Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Polestar?

Av Posted on 0 Inga taggar 0

 

Jag inbillar mig inte för en sekund att jag tänker bättre än någon annan – det är kanske till och med så att jag har lite svårt att förstå.

Men den första tanken när jag ser bilderna på Polestar P1 är ändå: Varför ägna sig åt badge engineering?

Kliv in i Polestar P1 och det är 100 procent en Volvo, som har fått en ny logotype i rattcentrum.

Titta på strålkastarna med Torshammaren, titta på linjerna. I mina ögon är det här så mycket Volvo som det kan vara – och det är riktigt snyggt, väldigt mycket muskelbil.

Men som sagt, det jag ännu inte har förstått är varför man har valt att ge bilen ett nytt varumärke.

Är Volvo inte tillräckligt mycket premium för att tåla en prislapp på 1,3 miljoner kronor?

Dieselbilars andrahandsvärde …

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Har du en dieselbil? Är du orolig för andrahandsvärdet?

I dag kom september-rapporten från Autovista, som analyserar begagnatmarknaden. Man tittar på begärda priser hos auktoriserade bilhandlare och prisutvecklingen jämförs mot liknande bilar som var till salu månaden innan. Genomsnittlig ålder för bilarna är 5–6 år – alltså en hel del bilar som inte klarar Euro 6.

Det pekar ganska brant nedåt för dieselbilarna. Däremot ser vi en uppgång för bilar som går på etanol, och även gasbilar håller värdet rätt bra. Kan det vara så att bilköpare söker begagnade bilar med så lite fossilt bränsle som möjligt – för att vara framtidssäkrade? Eller handlar det om känslomässiga aspekter?

Utifrån Index 100 som är satt 2007 ligger nu index för dieselbilar runt 72 mot 83 för en E85-bil.

Vad ska man då tro om framtiden? Fortsätter dieselbilarnas värde att falla snabbast?

Vad vill du veta om nya Volvo XC40?

Av Posted on 0 Inga taggar 0

På torsdag är jag i Milano för att titta på den mycket spännande nya lilla Volvosuven XC40. En bil som verkligen kan bli en succé och storsäljare. Försäljningen av mindre suvar boomar kraftigt och när Volvo stoppar in smart hybridteknik finns det nog inget som kan stoppa den. Tror jag.

Men nu vill jag ha med mig era frågor till Volvo. Vad vill du veta om nya XC40?

Kom igen med smarta och spännande frågor!

Volvos dieselskandal

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Det är extremt ovanligt att ett bilföretag vägrar att svara på frågor från motorjournalister.

Men det är just nu den strategi som Volvo valde när vi skulle skriva om dieselavgaser.

Locket på.

När jag ville diskutera dieselutsläpp, körcykler, AdBlue och framtiden fick jag flera gånger ett vänligt men bestämt nej.

Det jag trots allt fick om och om igen var ett ”pr-svar” som inte säger någonting:

”Alla Volvobilar som säljs i Europa är certifierade och fullt kompatibla med den nuvarande NEDC Euro 6 avgaslagstiftningen.”

Ja, det är alla bilar som säljs inom EU. Vidare:

”Volvo Cars välkomnar övergången till WLTP och RDE testförfarande i Europa som ligger betydligt närmare verkliga körförhållanden.”

Allt annat hade verkligen varit anmärkningsvärt, skulle Volvo inte välkomna riktiga avgastester?