Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Dieselskandalen som Volvo vägrar kommentera

I senaste numret av auto motor & sport har vi en artikel på sju sidor om den verkliga dieselskandalen: att många biltillverkare struntar i att rena sina dieselavgaser – för att spara pengar. Många hoppar över att använda NOx-katalysatorer eftersom det kostar för mycket.

Det betyder att vi på vissa ställen får riktigt giftig stadsmiljöluft och att vi förmodligen kommer få dieselförbud i en del städer. Hade biltillverkarna renat avgaserna vid verklig körning lika bra som de officiella siffrorna uppger är det tveksamt om vi hade behövt dieselbilsförbud. Snacka om att industrin har förstört för sig själv.

Våra mätningar av 45 moderna dieselbilar klassade enligt Euro 6 visar alltså att kväveoxidutsläppen i verkligheten ligger skyhögt över de officiella siffrorna. En Volvo XC90 D5 släpper exempelvis ut 15 gånger mer NOx i verklig körning än det officiella värdet. Det vill inte Volvo kommentera. Man vill inte ens diskutera dieselavgaser generellt.

Dieselbilar faller i värde!

Skandalen kring dieselavgaser tar fart igen, när vi i nästa nummer avslöjar hur smutsiga de nya Euro 6-bilarnas avgaser är i verklig körning.

Och Volvo tillhör de värsta – men vägrar svara på våra frågor. Mer om det lite senare.

Det här kommer inte att hjälpa upp andrahandsvärdet på dieselbilar. Jag fick ett mejl från en orolig dieselbilsägare – och jag är övertygad om att hon inte är ensam med att tänka så här:

”Jag har idag en euro 5-klassad BMW 320d 2013 som jag älskar. Nu ligger den dock ute på Blocket, då jag har blivit rejält oroad över risken att jag inte ska kunna köra den om 2-3 år och att den då inte är värd många kronor. Jag bor på Kungsholmen i Stockholm och politikerna pratar ju om dieselförbud i innerstan.

Jag märker redan nu att det är trögt att sälja en diesel och etter värre när den är importerad,

Ronnie Petersons March F1-bil kommer till Anderstorp!

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Att se en av Ronnie Petersons gamla bilar köra på Anderstorps F1-bana blir magiskt!

Själv var jag på plats när Ronnie körde Lotus 78 och sexhjulig Tyrrell – men de bilarna får vi jobba på till ett annat år!

 

Gillar du sportbilar, racing och F1-bilar – boka in STCC-helgen på Anderstorp 2-3 september!

 

Läs mer här!

Har du en sportbil – missa inte detta!

Nedan March 721X i händerna på Ronnie Peterson. Bilen ägs numera av Magnus Alhlqvist.

Årets sportbilsfestival!

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Nu laddar vi för fullt för årets bästa racehelg och sportbilsmöte – på Anderstorp den 2-3 september.

Kommer du med din sportbil blir du rikligt belönad: Du ställer ut den i sportbilsutställningen, entre på lördag och söndag, gratis parkering och tre nummer av auto motor & sport – för bara 350 kronor.

Normalpris utan de tre numren och parkering är 600 kronor.

Helgen bjuder på STCC, Carrera Cup, drifting, flyguppvisning, musikunderhållning och Formel 1-uppvisning!

Vi ses! Alrik

Här hittar du mer information – samt länkar för entrébiljetter och för utställare.

Här finns vårt specialerbjudande för dig med egen sportbil.

 

 

Volvo PR-elektrifierar!

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Volvo är inte bara världsmästare på reklam utan också på PR.

Ut över världen kablas det just nu ut att Volvo elektrifierar hela sitt modellprogram.

Volvo blir alltså den första traditionella ”fossilbilstillverkaren” som enbart kommer att sälja elektrifierade bilar. Det kan låta väldigt dramatiskt och som ett gigantiskt steg, men det är det inte. Det är helt logiskt och hela bilvärlden är inne på samma spår.

Vad det betyder är nämligen detta: Alla nya modeller som visas från 2019 kommer att ha en elmotor i sig, ungefär som en hybrid från Toyota. Dagens S90, V90, XC90, XC60 och den kommande XC40 lär alltså säljas i versioner utan elmotor även 2019 och så länge de modellerna lever. Det är först med nya V40 som alla modellvarianter blir elektrifierade.

Från 2019 till 2021 kommer det fem helt eldrivna bilmodeller, tre med Volvomärke och två under namnet Polestar.