Nu ska jag berätta en hemlighet. Något som ingen superbilsägare vågar prata om. Det handlar om varför de köper sin extrema bil. Och om vilken bil de väljer. Mycket handlar så klart om prestanda. Bilen ska vara snabb. Riktigt snabb. Accelerationen ska ta andan ur dig. 0–200 ska ske på under tio sekunder. Och varvtiden på Nürburgring, som satts av någon testförare, måste också vara sjukligt snabb. Det fnns dock något annat som jag också tror är viktigt. Något som lockar, men som är väldigt svårt att sätta fingret på.
Jag träffade produktchefen för Rolls-Royce Wraith på Genèvesalongen förra året. Och han slog huvudet på spiken. ”Våra kunder vill anlända med stil.” Det handlar delvis om att bilen är en statussymbol. Men också om att den ger ägaren rikligt med uppmärksamhet.
Har du någon gång suttit i en ovanlig eller häftig bil så förstår du direkt vad han menar.