I senaste numret av auto motor & sport har vi en artikel på sju sidor om den verkliga dieselskandalen: att många biltillverkare struntar i att rena sina dieselavgaser – för att spara pengar. Många hoppar över att använda NOx-katalysatorer eftersom det kostar för mycket.
Det betyder att vi på vissa ställen får riktigt giftig stadsmiljöluft och att vi förmodligen kommer få dieselförbud i en del städer. Hade biltillverkarna renat avgaserna vid verklig körning lika bra som de officiella siffrorna uppger är det tveksamt om vi hade behövt dieselbilsförbud. Snacka om att industrin har förstört för sig själv.
Våra mätningar av 45 moderna dieselbilar klassade enligt Euro 6 visar alltså att kväveoxidutsläppen i verkligheten ligger skyhögt över de officiella siffrorna. En Volvo XC90 D5 släpper exempelvis ut 15 gånger mer NOx i verklig körning än det officiella värdet. Det vill inte Volvo kommentera. Man vill inte ens diskutera dieselavgaser generellt.