Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Efterlysning: Vill du få din bil trimmad? NYTT DATUM!

Det är dags för vårt årliga test av chiptrim/motoroptimering. Nu söker vi tre personer som vill få gratis uppdatering av sina bilar.

Så här går det till: Vi träffas i Solna den 20 juni. Sedan körs testbilarna gemensamt till en plats där vi utför accelerationsmätningar. Därefter vidtar en bränslemätningssträcka på cirka 30 mil, avsett därför en heldag för detta.
På eftermiddagen alternativ nästa morgon körs bilarna till respektive trimfirma för uppgradering. Vi möts upp igen och kör accelerationsmätningar samt bränslemätningssträcka på cirka 30 mil. Även detta blir alltså en heldag.

När testet är genomfört får du givetvis behålla optimeringen på din bil.

Bilen kommer att vara med på flera bilder i testet. Även du kommer att fotograferas och under testdagarna får du svara på frågor om hur det upplever din bil före och efter optimering. Vid frågor, hör av dig till mig genom att KLICKA HÄR.

STCC byter reglemente till TCR 2017

image1.JPG
Seats TCR-bil.

Äntligen riktiga Touring-bilar i STCC! Från 2017 byter STCC tekniskt reglemente till TCR.

– Touring Car Racing är framtiden och jag tycker inte att det finns någon anledning att vänta på den längre än så här. Det är dags för ett skifte, säger Jonas Lundin, vd STCC AB.

image5.JPG
Marcello Lotti, grundare av TCR och Janne Blomqvist, F1 kommentator.

image2.JPG
Från vänster: Greger Pettersson, Jonas Lundin, vd för STCC och Marcello Lotti, grundare av TCR.

Motorsport kan delas in i två kategorier: avancerad (typ F1, LMP1) och produktionsbilar (typ WTCC, TCR, WRC). TCR är framtiden för standardbilar. Överallt kommer nya nationella mästerskap. Just nu finns 16 stycken över hela världen.

Det finns sju märken som bygger TCR-bilar för närvarande, ytterligare sex stycken är på gång. Tillverkarna som redan tävlar i TCR är Seat, Honda, Alfa Romeo,

Vår tidning om BMW nu i butik!

Hurra, BMW fyller 100 år och det ska firas! I denna 148 sidor tjocka specialtidning tittar vi i backspegeln lika mycket som vi spanar mot framtiden. Historiska bilar varvas med de läckraste nuvarande modellerna, som M2 och X4 M40i.

Som en av fyra tidningar i världen har vi fått exklusiv tid med konceptbilen Vision Next 100. Läckert reportage, fotograferat av James Holm och skrivet av undertecknad, om bilen som tittar ett sekel in i framtiden.

BMW har en stolt tradition inom motorsport. Vi minns de stora svenska förarna från förr och intervjuar framtidslöftet från Uppsala, Victor Bouveng.

Detta är jubileumstidningen du absolut inte vill missa, vare sig du är BMW-tok eller ej. Smygtitta på några av de läckra reportagen nedan.

Finns i butik nu, eller som digitaltidning här.

N24 – Sista varvet

Det var som att sitta på nålar. Hela den sista timmen kunde jag knappt andas för att det var så spännande. Och allt avgjordes på det sista varvet. Herrejistanes!

Detta är anledningen till att jag älskar långloppsracing. För att varenda minut av de 24 timmarna är nagelbitande spännande.

Missa inte att kolla in regnkaoset i Aremberg innan racet rödflaggades. (Se film nedan) N24 bjuder verkligen på show!

/Jens Trulsson

Skärmavbild 2016-06-01 kl. 12.17.29.png
Vinnarna i bil #4 gjorde ett perfekt race. Mercedes nya GT3-bil tog N24 med storm: 1:a, 2:a, 3:a, 4:a och 6:a. Kul kuriosa är att det är den gamla 6,2-litersåttan från SLS som även sitter i den nya tävlingsbilen.

Nu försvinner lokomotivmotorn

En av bilvärldens mest karismatiska motorer går snart ur produktion. Det handlar om Bentleys klassiska ”six and three-quarter litre”-V8 som varit i trogen tjänst sedan 1959.

Den har förstås uppgraderats ordentligt i flera omgångar, nu senast med cylinderavstängning, men enligt Bentleychefen Wolfgang Dürheimer lever V8-motorn inte längre än toppmodellen Mulsanne.

Därefter ska den ersättas med en V12-motor.

De här uppgifterna kommer från Car and Driver som också liknar både det massiva vridmomentet vid ett och motorns soundtrack vid motorn i en oceanångare eller ett lokomotiv.

6,75-litersmotorn är förstås inte särskilt korrekt, men ska vi vara helt ärliga är ju inte heller den kommande ersättningsmotorn med tolv cylindrar särskilt korrekt. Inte utan elmotorhjälp, om ens då.

Vi får helt enkelt acceptera att tiden till slut har sprungit ifrån den härliga V8-motorn. Vridmomentet lär säkert inte vara några problem att få till med den nya motorn eller med hjälp av elmotorer,