Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Jag har åkt rally med Stig Blomqvist!

Italienska däcktillverkaren Pirelli har haft en vinterturné då de introducerat sitt senaste vinterdäck, Pirelli Zero Ice. Ett dubbdäck med långt fler dubbar än tidigare versioner av däcket, specifikt tillverkat för Norden och Ryssland.

I vanlig italiensk anda så är man inte blyg när man introducerar något nytt. Första delen av resan gick till Åre i samband med skidåkare-VM, där stod ett antal flång nya Audi e-tron uppradade på en isbana på Storsjön. Där fick vi testa undanmanöver och att köra med och utan system på en isbana. Måste säga att jag blev imponerad av e-tron, det gör såklart ont att säga med min inbyggda skepsis mot elbilar, men Audin var bra och lätt att ställa upp i kurvorna när systemen var urkopplade. Inte direkt så man använder en 2,5 ton tung suv i normala fall såklart men ändå kul att se att en så tung bil kan vara så välbalanserad.

Sen bar det iväg till Luleå och Pirellis egna testanläggning en timmes bilresa från storstan. Här görs viktiga tester för att utveckla nya produkter och vi fick vara med och se hur flera av testerna gick till. Man inser att det ligger lite tanke bakom att utveckla ett nytt däck, helt galet.

Vi fick köra flera olika bilmodeller på olika underlag, djup snö, is, och alla andra förhållanden som vi stöter på i vintersverige. Däcket bet bra, svårt att jämföra mot andra såklart då det bara var det nya däcket på plats men acceleration av inbromsning på både isiga och snöiga vägar gick som en dans. Här reflekterar jag framför allt över vikten att ha fräscha däck på bilen, oavsett märke. Jag tjatar mycket om det. Om ni insåg hur mycket bättre ett nytt däck är jämfört med ett gammalt slitet så skulle ni inte våga använda bilen, och framför allt inte sätta era nära och kära i den. Ingen 4-krafs eller moderna antisladdsystem i världen räddar dig om du har dåligt gummi på fälgarna, så är det bara. Kör på bra däck! Läs på, och köp nya!

På tal om Italiens kaxighet så får man väl säga att de står för vad de säger i alla fall. För att visa det nya däckets egenskaper på ett lite mer extremt sätt så hade man tagit dit inte en, utan två fabriksnya Lamborghini Urus, ni vet Lambos nya suv. Pirelli har tagit fram nya Ice Zero 2 i storlekar som ska passa den nya supersuven som förväntas bli en succé både här i Norden, och bland ryska oljemiljardärer. Jag har faktiskt också tagit offert på en. Inte för att jag har råd men ändå… Det har ju inte hindrat mig förut heller.

En stor tung suv, men jättebreda däck, på en snöig och isig bana i skogen. Jag känner spontant att jag kanske inte var man nog att pressa däcken till sitt yttersta för att uttrycka mig försiktigt. Det förstod såklart Pirelli också, så de hade kallat in en stödchaffis, nämligen rallylegendaren Stig Blomqvist. Jag sätter mig i passagerarsätet och frågar om Stig behöver några tips, men det gjorde han inte tydligen, utan han petar i ettan och drar iväg i ett tempo som skrämmer livet ur mig fullständigt. Full gas på ställ genom tajta kurvor och över hopp som fick jättesuven att flyga hur långt som helst kändes det som. Lambon accelererar och bromsar snabbare och hårdare än vad jag gör när jag kör på bana, det säger kanske inte så mycket men jag tyckte det gick skrämmande fort både att gasa och att stanna. Jag är så full av beundran över att någon i hela världen, och i det här fallet en 70-plussare kan sitta och köra på det viset. Oerhört imponerad att man kan köra så hårt i skogen med ett standarddäck på en jättebil.

Utveckligen av däck går onekligen åt rätt håll. Tänk på det. Ta en titt på dina däck och byt dem om de inte håller måttet, det kan rädda ditt och dina älskades liv. Det räddade garanterat mitt i skogen med Stig 🙂