschen och råkar ut för en kund som ställer orimliga krav. Kanske …

Nu öppnar vi auto motor & sports Bilakut. Vi ska skriva om det trista som ibland händer, och försöka hjälpa till. Försöka reda ut vad som verkligen har hänt och vad som är rimligt.