Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Det här är vansinne. Vem köper en ny bil och fyller den med mjölk?

Av Posted on 1 Inga taggar 0

Jag vet att det har kan låta otroligt, men redaktionen på auto motor & sport testar ibland bilar. Inte jag. Nej, jag anses inte ha den kompetensen som krävs att kunna utvärdera ett bagageutrymme på en ny Volvo eller att bedöma rimligheten i nya Opelns bränsleförbrukning.

För mig finns det inget tråkigare än att läsa ett konsument-test av en bil. All heder till de journalister som står ut med att skriva smörjan. Ibland har jag dock inget val. Till exempel när jag sitter på en lång flygresa och inte har internet.

Två saker förvånar alltid mig. Det första är vilka jämförelsekriterier som väljs ut. Ett exempel jag läst nyligen jämförde hur många mjölkpaket som gick in i skuffen. Volvo vann, med över fem hundra paket. Helt otroligt mycket mjölk. I en Mercedes i samma test fick det besvikna testlaget in arton paket mjölk mindre. På grund av detta kom Mercan bara tvåa. Arton liter mjölk avgjorde saken.

Det här är vansinne. Vem i helvete köper en ny bil och fyller den med mjölk? Jag ser framför mig hur svenska konsumenter skickar arga brev till Mercedes i Stuttgart där de förklarar att de känner sig kränkta att bara kunna få med sig 542 liter mjölk åt gången, när deras granne i den nya Volvon minsann får med sig 560! Mercedes måste skärpa sig. Den svenska genomsnittskonsumenten vill självklart transportera minst ett halvt ton mjölk varje helg hem från köpcentret. Och det ska gå att göra på EN resa. Inte två.

 

Den svenska genomsnittskonsumenten vill självklart transportera minst ett halvt ton mjölk varje helg hem från köpcentret

 

Vidare blir jag alltid lika förvånad över hur komplicerat resultaten presenteras. Det är bensinförbrukning, pris, grundutrustning, garantier, co2-utsläpp, varvtid på Nurburgring, toppfart osv. Allt detta staplas upp, värdesätts och presenteras i en tabell. Ibland är den här tabellen löjligt komplicerad. Ingen kunde bry sig mindre. Därför vill jag att auto motor och sport, i alla tester från och med idag, bara använder min poängskala. Skalan har fyra steg:

Noll poäng = likgiltig. Dessa är bilar som är så otroligt tråkiga att vi skiter i dem. Här hamnar ALLA hybridbilar i allmänhet. Toyota Prius i synnerhet. Även Porsche 918, LaFerrari och McLaren P1. Alla hybrider, utan undantag får alltid noll poäng. Jag hatar inte dessa bilar. Men, jag har även inget mer att tillägga här eftersom jag är helt likgiltig.

Ett poäng = nöjd. Här hamnar alla världens själlösa trotjänare. Klassen domineras av ett Europeiskt märke – Opel. Bilar som bara gör sitt jobb och inte försöker charma brallorna av dig. Förut var ledaren i denna klass Koreanska Huyndai och Kia. Detta kunde inte Opel tolerera. De satte näven i bordet och lanserade Opel Karl. De slog sig för bröstet och berättade att de “sugit ut precis all tillstymmelse till själ och karisma” ur den stackars lilla bilen innan lansering. Grattis Opel! Ni är tråkigast i världen. Men, era bilar funkar. De flesta SUVar hamnar här också.

Två poäng = bra. Här kommer tuffa bilar som är riktigt roliga att köra. Behöver inte nödvändigtvis vara dyra. Gamla Mini Cooper S med kompressor var bäst i klassen om man ser till pris/lycko-förhållande. Nästan allting Alfa gör hamnar här (förutom supertöntiga Stelvio som är en SUV och därmed får noll poäng). Renault Megane RS. Porsche Boxster.

Av alla moderna BMW så gillar jag bara M2. Här hamnar tyvärr också alla turboladdade superbilar. Överladdning gör att bilen går fort som en raket. Samtidigt blir den tyvärr lite tråkigare att köra.

Nu till högsta poäng. Tre – Eufori. Bilar som gör mig euforisk. Jätteglad. Här hamnar alla Mercedes AMG modeller. De har själ och karaktär som få andra bilar. Speciellt de med gamla härliga 6.2 litersrovan. Mazda MX-5 Miata hamnar också här. Den är grym!

Gamla BMW M3 (E30), Renault Clio V6 (jättekul), Mitsubishi Evo 6 (världens roligaste bil) och självklart både Ferrari 458 Speciale och Porsche GT3. Bäst av de bästa är dock min lilla Fiat 126p. Den gör mig inte bara riktigt glad (två poäng) – den gör mig helt euforisk (tre poäng).

Du ser. Du behöver inte en massa vansinniga testformer eller komplicerade resultat. Allt går att koka ned i ett värde. Strunta i varvtider på Nurburgring, antal mjölkpaket i bagaget eller hur mycket koldioxid bilen släpper ut. Fokusera istället på hur glad du blir av att köra den.