Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Förarnas däck till premiären

Den 18-20 mars begås årets F1-premiär i Australien. Nytt för i år är att förarna har tre olika däcktyper per GP-helg. Och dessutom har blandningen Ultrasoft tillkommit.

Den får vi dock inte se i Melbourne, Australien. Nu har Pirelli avslöjat vilka uppsättningar som förarna har bestämt sig för att använda nästkommande helg. Här ser du hela listan.

Det är inga jätteskillnader, ingen som märker ut sig, men intressant att Rosberg och Hamilton gjort olika val. Listan säger dock inget om hur de olika däcken är tänkta att användas under själva racet.

/Joakim Dyredand

Skärmavbild-2016-03-08-kl.-16.39.23.png

Fest: F1-tidningen är här!

Idag kom de första kartongerna med ams edition F1-magasinet 2016 till redaktionen. Vi är riktigt, riktigt nöjda med resultatet.

Förutom presentationer av säsongens team, förare och banor finns det mängder med intressanta reportage.

Det ska bli spännande att se hur många som använder vår resultatlista. Mitt exemplar av tidningen kommer alltid ligga vid tv-soffan, redo att fyllas i med rätt resultat efter varje GP.

Du hittar tidningen i butik från torsdag den 10 mars. Eller som digital utgåva (för prenumeranter) här.

/Joakim Dyredand

IMG_8586.jpg
IMG_8594.jpg

Svensk framgång i F3

Det är inte bara F1 som har haft testperiod. På Autodromo Vallelunga i Italien har FIA Formula 3 European Championship haft träningar och en av förarna är svensken Joel Eriksson.

17-årigen fick en bra start på sitt första F3-test. Han toppade torsdagens resultatlista!

På fredagen var Eriksson mindre än en halv sekund långsammare än snabbaste föraren, engelsmannen Callum Ilott, som körde hela F3-mästerskapet 2015.

”Det har varit ett bra test. Jag har lärt mig mycket och vi har provat olika inställningar på bilen som givit oss lite att fundera på. Det är skönt att se att vi verkar vara bra med i matchen redan nu. Jag är nöjd med allt vi uträttat och det här var ett stort steg för mig i uppladdningen inför säsongen”, säger Joel Eriksson.

F3-testerna återupptas på Circuit Paul Ricard i Frankrike den 31 mars.

F1-glorian testad

Säkerheten i F1 kan bli bättre. Förarna sitter utsatta och det har vi tyvärr fått se svart på vitt med svåra olyckor på senare år. Som Jules Bianchi.

Heltäckt sittbrunn har diskuterats men ytterligare ett förslag är ”halo”, eller gloria om man väljer det alternativet som svensk översättning.

I går testade Ferraris Kimi Räikkönen lösningen för första gången, och idag var det teamkollegan Vettels tur. Kanske behövdes det en ny utvärdering från en något mer pratglad förare …

Natten till idag uttalade sig i alla fall Hamilton, som menade att halo är ”det är historiens fulaste modifieringen på en F1”, vilket kanske inte riktigt var det som F1-organisationen önskade.

Vettel svarade idag att sikten trots allt är fullgod. Han tillade också att det inte spelar någon roll hur skyddet ser ut så länge det räddar liv.

När, och om, halo blir standard är inte bestämt.

Skandal, Sauber!

Marcus första körpass med nya bilen kunde inte gått sämre. Sauber-föraren klockades bara för 52 varv, var långsammast på hela dagen och avslutade dagen i sandfållan efter att ha tappat ett hjul. Nu får det vara nog, Sauber!

Vi gårdagens körning med Nasr fick teamet ut 102 varv med den nya bilen, C35. Nasr satte nionde snabbaste tid av 12 förare (Mercedes använde båda sina förare).

Idag gick det inte något vidare. De två första timmarna spenderade Ericsson i depån. När han väl kom ut var det enbart för några installationsvarv.

Vid lunchpausen hader Ericsson registrerat sju varv, det kan jämföras med Hamilton som kört 71 varv och satt snabbaste tiden. Ericssons tid var sämst.

Senare meddelade teamet att man hade problem med sin PU (Power Unit) och det blev mest depåtid för Marcus.

I det absoluta slutet av dagens testpass åkte Ericsson ut för ett sista varv.