Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Ferrari 70 år – här är sex saker du kanske inte visste om Ferrari

Av Posted on 1 Inga taggar 1

Förra veckan var det stor stor fest i Maranello. Ett av världens mest värdefulla varumärken fyllde år. Ferrari blev 70 år gammalt och det har firats över hela Italien detta år. Höjdpunkten var den 9:de september i Ferraris hemstad Maranello.

Jag var där. Ferrari har en alldeles speciell plats hos alla superbilsälskares hjärtan. Det var dessutom så jag började min karriär, när jag för 17 år sedan köpte min röda Ferrari F355 som lät så sjukt underbart på full gas på Sveavägen i Stockholm.

Maranello var fyllt till bredden med tusentals bilar och tiotusentals fans. Det rådde närmast karnevalsstämning i byn, med ylande motorer och väldigt mycket dyrgripar i både trafik och parkerade på gatan. LaFerrari, F40, 288GTO – allt fanns där. Fantastiskt.

Få märken är så mytomspunna som Ferrari. Mycket är sant, men en del är rent påhitt. Här är sex saker du kanske inte visste:

Ferraris officiella färg är inte röd. Nej, den är gul. Det är för att staden Enzo Ferrari föddes i – Modena – har gul färg i sitt stadsvapen. Det är därför bakgrunden på Ferraris märke i nosen på varje bil är gul. Hästen är svart.

 

Men hallå, nästan varje Ferrari är ju röd?

 

Ja, fast den röda färgen kommer från att rött är Italiens officiella racingfärg. Precis som Tyskland hade vit (och sedan silvergrå, för att spara vikt) och England grön – British racing green. Förut var det kutym att man målade sin racingbil utifrån nationaliteten på märket. Därför var Alfas och Ferraris bilar röda.

Hästen då? Hästen var symbolen för adelsmannen Francesco Baracca, ett legendariskt flygaräss som skördade många framgångar (för Italien) under första världskriget. Han hade hästen målad på sina flygplan. Enzo Ferrari träffade vid ett tillfälle Francescos mamma under en hästkapplöpning. Där bad hon Enzo sätta den svarta hästen på sina bilar, den skulle ge honom samma framgång i bil-tävlingar som Francesco hade haft i luften.

Varför kallas Ferraris cabrioleter spider? Så här gick det till. Porsche lanserade sin 550 Spyder på en bilmässa i USA i början på 50-talet. En journalist från Italien ringde till Torino och Alfa-fabriken för att berätta vad han sett. Porsche 550 Spyder blev…ja, något missförstått tolkat som Spider i hemlandet. Detta lilla missförstånd på en knastrig telefonledning över atlanten är anledningen till att nästan alla Italienska cabrioleter heter Spider.

 

Ferrari 288 GTO. Min favorit-Ferrari.

Den sista bilen Enzo Ferrari översåg var Ferrari F40. Sedan tog Luca di Montezemolo över. Hans första projekt blev bilen F355. En extremt mycket bättre bil än föregångaren 348. Luca di Montezemolos period som VD kom att präglas av stora framsteg inom kvalitet och användarvänlighet, parat med prestanda. Ferrari 360 blev mycket billigare att äga än en F355, då du kunde byta kamrem inifrån kupén. Motorn behövde inte längre tas ur, vilket sparade oerhörda mängder pengar. I F430 bytte de till kamkedja, och bilen blev nästan lika driftsäker och ”billig” att äga som en Porsche.

Luca klev av för några år sedan och ersattes av Sergio Marchionne. Sergio är mer fokuserad på pengar och kvartalsresultat. Detta är han extremt bra på, aktiekursen har stigit som en raket sista året. Dock har han kritiserats för att vara lite för villig att offra varumärket Ferrari för att nå kortsiktiga vinster. Är det helt OK att Ferraris logo sitter på en färgkritor som säljs på Lidl? Hm. Bra fråga, visst är det? Vidare har Sergio strömlinjeformat produktionen av bilarna – rykten säger att en 488 är betydligt billigare att producera än sin föregångare 458. Det har satts stor press på underleverantörer av komponenter att sänka sina priser. Vidare satsas mycket på att standardisera komponenter. En av världens bästa motorer, den V8 på 3.9 liters med dubbla turboaggregat – finns nu i olika trimningsgrad i nästan alla modeller.

Nu till sista saken du kanske inte visste. Är Ferrari ett Italiensk företag? Svaret är, otroligt nog, nej. I samband med börsintroduktionen 2015 så registrerades bolaget Ferrari NV i Nederländerna som moderbolag och ägare till Ferrari SpA. Ferrari är alltså numera, åtminstone på pappret, ett Nederländskt företag. Oavsett vad så är varje bil som monteras i Maranello så Italiensk den kan bli. Grattis Ferrari! Du är en ovanligt pigg 70-åring!

Fotograf: James Holm