Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

IndyCar: Nytt cockpit-skydd

Av Posted on 0 Inga taggar 1

Purister kan andas ut: ingen halo på gång i IndyCar. Än.

IndyCar-organisationen tillkännagav idag att man från och med årets Indy 500 tar nästa steg i säkerhetsarbetet som syftar till att skydda föraren i cockpit.

Alla bilar som deltar i det öppna testet på Indianapolis Motor Speedway den 24:e april kommer att vara utrustade med en s.k. ”Advanced Frontal Protection” (AFP) – en titanbit monterad mitt framför föraren och tillverkad av Dallara.

Den närmare 8 cm höga och knappt 2 cm breda tingesten är utformad för att avleda flygande bildelar från föraren huvud.

Foto: Via IndyCar.com

Olika versioner av AFP:n har studerats och testats sedan 2012, och ny teknik har gjort dess införande praktiskt möjlig just nu.

Teamen informerades om AFP:ns introduktion idag och alla bilar som kommer att delta i Indianapolis 500 kommer att vara utrustade med det under den amerikanska klassikern – liksom under resten av IndyCar-säsongen.

IndyCar-organisationen har också övervägt införandet av ”halo” – men en sådan kan i nuläget inte monteras på den aktuella versionen av Dallaras IndyCar-chassi.

Man har även genomfört omfattande tester av en ”vindruta” utvecklad tillsammans med PPG Aerospace. Ingen av de förare som har testat vindrutan har rapporterat några problem, men nyligen genomförda tester vid PPG:s anläggning i Huntsville har visat att en del utvecklingsarbete återstår innan vindrutan kan införas i IndyCar.

Gergei Farkas, GF1