Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

STCC: Världspremiär för elektrisk STCC-bil

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Formel Blogg befinner sig på Mantorp Park för att följa upplösningen i fajten om STCC-guldet.

PWR Racing som under den senaste tiden stått i fokus för en del tekniska kontroverser passade idag lördag på att tillsammans med STCC AB presentera en världsnyhet: PWR 001 – en helelektrisk Seat-baserad racingprototyp.

Misstänkt lik PWR:s ordinarie TCR-Seat…

…men under motorhuven är det något som fattas. Foto: GF1

 

Bilen är baserad på en exakt likadan TCR-Seat som PWR tävlar med i STCC till vardags – men den eldrivna varianten drivs av tre motorer som gemensamt ger över 600 hästkrafter – motsvarande 450 kilowatt. Vridmomentet är på över 1000 newtonmeter.

Jämför det gärna med en Formel E-bil som i race-mode är på 150 kilowatt.

Prestandan imponerar med 0 till 100 på under 3 sekunder och en topphastighet närmare 300 kilometer i timmen.

”Jag har kört en hel del från rallycross till GT3-bilar i Tyskland – men den här bilen är något av det sjukaste som jag kört någonsin” säger teamets förare Mikaela Åhlin-Kottulinsky på presskonferensen. ”När man kliver på gasen i den här bilen är det något helt sinnesjukt. Dessutom låter den helt underbart!”

Det går inte att ta miste på Mikaela Åhlin-Kottulinskys entusiasm när hon berättar om den eldrivna bilen. Foto: GF1  

Projektet har pågått i över ett år och har STCC AB:s styrelseordförande Hans Bååth som projektledare – även om PWR-ägaren Daniel Haglöf är den som är initiativtagare till projektet.

”Det vi presenterar idag är en viktig pusselbit i motorsportens framtid. Idag är det många företag som har miljöpolicyn som helt stänger dörren för motorsport” berättar Hans. ”Med en eldriven bil är det precis tvärtom. Den öppnar dörrar som förblir stängda om man kommer med en bil med förbränningsmotor.” 

Haglöf och Åhlin-Kottulinsky gör sig redo att dra skynket av den världsunika bilen. Foto: GF1

 

”Vi försöker alltid agera på ett sätt som maximerar nyttan för våra partners” säger Haglöf när han motiverar projektets tillkomst. ”Våra partners är engagerade i framtidens transport- och energisektor, och vi bestämde oss gemensamt för att skaffa oss kunskap om framtidens motorsport.”

Två partners som har varit drivande i projektet från allra första början är Höganäs AB och Skellefteå Kraft”Vi ser det här projektet som en möjlighet att snabba på utvecklingen för en elektrifierad transportsektor” kommenterade det norrländska energiföretagets VD Hans Kreisel.

Vad exakt projektet långsiktigt kommer att innebära för PWR, Seat, STCC AB och alla de andra inblandade är förstås svårt att sia om. Men det är definitivt ett projekt som ligger helrätt i tiden.

Gergei Farkas, GF1