Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Säg hej till Arrinera Hussarya – en Polsk superbil!

12494965_1562226294102640_3664477363162671693_n.jpg

En polsk superbil? Jag satte morgonkaffet i halsen. Kunde det verkligen vara möjligt? Men, mannen på andra sidan telefonlinjen var allvarlig. Och han ville visa mig exakt hur allvarlig han var genom att bjuda in mig till fabriken.

Morgonen därpå åkte jag och min kollega Artur till fabriken, som låg i närheten av Warszawa. Fabriken såg inte alls ut som en fabrik. Nej, det som ut som en stor villa. Med ett enormt garage. Enormt. I dörren till villan stod Lukasz Tomkiewicz. Som med ett varmt och brett leende hälsade mig välkommen och ledde mig in till ett konferensrum. Där de hade förberett frukost till mig. Smörgåsar och kaffe.

Lukasz pillade på sin laptop, Men sen tittade han upp och sa ”jag orkar inte köra mer powerpoint den här veckan. Ska vi inte bara se bilen istället?”. Självklart.

Han ledde mig genom hela fabrikslokalen. Aktivitet överallt. Väldigt mycket folk. Alla arbetade frenetiskt på just sin del av bilen. En del av verkstaden jobbade bara med kolfiber. Andra jobbade med motorer och växellådor. Efter några minuter stannade han vid en lyft. Tog av skynket från en bil. Och sa – här är den – något jag är väldigt stolt över – vår Hussarya.

Du ser bilen på bilden, med mig och Lukas på lyften. Jag blev lite chockad. För plötsligt blev allt väldigt verkligt. Lukas team hade faktiskt byggt en bil. Och du – den var vacker! Väldigt vacker.

Lukas log. Han visste att jag var i chocktillsånd. Och fortsatte med att berätta om bilen. Basen var en monocoque i kolfiber. Designen stod ingen mindre än Lee Noble för. Lee Noble har ett grymt track record – designat bilar som Ultima GTR. De hade även kontrakterat Lotus Engineering(!) för hjulupphägningskomponenter.

Bilens matchvikt kommer vara under 1200 kilo. Motorn hämtar de från – trumvirvel – USA. Det blir en LS3 V8 på cirka 8 liter som i Arrinera-spec kommer lämna 900 hk(!). Utan turbo. Lukas gillar nämligen inte turbo-bilar. Men, han älskar lösningar som inte är komplicerade. Som fungerar. Och då är stora motorer från USA helt perfekta. Det gäller också resten av drivlinan. Arrinera är hyper-pragmatiska. Det ska leverera kraft, men det viktigaste är att det fungerar. Och inte kostar massa onödiga pengar. Jag gillade det han sa. Allt kändes väldigt rätt. Låt oss göra en superbil med rejäla komponenter och med beprövad teknik. Du kommer väldigt långt på det.

En polsk superbil är inget aprilskämt. Tänk om. Jag tror Lukas är inne på helt rätt spår. Lee Noble, som är en legend, har gjort grunddesignen. Lotus engineering gör väghållning. Sedan använder de beprövad teknik för drivlina.

Jag åkte till Warszawa med en stor dos tvekan. Polen och superbilar hör kanske inte ihop. Men efter besöket på Arrinera har jag tänkt om. Deras inställning är helt rätt. Men, viktigast av allt – de är polacker. Polacker är de mest ambitiösa manniskorna i varlden. Dessa killar kommer aldrig att ge upp. De arbetar extremt hårt. Dessutom är de pragmatiska. Valet av drivlina är genial.

Viktigast av allt – glom inte bort detta – for tolv ar sedan var herr Koenigsegg pa samma ruta som Arrinera. Många avfärdade Christian von Koenigsegg. Men nu är han legend. Vägen framåt för Arrinera precis lika tuff. Mycket blod, svett och framförallt kapital. Därför tycker jag att vi alla lyfter på hatten och önskar dem lycka till!