Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Därför ska du omedelbart sälja dina aktier i Tesla

Av Posted on 1 Inga taggar 0

Sälj dina Tesla-aktier redan idag

2007 kom iPhone. 2020 kommer iCar. Ja, Apple planerar enligt rykten att börja bygga bilar. Enligt Teslas modell – bilar som helt drivs av el. Och de är inte ensamma. I princip varje bilmärke, som Volkswagen, Audi, BMW, och till och med Porsche ska nu bygga elbilar.

Frågan är varför det tog sån tid. Varför lät alla dessa stora låta Tesla ha i princip ha monopol på bilar som drivs enbart på el? Varför fick Tesla vara helt ensamma i nästan tre år?

Svaret stavas bottenplatta. Systemlösningen som varje bil från en större tillverkare baseras på idag. Jo, för alla bilar inom en koncern (exempelvis VAG eller BMW) delar väldigt mycket delar. Motorer, hjulupphängningar, rutor, allt. Över 70% av alla delar från en Bentley passar även i andra modeller inom koncernen. Kanske inte Polo, men säkerligen Phaeton eller Passat.

Det är här skon klämmer. Anledningen till att Tesla har fått regera fritt inom sin nisch i snart fem år. Jo, för en elbil behöver ingen “tunnel” för drivlinan mellan motor och bakhjul. Det behövs ej heller en skottsäker (ja, faktiskt) bränsletank bakom baksätet.

En bil som drivs på el har en helt annan bas-layout än en bensin/diesel-bil. Helt annorlunda. Och de finurliga systemlösningarna som ligger till botten av varje serieproducerad bil idag lämpar sig väldigt dåligt för eldrift. Du behöver ingen kardantunnel. Du behöver ingen bensintank. Du behöver ingen torpedvägg för en motor. Däremot behöver du en sjuhelvetes plats för alla batterier. Allt ser helt annorlunda ut.

Det är därför som Tesla har fått sina tre år att vara ensamma på marknaden. De stora drakarna har ej kunnat (eller velat) anpassa sina existerande bottenplattor för eldrift på ett bra sätt. Helt enkelt för att de passar väldigt dåligt för uppgiften. Det har funnits lite experimentverksamhet från några – som bland annat en eldriven Golf för Kalifornien. Eller någon annam bil som mest varit till för att visa världen att tillverkaren minsann är med i matchen. Men inget som egentligen fungerat i praktiken. Inga kommersiella produkter som du eller jag skulle vilja köpa.

Nu kommer revolutionen. För du ska inte tro att Tesla blivit ignorerade av jättar som Mercedes, BMW eller VAG. Alla stora drakar har satsat enorma summor på att ta fram bottenplatta som fungerar perfekt för eldrift. Med 20 cm extra plats under bilen för det viktigaste i en elbil – batteripaketet. Något som i en Tesla väger ett halvt ton. Ja, du läste rätt  -batteripaketet väger 500 kilo. En elmotor väger i snitt under 40 kilo styck.

Förstår du skillnaden? För detta är något helt annat än en bil driven av bensin. Där en motor kan väga över 150 kilo. Och en full tank bensin i snitt väger 65. Här ligger utmaningen. Och hur stor skillnad det är på grundkonstruktionen i en bensin/diesel-bil jämfört med en elbil. Allt är annorlunda.

Det är därför de stora drakarna har tagit tid på sig. För du ska inte tro att Tesla blir särskilt ensamma om sin unika position länge till. Nej, nu börjar kriget. Alla stora – inklusive Porsche – kommer lansera rena elbilar år. För då har de hunnit utveckla bottenplatta och system att passa för ren eldrift. Där motorerna äs pyttesmå. Men batteripaketetn tar enorm plats.

Bered dig på ett tredje världskrig. Där alla kommer utmana Tesla. Tesla är en ganska liten tillverkare. Jämför med jättar inom industrin som VAG, så förstår du. Dessutom – glöm hybridbilar som Prius. De är passé. En brygga mellan två helt skilda typer av teknik. Där den äldre tekniken – förbränningsmotorn – snart bllir lika omodern som ångdrivna lokomotiv.

”Förbränningsmotorn blir snart lika omodern som ångdrivna lokomotiv”

Framtiden stavas ren eldrift. Och nej – jag tror inte att Apple kommer bygga bilar. Det är ett humoristiskt rykte. Ren PR. Men, vad som än händer de närmsta åren kommer det bli extremt spännande. Insider-tips: sälj dina aktier i Tesla. Mercedes-koncernern har redan gjort det. Nu kommer paradigmskiftet på riktigt. Där du kommer kunna köpa en elbil från ditt favoritmärke. Oavsett om det är BMW, Volkswagen eller kanske till och med Porsche.