Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

”Vart har alla journalister tagit vägen?”

Av Posted on Inga taggar 0
Ja, vart har alla journalister tagit vägen? Hos Mercedes är de inte.

Ja, vart har alla journalister tagit vägen? Hos Mercedes är de inte.

Höstens stora bilsalong öppnar inom kort. Vartannat år i Paris eller Frankfurt. Så har det varit så länge någon orkar minnas.

För två år sedan stod jag på mässgolvet i Paris och småpratade med några chefer på Audi som jag intervjuat. Det var den andra mediadagen och föregående dygn hade varit en enda lång räcka av presskonferenser.

För de av er som inte varit på en bilmässa när det är mediadagar så kan jag berätta att det råder en viss ”dress code”.

Bilindustrins representanter – som till stora delar är män – har nästan utan undantag kostym och slips. Journalister och fotografer brukar vara mera ledigt klädda och nedtyngda av utrustning. De som jobbar i montrarna – nästan enbart yngre kvinnor – trippar omkring på skyhöga klackar och ser ut att vara på en galapremiär. Personalen som byggt montrarna och städar bilarna har oömma arbetskläder.

Kort sagt är det rätt lätt att hålla isär de olika yrkesgrupperna på en bilsalong.

En av cheferna tittade ut över den stora mässbyggnaden och vände sedan blicken mot mig:

”Vart har alla journalister tagit vägen?”

Anledningen till att bilindustrin varje år lägger ut många miljoner euro för att delta på bilsalongerna är förstås för att visa upp sina produkter. Dels till publiken men viktigare ändå är den rapportering som sker via media. Och om media inte finns med på bilsalongen blir det allt mera osäkert om det är rätt väg att nå ut med sitt budskap.

Årets bilsalong i Paris blir säkert välbesökt. Men ett tecken i tiden är att Volvo, Ford, Rolls-Royce och Aston Martin valt att avstå. Volvo Cars har sedan ett år dragit ner till tre bilsalonger om året: Detroit, Genève och Kina. När Volvo har nya bilmodeller att visa upp gör man egna event, som nu senast när Volvo V90 Cross Country visades upp i Malmö.

Var har då alla journalister tagit vägen? Det tråkiga svaret är att de har blivit av med sina jobb. Eller så sitter de framför datorskärmen och skriver för någon sajt.

Allt lägre upplagor har minskat inkomsterna för tidningarna. Många har tvingats lägga ner och de magasin som finns kvar har en kraftigt bantad redaktion. Att resa till världens alla bilsalonger är dyrt och kostnaden måste noga vägas mot nyttan.

Även vi på auto motor & sport lever under knapphetens kalla stjärna. Vi har gjort smärtsamma besparingar och har inte heller råd att åka till alla bilsalonger. Konsumentjournalistik kostar och att det finns oberoende biltester att läsa är inget man ska ta för självklart.

Men så länge ni läsare är beredda att lägga tid och pengar på tidningar finns vi kvar. Och ni som läser de här raderna har förstås hittat till vår sajt, som varit mycket framgångsrik och blivit en av Sveriges största motorsajter.

Framför allt har vi här på sajten precis den målgrupp av läsare som bilindustrin är intresserad av. Även om annonserna på sajten kan upplevas som många är det i praktiken de som betalar vårt arbete och de biltester vi gör.

Bilsalongerna är en dinosaurieverksamhet med tveksam framtid. Trots att bilindustrin nu säljer bilar som aldrig förr väljer alltså Volvo, Ford, Rolls-Royce och Aston Martin att tacka nej till Paris. De franska tillverkarna är förstås på plats i huvudstaden men det skulle inte förvåna mig om de avstår från Frankfurt nästa höst. När snöbollen sedan satts i rullning kan det gå snabbt.

Bilindustrins behov av att nå sina konsumenter finns dock kvar. Fast vilka kommunikationsvägar man väljer i framtiden vet vi inte. Det är en spännande tid vi har framför oss och det enda vi egentligen vet är att det kommer att ske många förändringar. På gott och ont. Saknar redan Paris…

Volvo, Zlatan

Det är den här typen av uppmärksamhet som bilindustrin vill ha. Fast nu var det inte XC90 som drog media, utan en viss fotbollsspelare.