Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Renault är tillbaka – del 2

I den andra delen om Renaults återkomst som fabriksteam berättar vi mer om förarna.

Lotus F1-team har köpts upp och Renault Sport F1 bildats. Romain Grosjean har flyttat till det nya stallet Haas och Pastor Maldonado fick inte stanna kvar. Kanske inte helt underligt. Även om han hade en givmild sponsor så kostade alla hans krascher en förmögenhet. Den givmilde sponsorn från Venezuela, ett oljebolag, var dock inte beredd att ställa upp i år eftersom oljepriset sjunkit dramtiskt och det politiska läget i landet är mycket osäkert.

De två nya förarna heter Jolyon Palmer och Kevin Magnusen. Jolyon, som är debutant, är son till den gamle engelska F1-föraren Jonathan Palmer, som vann Jim Clark Trophy 1987. Det var ett VM för de team som inte hade en turbomotor.

Förra året var Jolyon Palmer test- och reservförare i teamet och körde den första 90 minuter långa träningen på fredagarna 12 gånger.

Renault är tillbaka!

Renault står för F1-säsongen comeback. Hur gick det till? Här är del 1 i berättelsen.

I höstas balanserade Team Lotus på avgrundens brant. Efter sega förhandlingar med bland annat Bernie Ecclestone bestämde sig Renault för att köpa stallet. Och det blev inte dyrt. Ett engelskt pund. Vad som hände med de gamla skulderna är lite mer oklart. Dock tog man inte över hela klabbet. Bara till 90 procent. Resten behöll den gamla ägaren Genii Capitals.

Den nya ledningen består av Cyril Abiteboul, Chef för Renault Sport. Frédéric Vasseur, Sportchef. Bob Bell, Teknisk chef och Rémi Taffin, Teknisk ledare för motorer. I teamets högkvarter i Enstone, England, finns 450 anställda och i slutet av 2017 hoppas man att det skall vara 650.
När jag kom dit första gången arbetade alla för fullt men stämningen var tryckt”, berättar Abiteboul. Går man igenom fabriken nu är det en otrolig skillnad.

Seger i debuten för Felix

Helgens stora svenska inom motorsport heter Felix Rosenqvist. F3-mästaren begick sin debut i Indy Lights och gjorde det med besked.

Han toppade båda fredagens träningspass innan han körde till sig en andra- respektive förstaplats på gridden till helgens två race i ett händelserikt tidskval.

I det första loppet – som han alltså inledde som tvåa – fick Rosenqvist dock nöja sig med en slutlig sjundeplats, sedan motorn av misstag ställts i regn-läge inför starten och därmed förlorade 30 procent av effekten.

I söndagens andra race ledde Rosenqvist däremot från start till mål. Han noterades också för snabbaste varv!

Grymt häftigt att kunna vinna under min första helg här i USA”, utbrister Felix Rosenqvist som kör för Indiana-baserade teamet Belardi Auto Racing

Det är verkligen helt fantastiskt. Bilen var nästan perfekt i det andra loppet och jag vill tacka teamet för ett kanonjobb.

Svenskarna snabbast!

Det går bra nu! Riktigt bra! Felix Rosenqvist toppar tidlistan i första träningspasset för Indy Light i St Petersburg, Florida. En enorm insats då detta är hans debut i klassen!

Det var en bra omgång. Vi hade lite småproblem i början, men det löste sig efter smärre justeringar. Banan är väldigt annorlunda jämfört med andra stadsbanor som jag har kört på. Den är väldigt, väldigt guppig! Och bilarna gillar inte gupp så det blir till att göra mycket korrigeringar. En bra start absolut, men det betyder inte mycket, för vi vet att konkurrenterna kommer göra sitt bästa för att komma ikapp vid nästa träningspass”, säger Felix Rosenqvist.

Klicka här för att följa live timing för Indy Lights.

Och nyss publicerades en bild på Gustav Maljas Fan Club-sida på Facebook som förkunnar att Gustav toppar listan efter tredje dagens testpass för GP2.

Sauber F1 och Marcus till Örebro!

Nu är det officiellt – det blir en repris på Örebro Race Day som gjorde succé 2014. Du som missade denna historiska händelse får alltså en ny chans.

Det fullständiga schemat är i skrivande stund inte klart. Vi kan däremot bekräfta att det denna gång blir en tvådagarsbaluns, närmare bestämt 9–10 september.

Huvudattraktionen är så klart stadens nuvarande F1-stjärna, Marcus Ericsson, som denna gång kommer med sitt ”nya” team Sauber (senast Caterham). Marcus kommer att köra en bil från 2012, alltså en bil med högvarvig och extremt välljudande V8.

”Dessutom har vi en ny bansträckning för att få bättre flyt och mindre väntan mellan körningarna. Det blir på alla vis en betydligt större festival med 4 000 sittplatser och 12 000 ståplatser per dag”, berättar Jimmy Führ hos arrangören Örebrokompaniet.

Biljetterna släpps idag, den 10 mars, på www.orebroraceday.se.