Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

F3: Linus Lundqvist brittisk mästare

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Gunnar Nilsson gjorde det 1975, och Stefan ”Lövis” Johansson fem år senare – vann det brittiska Formel 3-mästerskapet.

För bägge var segern ett viktigt steg på den långa klättringen mot F1.

Redan 1976 hade Gunnar Nilsson heltidsjobb hos toppstallet Lotus, medan Johansson fick ta omvägen via Formel 2 innan det riktiga genombrottet i Formel 1 uppenbarade sig.

Icke desto mindre var det just segern i brittiska F3 som var nyckeln som öppnade dörrarna till den stora internationella scenen för de två.

Och idag var det dags igen när Tyresö-sonen Linus Lundqvist säkrade det första svenska guldet i brittiska Formel 3 på 38 år.

Och som han gjorde det!

Det var en övertygande seger på Silverstone som säkrade guldet redan i helgens första race under lördagen, då huvudkonkurrenten dansken Nicolai Kjaergaard bröt redan på installationsvarvet.

Svenskens team Double R Racing valde dock att inte meddela svensken Kjaergaards missöde. Istället lät man svensken dominera loppet från pole position och först i mål avslöjade man att det efterlängtade mästerskapsguldet var i hamn.

Lördagens seger och mästartitel är en välförtjänt belöning för en rakt igenom övertygande säsong av svensken. Höjdpunkterna har varit många, lågpunkterna få, och – kanske viktigast av allt på den här nivån – förarmisstagen obefintliga.

Nu har Linus tydligt sällat sig till skaran förare som är kapabla att vinna internationella mästerskap. Det är ur det sällskapet som de riktigt stora, framgångsrika förarkarriärerna brukar vaskas fram.

Den stora frågan är hur långt den brittiska F3-titeln räcker.

Mästerskapet väger idag inte lika tungt som det gjorde på den tiden segrarna hette Stefan Johansson, Ayrton Senna, eller Mika Häkkinen.

På den tiden kunde eftertraktade förartalanger ta klivet direkt från brittisk Formel 3 till F1 – något som idag är omöjligt även om guldet ger Linus 10 viktiga superlicenspoäng.

Tillsammans med de 3 poäng som han erhöll för fjolårets femteplats i brittiska Formel 4 har han alltså idag 13 av de 25 poäng som krävs för att delta i fredagsträningar, och 40 för att få starta i ett F1 lopp.

Inte där än med andra ord, men en bra bit på vägen.

Frågan är dock vad som kommer härnäst. EM-serien in Formel 3, eller Formel 2 vore båda naturliga steg att ta – men båda vägarna kräver rejäla plånböcker.

Linus har byggt upp ett namnkunnigt team av racingfolk omkring sig, men för att kunna ta nästa nödvändiga steg är det också dags att visa att de ekonomiska musklerna finns där och backar upp jättetalangen.

Men – kanske viktigast av allt för den fortsatta karriärens skull – är att utnyttja mästerskapssegern till att få in Linus i något av F1-teamens juniorprogram. Så som vi har sett på senare tid är det numera kungsvägen till F1.

Gergei Farkas, GF1

Foto: Mattias Persson

Foto: Mattias Persson

Foto: Mattias Persson

Foto: Mattias Persson