Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

F1: STCC borde bli Ericssons framtid

Av Posted on 0 Inga taggar 1

Nu när vi har börjat smälta nyheten att Marcus Ericsson inte har kvar sin race-sits hos Sauber 2019 är det dags att spekulera kring hans framtid.

Observera det kursiverade ordet ”spekulera” – det är nämligen precis vad jag tänker ägna mig åt. Inte ett ord som kommer här nedan är förankrad in någon som helst empirisk verklighet. Det är bara mina egna fria fantasier som jag kände för att dela med mig av.

Jag har tidigare skrivit att Ericsson kanske borde snegla på Japan eller Formel E. Problemet är att båda de vägarna är svåra att kombinera med den tredjeförarroll som han kommer att ha kvar hos Sauber.

Visst, det går – se bara på Sebastien Buemi som kört full säsong Formel E, FIA WEC för Toyota och agerat tredjeförare åt Toro Rosso i F1. Han verkar onekligen ganska trött emellanåt, men det går att kombinera.

Det andra – lite större – problemet är att det inte finns så många racingklasser som kommer att vara kompatibla med Marcus Ericssons roll som märkesambassadör för Alfa Romeo.

Den rollen går helt enkelt ut på att sälja bilar åt märket. Då går det inte att kör Formel E åt Nissan, eller Super GT med Honda i Japan. Man måste vara märkestrogen.

Det är någonstans här som det blir riktigt svårt. Alfa Romeo är nämligen inte verksam i särskilt många tävlingsklasser som man enkelt skulle kunna stoppa in svensken i mellan GP-helgerna.

Men det finns en: TCR – klassen vars bilar även STCC kör.

Börjar ni ana varthän jag är på väg…?

Alfa Romeos TCR-Giulietta. Foto: tcr-series.com

 

Ja, jag menar faktiskt att alla inblandade borde göra allt som står i deras makt för att sätta Marcus i en TCR-Alfa – varför inte med ett fullt STCC-program redan 2019, eller senast 2020 när drömmen om F1-comeback slutgiltigt lagts till handlingarna?

Faktum är att jag har svårt att föreställa mig en bättre win-win-lösning för alla.

Tänk vilket uppsving för STCC med en F1-erfaren profil som Marcus Ericsson i fältet.

Tänk hur mycket han skulle betyda för Alfa Romeo på hela den skandinaviska marknaden.

Dessutom är TCR-reglementet numera väletablerat globalt. Med relativt enkla medel skulle Alfa kunna få sin F1-erfarna märkesambassadör att synas i allt från USA till Asien.

Det bästa av allt är att det skulle kosta Alfa Romeo småpengar – speciellt värderat i det enorma mediala genomslag som Mackan i STCC skulle innebära för märket i Sverige.

Som Alfa-ägare sedan många år skulle i alla fall jag glädjas stort åt att se Ericsson i en TCR-GiuliettaKnutstorp till våren.

Svenska FCA skulle inte ens behöva bygga upp en egen organisation kring satsningen. Det är bara att leja ut uppdraget till t.ex. en erfaren räv som Mattias Andersson – som dessutom har kört Alfa i någon av STCC:s tidigare reinkarnationer.

För att inte tala om att Ericsson äntligen skulle få chansen att ratta en potentiell vinnarbil

Fria fantasier en fredag, visst. Men erkänn att det vore roligare att se Marcus i STCC än att se honom stå och glo på Sauber-skärmar ett par säsonger för att sedan försvinna bort i skuggorna som Adrian Sutil, Felipe Nasr, Robert Merhi, Charles Pic, Esteban Gutiérrez eller någon av alla de andra som har lämnat F1 och fallit i glömska på sistone.

Gergei Farkas, GF1