Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

F3: Macau GP – Tufft läge för Eriksson

Av Posted on 0 Inga taggar 1

Joel Eriksson är tillbaka i Macau för att plocka den efterlängtade segern som han kom så nära i fjol. Genom att under fredagsmorgonen knipa fjärdeplatsen inför lördagens kvalificeringsrace har skåningen satt sig i ett svårt – men inte omöjligt – utgångsläge. 

Helgen är här och så även en av årets sista stora höjdpunkter på racingkalendern: Macaus GP – inofficiellt VM för den internationella Formel 3-eliten och definitivt det mest prestigefyllda race i klassen.

Foto: joelerikssonracing.com

 

Racets anor går egentligen hela vägen tillbaka till 1950-talet, men det var först under decenniet efter som racet började attrahera utländska förare i några större skaror.

Det var också under 1960-talet som racets huvudklass kom att bli formelbilsbaserad. Fram till dess var loppet mer av sportvagnsrace.

Prestigen står naturligtvis i direkt proportion till utmaningen. Stadsbanans sträckning genom de trånga gränderna är något av det svåraste man kan tänka sig i racingväg.

En särskild utmaning är banans ovanliga kombination av supersnabba sektioner och långa, trånga tekniska avsnitt.

Bild: joelerikssonracing.com

 

”Är man snabb i Macau då är man riktigt bra” konstaterade Felix Rosenqvist som själv vann loppet två gånger på sex försök. Förutom Rosenqvist har även Rickard Rydell vunnit loppet: 1992 när Viasat-kommentatorn huserade i det japanska Formel 3-mästerskapet.

Att många toppförare – även sådana som redan har nått F1 – återkommit till Macau säger en hel del om racets dragningskraft.

Många har nog glömt det vid det här laget, men Stefan Johansson gjorde t.ex. ett inhopp för Eddie Jordans team 1988 – i ett skede av karriären när svensken redan hade två säsonger med Ferrari och ett år hos McLaren i bagaget. Det resulterade i en åttondeplats i huvudracet.

Årets intressantaste återvändare är förstås Joel Eriksson som med en DTM-säsong under bältet återvänder för revansch efter fjolårets besvikelse då han med minsta möjliga marginal missade segern efter att ha blivit påkörd av Callum Ilott.

Målet är solklart: ”Det är bara seger som räknas” sade Joel inför racehelgen. ”Kommer man hit med inställning att man siktar på topp-5 kan man lika gärna stanna hemma. Det är min tredje start och det är segern som jag har kommit hit för.”

En av svenskens stora utmaningar består i att han knappt har kört F3-bilen i år. En testdag – varav hälften regnade bort – är vad Eriksson fått i termer av uppvärmning inför Macau.

Lite snålt, även om bilen i princip är densamma som han tävlade heltid med 2017.

Icke desto mindre visade Joel klass då han under fredagsmorgonens viktiga kval satte fjärde snabbaste varv inför lördagens kvalificeringsrace – strax efter britterna Daniel Ticktum och Callum Ilott, och fransmannen Sacha Fenestraz som trea.

Kvalificeringsrace-ets resultat kommer i sin tur att avgöra startordningen i söndagens avgörande finalrace.

Massiv otur dock att Eriksson körde samman med en konkurrent på det absolut sista varvet. Medtävlaren tappade bilen i utgången av den sista kurvan och Eriksson som låg strax bakom hade ingenstans att ta vägen.

På TV-bilderna såg Joels bil ut att vara rejält skadad – vilket tillsammans med att även stallkamraten Sato kraschade på sitt sista kvalvarv i en separat incident – betyder att Motopark-mekanikerna har en del att göra då kvalracet startar om knappt 16 timmar: lördag natt 02:00 svensk tid.

Missa inte kvalracet som live-streamas via Joel Erikssons webbplats:

joelerikssonracing.com

 

Svenska sändningstider:

Lördag 17 november
Kvalificeringsrace (10 varv): 02.00

Söndag 18 november
Finalrace (15 varv): 08.30

Foto: joelerikssonracing.com