Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Överhettad fyrhjulsdrift på Ford Focus RS?

Av Posted on Inga taggar 0

Vi fick ett brev. Det var en läsare och tillika Ford Focus RS-ägare som undrade om vi haft problem med överhettning av fyrhjulsdriften, en komponent från GKN Driveline, på den Focus RS vi höll på att testa. Så här skrev RS-ägaren, som vill vara anonym:

”Jag köpte nya Focus RS för någon månad sedan. Bilen är kanon, trevlig, snabb och så vidare. Men, jag kör mycket bana och det har visat sig att bakaxeln överhettar och stänger av sig. Jag har lämnat in bilen och fått bra bemötande. Ford var väldigt nyfikna och ville tanka ur filerna för att kolla vad som hänt. Det är fler än jag som råkat ut för detta. Jag misstänker att axeln inte håller måttet helt enkelt. Jag har åkt mycket bana, det är inte fel på mig, det är fel på bilen… Den klarar inte hård körning. Det är en RS och den ska klara det.”

Vi ringde genast upp läsaren och fick mer information. Hans bil hade körts över 160 mil innan den användes för bankörning. Men vid körning på Rudskogen i Norge kom varningen ”AWD off” efter bara sex–sju minuters hård attack. Bilen kördes i Track Mode och med Michelin Super Sport, inte tillvalsdäcken Cup 2. Till saken hör att två av tre Focus RS som var på plats fick samma problem, varav en bil redan var utbytt då den föregående bilen fått samma problem tidigare.

Ford Sverige håller inte med.

”Att bilen övergår till framhjulsdrift är en säkerhetsåtgärd för att motverka överhettning. Detta kan inträffa om man kör bilen hårt på bana. Det framgår av ägarhandboken till bilen, att om bilens fyrhjulsdriftsläge kopplas ur automatiskt (AWD off) under intensiv bankörning kopplas framhjulsdriften istället in. Om man vill ha fyrhjulsdriften tillbaka (efter AWD off under bankörning) bör motorn stängas av i tio minuter så systemen kan kylas ner. Det är alltså fyrhjulsdriften som kopplas ur – bilen kan fortfarande framföras med framhjulsdrift inklusive ESP et cetera”, skriver Erik Lindham, informationschef på Ford i Sverige.

Och nej, vi hade aldrig problem med vår bil under testet. Den kördes hårt på Mantorp vid två tillfällen. Dels i tävlingen Time Attack Festival och sedan under testet två dagar senare. Vi fick aldrig fram AWD off-meddelandet.

På några nätforum har det spekulerats kring varför Ford valde att övergå till försäljningen av årsmodell 2017 förhållandevis tidigt under 2016. Somliga tror att Ford därmed smyger in en uppdaterad version av fyrhjulsdriften.

Har du haft problem med din Focus RS? Eller är du jättenöjd? Mejla mig och fyll i vår begagnatenkät.

Läs hela testet där Ford Focus RS möter tre konkurrenter i auto motor & sport 20/2016. Klicka här för att läsa direkt på nätet.