Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Hej då Mercedes-AMG SLS!

YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjkxNjgwNztzOjE6InciO2k6OTgwO3M6MToiaCI7aToxNjAwO3M6MToiYyI7aTowO3M6MToicyI7aTowO3M6MToiayI7czo0MDoiZTI3NWIyZTZiMDdiYWVkZjRiZmE5MTY4NGU3YWI3YmMxNzM2Mjg1ZCI7fQ==.jpeg

Spionbilden. Källa: Alrik Söderlinds blogg.

SLS upphör att produceras i år. Och här är det vi vet om ersättaren som kommer 2016.

Häromdagen postade Alrik Söderlind några foton från Hotel Anglais garage i Stockholm. Bilen på bild var inget mindre än maskerade versioner av Mercedes nya sportbil. Bilen som i på många sätt ska ersätta den episka Mercedes-AMG SLS.

Mercedes-AMG SLS. Med sin enorma 6.2 liters V8 var den länge en favorit i mitt garage. Den gick som ett skott. Lät underbart. Hade inga problem att hänga med Ferrari 458 eller Porsche GT3 på bana. För att inte tala om dörrarna. Som öppnades rakt upp, precis som sin farfar 300SL

SLS slutar produceras i år. Just nu bygger AMG de sista bilarna. Bland annat SLS Black Series. En bil med mycket mer hästar under huven än standard, och dessutom lite lättare.

Vad vet vi då om ersättaren som kommer 2016?

Den kommer troligtvis heta Mercedes-AMG GT. Det kommer komma två varianter- Mercedes GT och en GTS. GTS är den sportigare varianten med mer hästar och sportigare chassi. Båda modellerna ska slå huvudkonkurrenten. Porsche Carrera. Och Porsche Carrera S. En evolution av bilen (Black Series?) har Porsche GT3 i sikte. Kanske.

Motorn kommer vara en 4-liters V8 med dubbelturbo. Två cylinderbankar från A45AMG som delar block och vev. Två turboaggregat. GT kommer ha cirka 460 hästar. GTS strax under 500. Inte över 500 hästar.

Växellådan är samma enhet som i SLS. Den enda delen som ersättaren ärver av sin föregångare. Alltså samma utmärkta växellåda som även sitter i Nissan GT-R och Ferrari 458. 7-växlar. Dubbelkoppling.

Interiörmässigt så tar Mercedes ett rejält kliv framåt i evolutionen. Det ryktas om en enormt hög kardantunnel mellan förare och passagerare. Känslan beskrivs som ”liknande Carrera GT”. Jag misstänker att det kommer en maxad infotainment-anläggning här.

Bilen beskrivs som ”väldigt dynamisk” att köra. Jag översätter detta till att bilen, genom att den är både mindre och lättare än SLS kommer bli en väldigt skoj körmaskin. Om den slår Porsche blir svårt att sia om – målet är extremt högt satt – men AMG har en historia av att leverera körupplevelser utöver det vanliga. Min Mercedes-AMG SLS var fantastisk. Min CLK 63 Black Series är fortfarande den roligaste bil jag har kört. (Jag äger den fortfarande!)

Någon kanske tänker ”downsizing” och gäspar. Jag håller med. 6.2-liters motorn i SLS var den bästa och häftigaste motorn i världen. Ljudet. Kraften. Och nu ska detta ersättas med en 4-liters motor med dubbelturbo.

Downsizing är nog fel ord här. För den nya bilen är inte tänkt att ersätta SLS. Det är en bil i ett annat segment. Något under SLS. Men minst lika kul.

MERCEDES_GT_v.jpg

Ungefär så här skulle den nya modellen kunna se ut – men designen är inte helt spikad ännu. Illustration: Schulte Design

MERCEDES_GT_h.jpg

Illustration: Schulte Design