Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Jag tok-gillar Corvette C7!

IMG_0326.JPG
IMG_1986.JPG

Är det en polisbil i backspegeln? Eller är det ett enormt bagageutrymme?

IMG_1993.JPG

Över 120 blås och under 2000 varv. Stor V8 när det är som bäst.

IMG_1965.JPG

Måste sluta äta på Kentucky Fried Chicken.

IMG_1971.JPG

Corvette och Panama-hatt. Vadå, jag turist?

IMG_1977.JPG

Bilen drar mindre än en Porsche 911. Större motor betyder inte automatiskt att bilen drar mer bensin. Observera de fyra trattformade utblåsen bak. Mitt privata musikinstrument en sen kväll i South Beach, Miami.

IMG_2007.JPG

Jag bodde på de sjabbigaste motellen jag kunde hitta. Som tagna direkt från en B-skräckis. Poolen tömd på vatten. På prärien blåste det omkring torra buskar. En Corvette. En motorsåg. Och ett intet ont anande offer med svenskt pass. Blir inte mer USA än så här.

Det var inte möjligt. Jag vill ha en amerikansk bil!

Förutom Dodge Viper och Ford GT har jag aldrig riktigt gillat amerikanska bilar. Gammalmodig teknik. Motorer med stötstånger. Bladfjädrar. För att inte tala om standarden på inredningarna. En ohämmad orgie i plast.

Corvette C7

Corvette C7 var något helt annat. Jag hade egentligen tänkt att hyra en Camaro. Men, på flygplatsen i Miami så stod det en sprillans Corvette C7 bredvid Camaron. Jag tog ett varv runt bilen. Och meddelade raskt mina ändrade planer för föreståndaren av hyrbilsfirman.

”Jag tar den här istället”. För några dollar mer så hade jag alltså en Corvette C7 på semestern. Och herregud vilken bil!

För det första är den snygg. Till och med väldigt snygg. Liknar Ferrari F12 litegrann. Framförallt bakifrån. Älskar de yxiga formerna.

Sedan går den bra. Fast det har väl tidigare Corvette också gjort. Motorns gång och leverans av kraft är väldigt nära AMG’s 6.2 liters V8 som sitter i SLS och min Black Series.

Låter underbart. Framförallt vid nedväxlingar, då motorstyrningen skjuter in lite extra soppa i cylindrarna. Soppa som inte förbränns. Men antänds av katalysatorerna. Och smäller till så där underbart häftigt som bara vissa bilar kan. Badabam-papp! Brööööl. Plopp. Spenderade en hel kväll i Miami och bara njöt av maskingevärskaskaden ur de fyra trattformade avgaspiporna. 0-100 avverkas på under fyra sekunder.

Växellådan är av dubbelkopplingstyp. Tror jag? Växlar bra. Snabbt. Inte lika exakt och silkeslent som SLS eller Ferrari 458. Men, den funkar bra. Kanske lite väl ryckig och brutal vid full gas.

Det bästa av allt? Inredningen. Äntligen har jänkarna fattat galoppen. Att man faktiskt kan få en inredning som till det mesta består av plast att inte upplevas plastig. Kvaliteten på interiören når nästan upp till Europeisk standard. Nästan. Fullt godtagbart för en amerikansk superbil.

Men vänta. Det finns en till sak som är väldigt bra. Och det är priset. Bilen kostar bara cirka 55.000 dollar i grundutförande. För 55 000 dollar får du alltså en bil som i min mening är betydligt kaxigare än en Porsche 911. Räkna med priser på runt 750 000 SEK i Sverige med tull och moms.

Jag vill ha den. Och du kommer också vilja ha den. Jag är helt övertygad. Bra jobbat, Chevrolet!

Vad tycker du om nya Corvette C7? Säg din mening i kommentarerna nedan.