Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Här är den ultimata prylen – L39 Albatros

Av Posted on 1 Inga taggar 2

Kära tomten. Så börjar många barns brev i december. Nu är jag inte längre ett barn. Men, jag har ramlat över något jag verkligen vill ha. Verkligen, verkligen vill ha. Den här prylen är så underbart häftig att det är helt ofattbart att de nu finns tillgängliga att köpa för civilt bruk. Håll i dig. Glöm allt vad superbilar heter. Glöm Ferrari, Lamborghini, Porsche, Pagani eller Koenigsegg. Glöm snabba båtar eller en lägenhet i Marbella. Här kommer den absolut häftigaste prylen du kan köpa när du når din medelålders-kris.

L-39 Albatros. Kom ihåg namnet. Låt mig förklara vad det är. Det är absolut ingen bil. Det är ett militärt skolflygplan. Utvecklat i Tjeckoslovakien av företaget Aero Vodochody i slutet av 60-talet är det mest sålda jet-drivna skolflygplanet någonsin. Nästan 3 000(!) exemplar har byggts sedan 1972 och levererats till flygvapen över hela världen. Primära köparna var forna sovjetstater, samt länder som Kuba, Libyen, Syrien, Irak och så vidare.

Planet är förhållandevis litet. Det är bara 12 meter långt och har en vingbredd på strax under 10 meter.  Det väger bara 4 ton med pilot och bränsle. Som jämförelse är en JAS 39 Gripen 14 meter lång och väger strax under 9 ton med pilot och bränsle. JAS 39 Gripen är så klart ett mycket snabbare flygplan, med en toppfart på över 2 200 km/h.

Gripen har ett styckepris som startar på cirka 400 miljoner kronor. Men, du kommer aldrig att få köpa det. Planet klassas som militär utrustning. Du kan bara få köpa JAS 39 Gripen om du är en vänligt sinnad demokratisk stat som svenska regeringen litar på och gillar. Priset spelar alltså ingen roll. Även om du är tok-miljardär kommer du aldrig att få äga en Gripen privat. Glöm det.

Däremot kan du faktiskt köpa, och äga, en L-39 Albatros. Det är inte klassat som militär utrustning. Det är ett skolflygplan. Dessutom börjar det bli gammalt. Många flygvapen har fasat ut planet för länge sen. Därför finns många av de nästan 3 000 plan som byggts nu på begagnatmarknaden. Till högstbjudande.

En L-39 är inte lika snabb som en Gripen. Men, den flyger faktiskt nästan 1 000 km/h. Men du – den kostar inte 400 miljoner kronor. Priset för en begagnad L-39 börjar kring 200 000 dollar. Bara 200 000 dollar! Allt beroende på skick, utrustning och hur många timmar motorn har gått. En spottstyver i sammanhanget.

Det bästa av allt? Har du ett vanligt flygcertifikat så får du flyga en L-39 Albatros. Det enda du behöver är att skaffa extra behörighet för jet-motor. Du läste rätt. Efter en snabbkurs i hur jet-motorer fungerar så är det bara att sätta full fart och flyga 900 km/h i Europeiskt luftrum.

I de hastigheterna så kör du om de snabbaste Airbus- och Boeing-maskinerna från SAS eller Etihad. Du kan dessutom flyga lika högt eftersom du har tryckkabin och har syretillförsel i hjälmen. Precis som på en riktig militär jet. Det finns inget civilt litet flygplan som kan mäta sig. Ska vi jämföra med bilar så är Bugatti Chiron inte tillräckligt. Du skulle behöva ha en bil som gör 600 km/h för att ens komma nära.

 

”Låt oss nu anta att du bor i Stockholm. Din L-39 Albatros parkerad i en hangar på Bromma flygplats. Eftersom flygplanet har en toppfart på nästan 900 km/h blir möjligheterna blir enorma” 

 

Gotland? Javisst. Tolv minuter efter start från Bromma landar du på Visby flygplats. Ingen har någonsin förflyttat sig så snabbt från Stureplan till Visby under den så kallade Stockholmsveckan.

 

 

Malmö? Inga problem. Tar en 35 minuter ungefär till Sturup. Tallinn? Ungefär lika långt. Fast du får styra undan Kaliningrad så du inte startar ett världskrig. Glöm inte att du är skrämmande lika snabb som en stridsflygplan.

Ska du till Berlin? Nu börjar det bli riktigt roligt. Jag älskar Berlin. Enligt mina uträkningar tar det kanske en timme att flyga dit.

 

Oavsett vart du ska kan du ta med dig en passagerare (eftersom det är ett skolflygplan) och lite bagage. När du parkerar din L-39 Albatros på plattan på Schönefeld är du coolast av alla. Alla. Även höjdarna som kommer i Gulfstream G650 eller Falcon 7X kommer känna sig töntiga. Alla andra piloter, inklusive de som flyger A380XX kommer bli gröna av avund.

Du är stålmannen. En superhjälte i luften. Snabbast de alla. Europas trafikledare kommer skvallra om dig på fikarasterna. Svensken med en L-39. Ja, det är tokigt. Ja, det är hur häftigt som helst. Ja, du måste ha ett. Nu.

Vill du at jag ska fortsätta? Eller, inser du nu exakt hur tufft det vore att äga en L-39 Albatros? Det här är den ultimata prylen. Priset är i klass med en segelbåt. Driftskostnaden per timme – cirka 12 000 kronor – är inte mycket värre än en snabbare motorbåt. Enda tröskeln är att du måste ta flygcertifikat. Något du ordnar på din lokala flygklubb på ett halvår om du lägger manken till och fokuserar. Vidare måste du uppgradera ditt certifikat till behörighet för jetmotor. Sedan är du redo att bli en legend.

På vardagarna är du kanske en vanlig Svensson. På helgerna är du Maverick i Top Gun.