Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Därför älskar jag Porsche 930 Turbo från 1975!

1975_Porsche_911_(_930_)_Turbo_3.0_coupé_005_1573.jpg

Lömsk väghållning parat med ett turbolagg från helvetet gjorde under 70-talet rondellen vid Lindhagensplan ökänd. Den kallades för Porsche-rondellen, inte för att Porschehandlaren låg där – utan för att det nästan varje vecka satt en Porsche i räcket på just den platsen.

För en säljare på Porsche Lindhagensplan var situationen en mardröm. Man gav bara den presumtive köparen av den giftiga Turbon 50 procents chans att komma tillbaka med bilen hel efter provkörning. En högljudd smäll från rondellen … och det var bara att beställa en ny demobil från Stuttgart.

Före 1975 fanns det ingenting från Stuttgart som kunde mäta sig med prestandakungarna från Modena och Sant’Agata. Men med turboladdning blev Porsche en sekund snabbare till 100 km/h än Ferrari 308 och nästan lika snabb som Lamborghini Countach.

Många fascinerades av accelerationen i första 911 Turbo. Inget förfinat 2000-tals twin scrolltrams här inte. Vi snackar turboteknik från 70-talet med en ketchupeffekt som skulle få självaste Heinz ansikte nersprejat med tomatsås. Inget händer under 3 800 varv. Du håller irriterat gaspedalen stumt mot golvet. Allt turbotyck som byggts upp sedan söder om tomgång levereras plötsligt vid 3 800 varv.

Det är som att skjutas iväg av tryckvågen från en explosion – som att vara astronaut fastsurrad på Saturn V på väg rakt genom atmosfären. Med syrgasmask och rymddräkt är du självaste Major Tom i en 930 Turbo. Det är svårt att inte älska denna helt sanslösa bil. En fin Porsche 930 Turbo kommer bli fruktansvärt dyr framöver.