Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Roborace – förarlösa formelbilar

Titta, detta är framtidens formelbil. Snabb, säker och snygg. Men förarlös!

Medan F1 skär ner på förarnas radiotrafik, för att låta föraren bli långt mer ansvarig i själva framförandet av fordonet, så kontrar Formel E med en ny supportklass.

Här har man tagit steget till maximal förarsäkerhet fullt ut. Bilarna är självkörande!

Roborace, som ska köras samtidigt som Formel E, framförs med hjälp av algoritmer som varje team tagit fram och bestämt. Ett team består, som i F1, av två bilar. Ett race ska vara en timme långt.

En Robocar ska klara farter på upp till 300 km/h. Exakt hur stora bilarna är framgår inte av den första informationen som nått oss.

Om Robocop kommer att vara på plats vid tävlingarna är högst oklart …

Läser mer om Roborace här.

/Joakim Dyredand

Skärmavbild 2016-03-31 kl. 09.19.09.png
Skärmavbild 2016-03-31 kl. 09.20.25.png

Gästspel från Racebloggen-TV

F1 är en nördig sport. Och den kan analyseras ut och in. En av Sveriges mer kunniga F1-analytiker är Gergei Farkas och från och med nu ska hans analyser få gästa Formel Blogg.

Vi börjar med hans eftersnack om Australiens GP. Det blir en sifferanalys med intressanta procentsiffror.

Låt det väl smaka!

/Joakim Dyredand

Skärmavbild 2016-03-30 kl. 08.05.01.png

Jimmy Eriksson testar GP2 igen

Jimmy Eriksson är klar för ytterligare ett test i GP2. Eriksson kommer ånyo att ta plats hos det brittiska teamet Arden International, när årets sista tester inför årets säsong körs på Circuito de Jerez i södra Spanien.

Testerna pågår i tre dagar (idag tisdag samt onsdag och torsdag) och Jimmy ska köra samtliga dagar.

Vid senaste testet i Barcelona för tre veckor sedan noterades Jimmy för näst snabbaste tid i det sista av den veckans körpass.

Det känns mycket bra att få genomföra det här testet, på nytt tillsammans med Arden”, säger Jimmy Eriksson. ”Vi hade tre positiva dagar ihop i Barcelona och det här blir en naturlig stegring av jobbet vi påbörjade där. Jag är fullt fokuserad på att få ut så mycket det någonsin går av den här veckan. Det blir några viktiga dagar, men jag tar en sak i taget.

Renault är tillbaka – del 3

I tredje och sista delen om Renaults återkomst som fabriksteam berättar vi om motorutvecklingen.

Den kanske viktigaste nykomlingen för Renault Sport F1 är Mario Illien. För de flesta en okänd man. För insiders mycket välkänd. Det finns de som säger att schweizaren är ett geni när det gäller att bygga motorer. Mario arbetade länge för Mercedes och McLaren men när det samarbetet tog slut drog sig Mario ur F1. Nu är han tillbaka och blir kanske den som vrider runt det hela och ser till att Renault kan mäta sig med Mercedes och Ferrari igen.

Att så sker redan i år är dock för mycket begärt. ”Mycket av det arbete som vi lägger ner på motorn i år är riktat mot säsongen 2017”, säger den tekniska chefen Remi Taffin.

Motorerna kommer även i fortsättningen att byggas i Viry-Chatillon utanför Paris.

af Petersens om Australiens GP

I första loppet den här säsongen blev det ingen större överraskning när det gällde de tre första förarna i mål. Nico Rosberg fortsatte där han slutade förra året och vann sitt femtonde GP och det fjärde i rad. Han vann ju de tre sista förra året. Lewis Hamilton blev tvåa och Sebastian Vettel trea.

Varken Nico eller Lewis gjorde en bra start. Tvärtom. Sebastian Vettel däremot gjorde en helt perfekt start. Han körde mellan de bägge Mercorna och hade Kimi Räikkönen en meter bakom sig. Senare fick Iceman tyvärr bryta när motorn började brinna.

Vettel ledde länge överlägset och hade antagligen vunnit loppet om inte Fernando Alonso och Esteban Gutierrez (Haas) hade krockat. Spanjorens bil blev skrot men tack och lov klarade han sig helt oskadd.

Det var fullt med vrakdelar på banan så man gjorde helt rätt när man avbröt loppet. Tyvärr blev det den faktor som gjorde att Seb förlorade.