Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Här är allt nytt som ska visas i Geneve om tio dagar

Nu är det snart dags för den årliga bilsalongen i Geneve. Och, det är en sjukt massa nya häftiga bilar på gång. Jag tror inte det har varit så här många premiärer på gång sedan tio år tillbaka. Det måste vara något slags rekord. I princip alla tillverkare av superbilar har en eller två nyheter på gång. Och allt ska presenteras i mars, på Geneves motorsalong. Mycket är bekräftat. En del är rykten. Allt är väldigt trevligt. Håll i dig – framtiden är både ljus och spännande!

Vi börjar med Porsche. Här har vi tre bilar som kommer under 2017. Först ut är en uppdaterad 991 GTS. En bil som förväntas bli en storsäljare. Sedan har vi en uppdaterad 991 GT3. Också den under våren. Inga stora förändringar, mest kosmetik och mer hästkrafter. Vidare ryktas det om en kombi/shooting brake av nya Panamera. Den kommer eventuellt till hösten – men detta går inte att bekräfta. Jag tycker personligen att Panamera Shooting Brake är hur läcker som helst – hoppas den kommer snart.

Vi fortsätter med Ferrari. Ferrari premiärvisar efterföljaren till F12, en bil med det härliga namnet Ferrari 812 Superfast. Ja, ni läste rätt, bilen heter ”Superfast”.

Trots massa rykten kommer vi nog inte se en värstingversion av 488 GTB. En trimmad och lättad variant, som av allt att döma kommer heta 488 GTO. Den kommer kanske visas senare i år eller 2018.

Ni som väntar på en ny Dino får vänta några år till. Ferraris nya instegsmodell kommer, men inte 2017. Vad vi vet är att denna instegsmodell kommer dela motor med Alfa Giulia Quadrifoglio, alltså en V6 på 2.9 liter och 510 hästar. Eventuellt kommer bilen dela bottenplatta med Alfa 4C. Ferrari väntar på att fasa ut California T innan de plockar in Ferrari Dino i sortimentet. Strategin är att bara ha fyra modeller samtidigt i produktion. En instegsmodell (kommande Dino), en V8 mittmotor (488), en V12 tvåsitsig (F12) och en fyrsitsig V12 (GTC4 Lusso). Utfasning av California bör ske innan 2020. Alltså några år bort.

Lamborghini har två bilar på gång. Båda visas i Geneve. Först ut är en uppdaterad Aventador, med det kreativa namnet Aventador S. Mer hästkrafter – 740 totalt – och uppdaterad aerodynamik. Växellådan är en kraftigt förbättrad version av den befintliga. Fortfarande en koppling, men mycket bättre. Dubbelkoppling kommer i nästa V12-modell från Lamborghini.

Huracan kommer i ny version under våren. Precis som Ferrari är det dags för en “värstingversion”. Den heter Lamborghini LP640-4 Performante, har 640 hästkrafter (upp 30 hästar från en vanlig Huracan) och är 60 kilo lättare.

Rykten säger att de satt en herrejösses-tid på Nurburgring med sin nya bil. Tiden är tydligen så extremt bra att vi alla kommer sätta kaffet i halsen när den blir offentlig. Värt att notera är att Huracan fortfarande inte har någon turbo, vilket de numera är ensamma om i klassen.

Ni som väntar på Urus, alltså Lamborghinis suv får vänta ett år till. Den är planerad för 2018. Fabriken byggs just nu i Sant’Agata.

Nu till McLaren. Här är det riktigt hårda bullar på gång. Efter bara fem år är redan dags för en ersättare till MP4-12C/650S. Den nya bilen kallas internt för P14 och får premiär i Geneve. Den enda likheten med MP4-12C / 650S är dock att prisbilden är samma. Allt annat är nytt. Det är en helt ny bil. Enligt rykten är det bara motorn som är kvar från 650S – basen är fortfarande en 3.8 liter V8 med två turboaggregat. Nu trimmad till att lämna hela 720 hästkrafter.

En enorm mängd resurser har lagts på den nya bilens aerodynamik. Bilen lär ge både Ferrari 488 GTO och nya Lamborghini Huracan en match om bästa varvtider på banor som Nurburgring.

Det kommer även visas en cabriolet (spider) av McLarens minsting 570S. En bil som tagits emot väldigt väl av både press och ägare. Otroligt mycket mycket superbil för pengarna, som nu även kommer finnas för dig som vill fälla ned taket.

Allt blir lättare, starkare och snabbare i framtiden. The race is on. Vem blir värst 2017? Blir det Ferrari, Lamborghini, Porsche eller kanske McLaren? Stämmer ryktena om Ferrari 488 GTO så är det en het kandidat till 2017 års värsta superbil. Har Lamborghini Huracan en fantastisk tid runt Nurburgring så kanske de blir herre på täppan. Oavsett vad kommer både Porsche och McLaren ha seriösa inlägg i debatten om vem som blir värst 2017. Otroligt spännande. Allt avgörs på Geneves motorsalong om tio dagar.