Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Seat och jag

Av Posted on Inga taggar 0

Om man gillar bilar på det där på gränsen till ohälsosamma sättet som många av oss gör, så hör det till att ha en personlig relation till bilmärken. Alla bilmärken.

För oss kan en bil aldrig bara vara ”blå”, eller ”stor”, eller ”snygg”, eller ”ful”.

Nej, för oss finns oftast en personlig koppling till märket – en koppling som lätt trumfar ut de uppenbara adjektiven som hör den breda, lindrigt bilgalna allmänheten till.

För min egen del är t.ex. en hyr-Peugeot aldrig bara en enkel bruksvara som för mig från A till B.

Nej, den är samtidigt alltid en påminnelse om min allra första bil – en sliten men älskad 205:a vars vidare historia jag följde genom bilregistret långt efter att jag såld den.

Eller Alfa Romeo – som jag kör nu.

Vald med stor omsorg är det klart att den inte är enbart en bil. Varje gång som jag sätter mig i den är den också en påminnelse om min svåra italofili.

Eller Porsche.

Aldrig bara avlägsen dröm och Le Mans-vinnare, utan även ett fint minne ifrån den där resan då jag hjälpte en vän ta hem en röd pojkdröms-924:a ifrån Tyskland.

Eller Seat.

Den spanska VW-kusinen som jag i tjugo års tid har haft ett gott öga till. Och anledningen är egentligen enkel: jag lärde mig att köra bil i en Seat Toledo.

Tillsammans med magister Molander på Ewertz bilskola, på Folkungagatan. På den tiden Stockholms äldsta trafikskola.

Jag undrar om inte Molander hade ett avtal med sin lokala Seat-handlare. Han var nämligen väldigt angelägen om att hans elever skulle köpa Seat när körkortet väl var i hamn.

Hur det än var med den saken så var Toledon en trevlig bil att köra. Och den bidrog till att Seat för alltid fått en speciell plats i mitt bilhjärta.

Särskilt efter att spanjorerna snodde Alfa Romeo-designern Walter de’Silva. Hos Alfa hade han ansvarat för både 156:an och 147:an. Hos Seat bidrog han till att märkets sportiga identitet kom att genomsyra designen på ett sätt som inte tidigare var fallet.

Därmed fördes Seats sportsliga ambitioner på rallysträckor och racerbanor på sätt och vis lite närmare oss konsumenter.

En utveckling att ha i bakhuvudet nu när Seat tillsammans med PWR har bestämt sig för att inom tre år erövra den svenska STCC-kronan.

Läs gärna mina två artiklar om satsningen i Seat-bilagan som medföljer senaste numret av Auto Motor & Sport!

//Gergei Farkas

P1400408 P1400409 P1400407