Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

F1: Fantastisk intervju med Ron Dennis

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Mycket fokus på Italiens GP den här helgen, men har man lite racingtid över kommer här ett filmtips.

Många av oss som har följt F1 länge lider med McLaren som helt tycks ha gått vilse. Att se Ron Dennis’ livsverk i detta skick är inte roligt.

Är man det minsta intresserad av Dennis’ väg genom sporten, hans tidiga med- och motgångar, och de enorma framgångar som han förde McLaren till ska man inte missa ”intervjun” nedan.

Jag sätter intervju inom citationstecken då Ron i princip orerar helt fritt.

Nästan två timmar oförblommerad Ron-speak – m.a.o. en riktig högtidsstund att slå ihjäl helgen med.

Gergei Farkas, GF1

E-SPORT: Swedish iRacing League

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Är man som de flesta av oss petrolheads djupmarinerad i verklig motorsport är det bara att erkänna att virtuell racing är en så kallad ”förvärvad smak” – den kräver viss tillvänjning.

Eller som en motorjournalist jag högaktar uttryckte det för ett tag sedan: ”Den enda skillnaden jämfört med riktiga bilar är att virtuell racing kräver virtuella testiklar…” 

Det ligger onekligen något i det, men det spelar ingen större roll, därför att faktum är att det kan vara riktigt underhållande att följa racen från åskådarplats.

Är man det minsta intresserad av att ge E-sport och virtuell racing en chans ska man hålla ett öga på Swedish iRacing League som drar igång sin tredje tävlingssäsong senare ikväll (tisdagen 28:e augusti) med ett race på Philip Island av alla ställen.

Racet direktsänds på ligans YouTube-kanal med kommentator

DTM: Joel Eriksson historisk

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Joel Eriksson skrev igår kväll in sitt namn i historieböckerna. 20-åringen från Tomelilla blev den näst yngsta segraren i DTM någonsin.

Foto: BMW Motorsport & DTM

 

Segern kom oväntat i det andra och avslutande loppet på Italienska Misano där DTM för första gången körde ett nattrace.

Nyckeln till den svenska framgången var en chansning modell enorm: man startade heatet på torrdäck trots att banan var blöt.

Foto: BMW Motorsport & DTM

 

Det var en chansning som gick hem tack vare att Eriksson skötte sig exemplariskt i det svåra väglaget.

”Det här är helt, helt otroligt” kommenderade BMW-föraren sent igår kväll. ”Att vinna ett DTM-race har varit en dröm sedan jag började med motorsport, och nu har jag gjort det.

Marcus Ericsson: ”Jag har en stor del i Saubers utveckling”

Av Posted on 0 Inga taggar 0

F1-säsongen är äntligen igång efter sommaruppehållet och lagom till omstarten har Auto Motor & Sport tagit ett snack med Marcus Ericsson inför höstens avgörande slutspurt. För Marcus handlar det om att köra till sig ett nytt kontrakt. För att göra det behöver han snygga till kvalstatistiken mot Charles Leclerc – men framförallt leverera fler övertygande insatser som i den luriga vätan på Hockenheim. Det var en imponerande körning av Mackan – och en naturlig startpunkt för vårt samtal.

***

GF: Din säsong började bra, hackade till efter Bahrain – men så i Tyskland var du tillbaka där vi vill se dig: på poängplats. Vad var nyckeln till det fina resultatet i Tyskland?

”Nyckeln var att jag stannade kvar ute när det började regna och många drog i depå. Plus att det var många som till skillnad från mig gjorde misstag därute.

Porsche Supercup: Inhopp av Rosenqvist

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Sommarlovet är äntligen över och F1-säsongen drar igång i Belgiska Spa till helgen. Ett av helgens höjdpunkter kommer att bli Felix Rosenqvists inhopp i den stenhårda Porsche Supercup-en som Gustav Malja till vardags kör i.

Rosenqvists inhopp är resultatet av en exklusiv inbjudan från Porsche Motorsport och det är fabrikens egen VIP-bil som svensken kommer att köra.

”Jag ser fram mot att köra Supercupen” säger Rosenqvist. ”Toppförarna i serien tillhör världseliten i racing med just den här biltypen. När frågan kom från Porsche Motorsport kändes det självklart att svara ja. Det här blir en svår uppgift, men jag älskar den sortens utmaningar!”

Utmaningen ligger dels i att han till skillnad från fältet av Porsche-specialister inte till vardags tävlar i biltypen, och dels i den legendariskt tuffa banan.

Sina två senaste starter på Spa har Rosenqvist gjort i långloppet 24-timmars som i år kördes så sent som en månad sedan.