Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

En Porsche 911R behöver inte kosta fem miljoner kronor – här är lösningen

Av Posted on 1 Inga taggar 1

Porsche 911R. En avskalad och förenklad version av Porsche 991 GT3. Tygklädsel på stolarna, ingen stor vinge bak och manuell växellåda. Enligt Porsche själva, en bil för den riktiga entusiasten. Produktionen var begränsad till 991 exemplar. Bilen kostade runt två miljoner kronor hos handlaren. Ett fint exemplar på blocket som i princip är nytt kostar – hoppsan – FEM miljoner kronor. 

Ursäkta, men vad hände här? Det ska jag berätta för dig. “Gråhandel och spekulation” hände. Bilen hade extremt begränsad produktion, efterfrågan var enorm. De få lyckliga som fick köpa bilen såg en extrem värdeökning på sin bil – redan innan leverans. Istället för att använda den så sålde de bilarna och tjänade en rejäl hacka. I detta fall två till tre miljoner kronor.

Många avsedde aldrig att använda sin Porsche 911 R. Nej, de köpte bilen på ren spekulation i hopp om att värdet skulle öka. I en del extrema fall har bilhandlare använt bulvaner (vänner) som mellanled för att kunna öka sin marginal markant.

I en intervju säger Porsches GT chef Andreas Preuninger att de är “mycket oroade över utvecklingen”. De är inte nöjda med att bilar som är avsedda att användas istället blir föremål för spekulation. Väldigt få 911 R blev den entusiastbil Porsche avsåg. Istället står de nu undangömda i garage och annonseras på sajter som mobile.de med kraftiga överpriser.

 

“Porsche är en biltillverkare. Vi gör bilar som ska användas. Vi är inte en hedgefond” (Andreas Preuninger)

 

Många andra biltillverkare i detta segment har samma problem. Ferrari är ett annat exempel. Här spekuleras det friskt i alla nya modeller som kommer ut på marknaden. Inte så konstigt då en Ferrari 458 Aperta idag kostar sex och en halv miljon. En värdeökning på runt 100%. Värst är det med extrema bilar som Enzo och LaFerrari.

För att stävja problemet har jag för mig att Ferrari funderade på att starta en egen leasingavdelning för några år sedan. Du skulle aldrig få äga din LaFerrari – du skulle bara få leasa den genom Ferrari i ett visst antal år. Efter fem år skulle bilen bli din att sälja vidare om du ville. Vidare har Ferrari en extrem urvalsprocess på vem som får köpa en nischmodell. För att få köpa en LaFerrari var du tvungen att äga en Enzo. (Detta fick till effekt att priserna på Enzo gick upp dramatiskt)

Lamborghini har en hel avdelning som godkänner affärer. Blotta misstanken om att du köper på spekulation så får du ställa dig sist i kön. Genom att fördröja leverans av din bil så blir din möjlighet att snabbt tjäna pengar på att sälja av din bil betydligt mindre.

För att förhindra spekulation och gråhandel med nya Ford GT så har Ford en återköpsklausul i ditt köpekontrakt. Om du skulle få för dig att sälja din bil, så har Ford rätt att köpa tillbaka den till ett i förväg fastställt pris.

Det finns en hel industri som livnär sig på klyftan mellan bilens pris och det värde som marknaden uppfattar som “rätt”. Allt detta är baserat på den klassiska teorin om utbud och efterfrågan. Genom att påverka utbudet så kan varje biltillverkare också påverka priset. Att de nu sitter och beklagar sig att bilarna blir spekulationsobjekt är löjligt.

Det finns en väldigt enkel lösning på ovanstående problem. BYGG FLER BILAR. Sluta göra massa limiterade bilar bara kommer damma i folks garage som en pensionsförsäkring. Varför inte bygga 2000 LaFerrari? Måste vi bara bygga 991 stycken 911R? Nej. Vill du som biltillverkare att bilarna ska användas av era entusiastkunder, så bygg flera!