Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

DTM: Eriksson fortsätter 2019

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Under hela den nyligen körda F3-helgen i Macau var det en tanke som inte ville släppa taget närhelst Joel Eriksson dök upp i bild:

”Vad fan gör den här kille i DTM?!?”

2018 borde han ha suttit i en F2:a och gjort livet rejält surt för Russell, Norris och Albon – alla tre numera klara för F1 2019.

Någonstans i bakhuvudet närde jag också en vag förhoppning om att inhoppet i Macau inte bara var just ett inhopp, utan ett försök till omstart av formelbilskarriären.

In i det sista hoppades jag att Joels namn skulle dyka upp bland alla nykomlingar som under den gångna veckan har testat F2 och GP3 i Abu Dhabi.

Men icke.

IndyCar: Ericssons första test

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Bara nio dagar efter säsongsavslutningen i Abu Dhabi har Marcus Ericsson fått ett första smakprov av sitt framtida liv i IndyCar.

Testdebuten begicks på ökänt ojämna gamla flygfältet Sebring Raceway mitt i Florida, men den nyblivna Schmidt Peterson Motorsports-föraren verkade stortrivas.

”Jag har aldrig sett IndyCar-bilarna live förut. De ser verkligen coola ut. Men jag har tittat på en massa klipp på internet för att förbereda mig för det här första testet.”

Överlag fick Marcus ett positivt intryck av testet och sin nya hemmiljö – så väsensskild från den kliniskt rena F1-världen.

”På sätt och vis påminner det här mig om vad det var som fick mig att förälska mig i racing” berättade han efter sina första timmar bakom ratten på SPM Hondan.

F3/GP3: Linus Lundqvist testar GP3

Av Posted on 0 Inga taggar 1

F1 säsongen må vara över men motorljudet har ännu inte tystnat över Yas Marina-anläggningen i Abu Dhabi.

Veckan efter den gångna helgens F1-final inleddes med två dagars däckstester för Formel 1-stallen och fortsätter under torsdag, fredag och lördag med Formel 2– och GP3-teamens säsongsavslutande test – glädjande nog med ett intressant svenskt inslag på banan.

Nykorade brittiska Formel 3-mästaren Linus Lundqvist är nämligen på plats för att för första gången testa GP3: supportklassen som från och med 2019 kommer att bli det ”nya” Formel 3.

Lundqvist kommer att testa för det i sammanhanget välmeriterade spanska Campos-teamet – men svensken är noggrann med att poängtera att man inte ska övertolka den långsiktiga betydelsen av chansen som han nu får.

F1: Abu Dhabis GP och saknaden

Av Posted on 0 Inga taggar 1

Abu Dhabis GP är årets sista F1-lopp och det är dags att vinka hejdå till en hel del. Formel Blogg listar de 10 saker vi kanske får skäl att sakna framöver.

10. Sista chansen att se Martinis snygga färger på Williams-bilarna då italienska Martini & Rossi har beslutat att dra sig ur F1. Vi kommer att sakna dem – inte så mycket för den sliskiga smakens skull, utan mest för Williams’ snygga team-merch.

9. Sista chansen att se Sergey Sirotkin då ryska storsponsorn SMP Bank tröttnat. Inte många kommer att sakna ryssen som fick en bedrövlig debutsäsong. Att han körde den första tredjedelen av säsongen med pungen smärtsamt klämd säger i princip allt.

8. Vi förlorar även Stoffel Vandoorne som är ett av de senaste decenniernas konstigaste och största F1-besvikelser.

F1: Kubica får racesits 2019

Av Posted on 0 Inga taggar 1

Visst har spekulationerna böljat fram och tillbaka, och visst har de pågått i åtminstone en halv evighet – men idag kom så äntligen det offentliga tillkännagivandet från Williams: Robert Kubica tar teamets kvarvarande racesits 2019.

Det är på många sätt en mirakulös utveckling för en lovande karriär som var så nära att bli fullständigt bortslösad p.g.a. den där rallyolyckan bara veckor inför säsongsstarten 2011.

Jag har själv flera gånger skrivit om både olyckan och Kubicas långa väg tillbaka – bl.a. här, i samband med att Kubica gjorde comeback på racerbanan  inför 2017-års Le Mans 24-timmars.

Det var en racestart som inte blev av – förmodligen p.g.a. att någon från Renault ringde och meddelade Robert att han hade ett F1-test som väntade på honom senare under sommaren 2017.

Vid det laget var jag själv rätt skeptisk till att han skulle lyckas manövrera sig tillbaka genom det kraftigt underdimensionerade nålsöga som vägen till F1 numera är.